Jim Olofsson blir först i Sverige som driftingproffs!

0
428

Att Jim Olofsson har haft stora grejer på gång har vi förstått under ett tag, och nu har vi äntligen fått höra vad. Och det är en rejäl satsning!

Foto: Andreas Harrisson

Jim Olofsson behöver nog ingen närmare presentation för de flesta av er. Med Bjurholm utanför Umeå som utgångspunkt har Jim kört drifting på de flesta svenska och norska banor under ganska många år. Den förra bilen, en BMW E30 som kallades ”Semlan”, var populär bland fansen och fick gå i pension för ett par år sedan när hans nuvarande bil stod klar, även det en BMW E30.

Säsongen 2017 var Jim i allra högsta grad med och fightades i toppen av SM och tog till slut hem bronspengen där. Han körde även Gatebil Drift Series, där det i hård konkurrens med svenska och norska driftare blev en tionde plats. Dessutom vann han en stor tävling i Finland, och körde en deltävling i Drift GP. Men nu inför 2018 så händer det stora saker.

-Vi kommer att bli den första helsvenska proffssatsningen i drifting, berättar Jim.

Mycket inspirerande och roligt att höra att någon vågar ta det steget. Vilka serier kommer du att köra?
-Jag kommer att köra SM i SDC, Gatebil Drift Series och Drift Masters European Championship, tidigare Drift Masters Grand Prix. Totalt blir det femton tävlingar runtom i Europa, plus en del event vid sidan om.

Jim Olofsson blickar mot Europa Foto: Andreas Harrisson

Hur har du lyckats göra den här satsningen?
-Det är tack vare mina samarbetspartners förstås, som valt att fortsätta satsa på mig. Payback Lubricants har backat mig i flera år nu, och den här satsningen ligger rätt i tiden för dem och deras mål att nå ut på den europeiska marknaden.

Känns det som ett stort steg att ta?
-Ja, det gör det. Det har varit många sömnlösa nätter och många resor för att diskutera med olika partners. Men nu känner jag att jag har en någorlunda stabil grund att stå på. Satsningen gäller för två år också, så tanken är att det kommer att se ut så här de närmaste två säsongerna.

Foto: Erika Näsberg

Vilka andra partners har du med dig?
-Simpson blir kvar, och jag kommer även i år att ha tillgång till deras racetrailer, vilken blir vår bas när vi är ute på våra långa turnéer. Kloma kommer även i år att leverera däcken till oss. Dynotech, L-M-R, Stockholm speed industries, Raidopower och KW suspensions är också med oss. Vi jobbar för fullt med fler partners som skulle vilja vara med. Jag har några till på gång, där alla detaljer inte är riktigt klara ännu.

Mediabiten är ju viktig för en större satsning, och här kommer Jim att ta hjälp av ännu en bekanting, Johan ”Onroaders” Lindfors. Johan kommer att vara en permanent del av teamet och det kommer att produceras en Vlogg, videoblogg, där man kommer att kunna följa teamets framgångar. Ett avsnitt i veckan är det tänkt att man ska publicera. Dessutom kommer Jim att fortsätta att lämna sina uppskattade racerapporter efter varje tävlingshelg, enkelt och avskalat för alla som bara vill veta hur det går.

Foto: Andreas Harrisson

Hur kommer teamet att se ut i övrigt?
-Det blir jag och Johan som åker på alla tävlingar, sedan har vi Jim Sellin och Micke Johansson, som varit med tidigare, och så ett par nya killar. Dels har vi värvat en av Fredde Sjödins mekaniker, Johan Lundkvist, nu när han lägger av och sedan har en gammal kompis från Umeå, André Forsberg, hoppat på också.

Ett ganska stort team ändå
-Tanken är att vi ska vara minst tre på alla tävlingar, jag, Johan, och en mekaniker. Förra säsongen var jag ensam på vissa tävlingar, och det fungerar inte på den här nivån.

Foto: Michael Åkerblom

Gör du några uppgraderingar på bilen eller känner du att den är konkurrenskraftig?
-Egentligen så gör vi inga förändringar, för jag är nöjd med bilen som den var förra året. Det som kommer att skilja är att jag kommer att köra på 18-tums däck, 265 breda. Förra året körde jag på 245:or. Det kommer att göra bilen snabbare, vilket jag tror kommer att behövas.

Med ett väldigt tight tävlingsschema så gäller det att vara förberedd. Jim berättar att teamet lagt upp ett stort lager med reservdelar och kommer att ha en komplett motor, framvagn, en uppsättning customdämpare från KW, med mera, med sig i reserv. Med tävling nästan varje helg blir det svårt att hinna få fram nya delar.

Är du orolig över det fullspäckade schemat?
-Det blir en turné på ungefär en månad i juni. Men sedan blir det faktiskt lite ledigt i juli, där jag kommer att köra lite uppvisningar och sånt. Därefter blir det en längre sväng på nästan två månader, som avslutas med finalen i Drift Masters på Irland.

En final som säkert blir en upplevelse, då den körs tillsammans med Irish Drift Championship under JapFest, med en stor summa i prispengar och där man satsar stort på att blir världens största driftingevent.

Det ser ut som ni kommer att bli några svenskar i Drift Masters i år?
-Ja, det gör det. Pawel Korpulinski har ju sagt att han ska köra, och sedan är väl någon eller några till på gång också.

Drift Masters lanserar sig i år som EM i drifting, därav namnbytet till Drift Masters European Championship. Deltävlingarna går i Polen, Ungern, Lettland, Tyskland och som sagt, finalen på Irland. Serien har satsat hårt på event med mycket publik som går på olika stadionanläggningar för bland annat fotboll och speedway.

Med mycket publik så kommer också ekonomiska resurser in i en sport, och det är bra för svensk drifting att vi får förare som tar steget ut i Europa, men ändå fortsätter att köra i vår inhemska serie. Där har förbundet en viktig uppgift att fylla framöver när det gäller att planera sina tävlingar, så att det i så få fall som möjligt blir krockar med internationella serier som exempelvis Drift Masters European Championship.

Jims tävlingssäsong 2018:
31 mars-1 april – SDC, Elmia, Jönköping
28-29 april – SDC, Mantorp Park, Linköping
25-27 maj – Gatebil Drift Series, Vålerbanen, Norge
8-10 juni – Drift Masters European Championship, Plock, Polen
15-17 juni – Gatebil Drift Series, Mantorp Park, Linköping
29-30 juni – SDC, Skara Sommarland, Skara
6-8 juli – Drift Masters European Championship, Mariapocs, Ungern
3-5 augusti – Drift Masters European Championship, Riga, Lettland
11-12 augusti – SDC, GTR Motorpark, Eskilstuna
17-19 augusti – Drift Masters European Championship, Torun, Polen
24-26 augusti – Gatebil Drift Series, Rudskogen, Norge
1-2 september – SDC, final, Sundsvall Raceway, Sundsvall
7-9 september – Drift Masters European Championship, Hockenheim, Tyskland
14-16 september – Gatebil Drift Series, final, Mantorp Park, Linköping
21-23 september – Drift Masters European Championship, final, Kildare, Irland

Från DriftZone önskar vi Jim Olofsson och teamet ett stort lycka till inför säsongen, en säsong som vi naturligtvist kommer att följa och rapportera ifrån!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Andreas Harrisson, Erika Näsberg, Michael Åkerblom – DriftZone.se

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.