Jim Olofsson tog hem segern i finska Venetsia Drift

0
224

Venetsia Drifting är en årlig tävling som Niko Määttälä och Teemu Peltola står bakom. Efter Finska Mästerskapen anses detta vara den tuffaste fristående tävlingen i Finland, det är också den enda finska tävlingen som har en ansenlig summa prispengar i potten, 2 000 euro. I år avgjordes tävlingen för femte gången, och i regn, MEN, med svenskt högst upp på pallen genom Jim Olofsson

, och det är ju ungefär lika bra som solsken! I startfältet fanns 37 förare, varav 29 eller 30 som kvalade in till top 32. Vi ringde upp honom för att snacka lite finsk drifttävling medans han tog sig fram på E4:an söderut.

Grattis till segern! Hur har helgen varit?
– Tack! Det har varit en bra tävling. Det är andra gången jag kör den, i fjol blev jag sjua, eller åtta, så det var härligt med en vinst i år!

– Körningen har fungerat bra och allt har flytit på väldigt bra. Vi hade ju som sagt otur med vädret, men vi gnuggade på lite på träningen och fokuserade sedan mest på twinträningen. Vi körde tills det kändes bekvämt.

Hur gick kvalet?
– Vi började med att kvala in på sextonde plats med 75 poäng. Inte så jättebra, vi hade en bra linje och flyt, men hade kört lite för grunt förbi några clippingpoints. Tappade en hel del poäng eftersom vi inte hade så mycket vinkel på några ställen, så det blev en sextonde plats.

Och stegen?
– I stegen så vann vi först vår 32:a I top 16 mötte vi kvalettan, hemmafavoriten och en av arrangörerna, Niko Määttälä, där blev det först en one more time. Där blev det sedan vinst efter att Määttälä hade gett mig en knuff in i en vägg. Därefter fick vi möta Tommy Snellman, som körde en Amazon, riktigt häftig.Vinst där, och även i top 4, och i finalen mötte vi en 70-tals Camaro med V8 och turbo och sådär. Tävlingen har ett ganska fritt reglemente, förutom när det gäller säkerheten, så därför kunde man se lite variation på bilarna.

Vad tyckte du om banan?
– Också bra. Det var egentligen bara en stor åtta på en parkering, för att kunna göra det så publikvänligt som möjligt. Men det var lite betongmurar och något fundament i mitten, en hel del saker att akta sig för med andra ord, men den inbjöd till väldigt väldigt bra twinkörning. Så det var riktigt kul även om det var en ganska enkel bana. Det blev en bra show för de nästan 3500 personerna i publiken.

Du nämnde att bilen hade fått sig en knuff?
– Ja, det var under one more time:n mot Määttälä som bilen fick sig en tryckare. Min chase fungerade bra, men när jag körde min lead så kom han in lite för brett mot mig i entryt, så han slog in sin bakfälg i min dörr och tröskel, och i samband med det blev jag tryckt baklänges in i en vägg.

Hur mår bilen efter det?
– Tröskeln blev lite tryckt bakom kjolen, men annars var det sidokjol, bakskärm, bakplåt och baklysen, egentligen bara kosmetiska grejer som gick sönder. Och bashbar-en. Nu är det ju Rudskogen om ungefär två veckor så vi ska väl försöka få ihop den, slänga på lite färg och se över så allt är okej.

Hur ser planerna ut framöver?
– Jag ska nog på RM-finalen och kanske köra lite på fredagens träning, köra lite twin med de yngre grabbarna, och coacha lite. Försöka hjälpa dem i RM och ge dem lite förutsättningar som jag inte hade när jag började med drifting. Annars är det väl Gatebil Rudskogen och Mantorp, men efter finalen har jag inga planer, kanske något enstaka event, men ingenting är bestämt än.

Och så till sist, frågan man man kanske normalt sett ställer i början av en segerintervju – hur känns det nu efter att ha tagit hem segern i Venetsia Drift?
– Det känns bra! Skitkul att bilen har lirat, mekanikerna har kämpat som djur, men det är skönt nu när allting börjar stämma så att man kan koncentrera sig på att köra.

Vi gratulerar ännu en gång Jim till vinsten i grannlandet, och låter honom återgå till att fokusera på att beta av sina mil på E4:an.

 

Detta bildspel kräver JavaScript.

Text: Erika Näsberg, DriftZone.se
Film: Emelie
Foto: Kari Koskinen & Markus Korpi

Rättning:
Tidigare i texten stod det att Amazonen som Jim mötte i top 8 var byggd av Dennis Häggblom. Detta var felaktigt. Dennis körde däremot den bilen under 2 tävlingssäsonger tidigare men den ägs och har byggts av Torolf Snellman och Daniel Ahlvik.

Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar händelser och förare i Sundsvallsområdet med omnejd. Täcker framförallt SM/RM och diverse frikörningar.