Ivars – “Saevik var fantastisk att chasea”

0
27

Rickard Ivars är en favorit för många driftingintresserade. I slutet av maj råkade Rickard ut för en spricka i blocket i samband med ett pass i bromsbänken, och sedan dess är det många som suttit med andan i halsen och följt hans slit med bilen för att se om den skulle bli färdig i tid till Gatebil Mantorp. Till vår och andras glädje gick det vägen och det blev Gatebil för Ivars, men inte heller där flöt allt på smärtfritt. DriftZone tog kontakt med honom för att kolla läget efter helgen.

Det var grymt kul att se att du fick ihop bilen till Mantorp! Men du fick bakläxa redan i besiktningen, vad hände där?

– Vi fick en 6 punkters lista en kvart innan träningen skulle börja.

  1. Bromsljus fram och bak (ledlist)
    2. Hål i torpedvägg fick ej täckas med tejp.
    3. Hål i brandvägg bak (fick lagas med tejp).
    4. Luftintag i huven som behövde täckas.
    5. Bromsljus fungerade inte.
    6. Vevhusventilation lösa slangar

– Vi fick ihop den men bilen fungerade dåligt då vi inte hunnit provköra nya motorn och nya sprutet/mappningen. Gick i princip bara på fullgas. Så bilen var lite svårkörd och det vart bara ett halvt set däck förbrukade under träningen.

Hur kändes det sedan på GDS-kvalet?

– Det gick inte bra alls, fick lite okaraktäristiskt korrigera med handbroms till både innerklipp 1 och 2. Men jag hade tur och fick det tydligen att se ok ut ändå. Sen i lineup inför andra kvalåket  så dog bilen, jag sprang i depån och hittade på Tim Gummesson som gav mig en säkring, hoppade in i bilen och när jag skulle köra flög huven upp, hade glömt säkra huvpinnarna. Så jag fick bara en kvalrepa.

Hur gick tankarna och hur kändes det när stegen flyttades fram till lördagkväll?

– Att stegen flyttades fram var helt perfekt, jag tänkte att jag skulle få lite körtid. Vi hann lösa mycket fel. Felande TPS, Korrigerade Acc-pump, Bränslemapp på 70% gas och last, trigger ifrån rising till falling (annars klippte den motorn vid varvstopp). Fick hjälp av alla möjliga och när regnet kom kändes det som att bilen var ON POINT!

Men det kändes bra sen inför stegen? Berätta lite om körningen i top32?

– Väl till top32 kändes det jobbigt med ansatsen till initeringen, jag behöver normalt lite högre fart än många andra till initieringen då jag gillar att åka väldigt brett där och det slukar fart. Med väldigt korta växlar blir det ett jävla spakande till 6an och med fräsh syncring endast mellan 5an och 6an blir det lite lurigare ändå.

Du åkte ut mot Saevik direkt i 32:an, besviken?

– På sätt och vis, men med tanke på vad som låg bakom att jag faktiskt fick chansen att köra i topp32 så övervägde lyckan det något bittra avslutet i min chase.

Fullt förståeligt. Men kvalet till Breisladden verkar också ha varit spännande. Vad var det för förändring du gjorde där?

– Jag skulle hem oavsett om jag kvalade in eller inte så jag tänkte festa till det lite och prova röklägga hela skiten! Min tanke var att inte hålla på med handbroms och grejer utan bara vänsterbromsa på fullt spjäll och 6ans växel igenom hela banan. Oklart om det var för mycket driv i mina rdäck bak kontera mina styrdäck eller om det var för allt sand och grus som hamnat på banan av några av de andra 60 förarna som kört innan mig, men idén funkade inte, bilen började krabba och gick inte att tygla på det viset så det vart en liten habrovink och lite jordfräs osv, men en rätt stabil linje för kvalade in trots jordfräsning.

Vad tar du med dig för intryck och tankar hem från Mantorp?

– Nu känns det som att jag har ett fungerande koncept igen och hoppas på mer körtid nästa gång. Trots min korta insats i top 32 så har jag med mig lite i taktikbanken men även i självförtroende i att köra chase. Jag försökte spegla och göra transitions samtidigt som leadbil vilket jag såg ut att ha lyckats skapligt med. Saevik var dock väldigt stabil i sin körning och låg snyggt i banan så han var fantastisk att chasea, speciellt när jag hade mer driv i däcken.

– I övrigt är jag kraftigt imponerad över hur Ryan ifrån Formula Drift har influerat hur serien premierar hård körning. Helt fantastiskt.

Vad kommer härnäst för dig?

– Nästa blir Gymkhana Drift, sen GDS RD3 och RD4. Jag vill passa på att tacka alla som hjälpt  till, bland annat Sam, Robban, Tobbe Olofsson, JSkgosby, Kvist, Ragge C, John Juhlin, Jesper Fager, Finland, men speciellt Dahlbäck Racing för att de med så kort varsel fick bromstid innan och aktiv mappning på Mantorp!

– Jag vill även tacka mina sponsorer – Dekalbolaget, Streetwheels, Squared Design, MrLMR, Maxxecu, Dahlbäck Racing, Kloma, Nuke Performace, Svea bil, Japtuning och Smörjteknik Racing.

Där tackar vi Rickard Ivars för att han tog sig tid för en pratstund, och vi önskar honom lycka till med resten av sommaren.

Text: Erika Näsberg – Driftzone.se
Foto: Christer Hägglund – Driftzone.se

Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar händelser och förare i Sundsvallsområdet med omnejd. Täcker framförallt SM/RM och diverse frikörningar.