Jonas Knutsson: “Hornen började växa och jag bestämde mig”

0
2

Hela veckan innan tävlingen började med stress. Insåg då att dom däck jag hade hemma inte var godkända. Men ringde till en av mina sponsorer och fick tag på 10st godkända däck. Men det slutade inte där, behövde även ett godkänt underställ.

Jonas Knutsson, foto: H. Andersson

Häng med Jonas Knutssons tävlingshelg, han berättar med egna ord om sina känslor och hur helgen gick.

“Fick hem det på fredagen precis innan vi skulle rulla mot GTR motorpark. Målet med tävlingen är för mig att se vad jag är kapabel till. Se hur jag ligger mot alla andra drifters i min klass. Gick inte in med några förhoppningar då det är en ny bil för mig och jag har kört den 2ggr. På träningen kändes bilen lite orolig i styrningen, har inte gjort en framvagnsinställning sedan vi satte ihop bilen igen. Men vi valde att fortsätta köra med den inställningen under kvalet som ledde till ett halv bra run och en 0:a i andra kval rundan. När jag fick höra att det bara behövdes att en i klassen nollade båda kvalen så skulle det bli en 16 stege började nerverna komma. Efter som jag visste om att mitt kval gick sådär så var jag såklart orolig. Men det visade sig att jag nöp sista platsen och gick vidare till top 16.

På lördags kvällen började vi diskutera efter att jag tog med min mekaniker på en testrunda och visade han hur det var med styrningen. Han blev chockad över hur mycket ratten ”föll” över innan fullt lock. Så vi ökade lite toe out och minskade styrvinkeln och valde även att byta till ett annat däckmärke och körde lägre däcktryck bak. Det gjorde verkligen susen. Bilen blev en helt annan bil och den föll verkligen mig i smaken.

Inför stegen var jag såklart nervös. Jag visste att jag skulle få möta kvalettan, men jag visste även om att han spräckt blocket under lördagen. Han fick tyvärr inte till det med den nya motorn och jag gick vidare. Blev självklart glad men det är ju inte lika roligt att vinna på så vis. Men på mitt by run så uppstod ett litet problem. Precis efter målgång när jag klev på full gas så går min gaswire av. den gick av så långt in så att jag saknade ca 2cm för att kunna fixa den.

Så jag sprang till närmaste teamet jag kände vilket Jens Stark Juntilla’s ABS Motorsport. Dom var så snälla så att dom klippte av en vajer från deras servicebuss och kom springades med en ny vajer. I top8 så hade jag inte riktigt koll på vem jag skulle möta.

Stort tack till dom! utan dom hade jag inte kunnat fortsatt. i top8 så hade jag inte riktigt koll på vem jag skulle möta. Jag fick lov att skynda på för att hinna till linen. När jag väl stod där och väntade så dök det aldrig upp någon bredvid mig. Sen blev jag iväg skickad till start. Det dök inte upp någon där heller, och då fick jag höra att han hade fått problem han med. Jag blev ivägskickad och körde en till by-run och tog mig till top 4.

I top 4 fick jag möta Mattias Bengtsson från Sideways Union. Jag fick börja som chase. Jag bestämde mig för att verkligen försöka lägga mig så nära han som möjligt. Jag lyckades hålla mig helt okej nära tyckte jag och kände mig ganska säker på min chase. Och innan jag ens fick köra lead så hade jag redan bestämt mig för att bara köra mitt egna race som om det vore träning när jag kör lead.

Vi startade och jag körde som sagt mitt egna race. När vi åkt lite mer än halva banan på väg mot muren säger min spotter åt mig att han åkt av, jag var alltså vidare. När jag kommer tillbaka till linen får jag höra att jag är i final. Vilken chock! Det hade jag inte riktigt räknat med när vi åkte ner. Nu började nerverna verkligen kicka in.

Att få stå och vänta medans Mattias och Eric Carlsson kör om 3e platsen gjorde verkligen inte saken lättare. Jag diskuterade med min spotter om att jag blir sämst 2a, jag har absolut ingenting att förlora. Hornen började växa och jag bestämde mig för att jag SKA bara finnas där som en skugga. Vi skulle ge allt. När jag och Daniel Ahlstedt åkte upp sa jag till min spotter att det var allt eller inget. Jag lyckades få till en riktigt bra chase, jag var hel nöjd!

Nerverna var nu som värst, jag får inte bli för överladdad och köra bort mig. Men när vi fick klartecken så var det full fokus. Hörde att han låg riktigt nära och gjorde en grym chase han med tills jag helt plötsligt får höra att han rakkörde precis vid muren innan mål. Då släppte allt, jag blev överlycklig. Allt slit och alla timmar vi lagt ner på bilen hade äntligen gett resultat. Jag brast ut i glädjetårar och ljublade så spottern är nog döv, kunde inte fatta att vi troligtvis vann.

Hela teamet hade tårfyllda ögon när vi möttes och kramade om varandra i depån. Kan inte tacka mitt team nog för allt dom gjorde för mig. Allt från att byta däck endast 1 gång på hela helgen till att alltid se till så jag satt riktigt fast och säkert. Utan er runt omkring som tror på mig hade detta aldrig varit möjligt!

Tack som fan till min familj, mitt team, mina sponsorer och alla som kommer och hejjar på oss och stöttar driftingen med att komma och kolla.” Avslutar Jonas Knutsson.

Stort grattis till vinsten i den första deltävlingen i Drifting RM! Hälsar vi från DriftZone

Text: Jonas Knutsson/ Vinnare RM klassen.

Redigering: Henrik Andersson – Driftzone

Henrik Andersson
Skribent - Fotograf - Filmare. Jag kommer att skapa material till Driftzone, men vem är jag då? En kille som har stort intresse för motorsport och fotografering. Har varit intresserad av motorsporten så länge jag kan minnas.