Kevin Brunberg Andersson vill fortsätta att utvecklas

1
8

23-årige Kevin Brunberg Andersson från Öringe Boxholm sladdade under fjolåret runt i sin fina Volvo 745:a. I år så kommer Kevin att fortsätta att sätta sig in i driftingen och lära sig allt om sporten. Som för de flesta andra har 23-åringen fått sitt intresse från sin pappa.

– Det har alltid funnits intresse för motorsport i min familj. Under unga år var min pappa aktiv inom rallysporten. Mitt egna intresse för motorsport började vid ca 5-6 års ålder då jag fick upp ögonen för motorcross, en sport som jag höll på med fram till 17-års ålder då jag skadade mig. Då beslöt jag mig för att gå från två till fyra hjul. Det var inte direkt självklart att det skulle komma handla om driftning men någon form av motorsport ville jag utföra.

När upptäckte du driftingen?
– Blev meddragen av vänner till Gatebil Mantorp Park 2010-2011 och där jag fick upp ögonen för just driftingen. Därefter har mitt egna intresse för sporten ökat till den dagen då jag beslutade mig för att köpa mig en egen “busbil” som blev en Volvo 745 turbo för att ha till gata/bilträffar. P.g.a sprängd motor straxt efter inköpet var tanke att renovera motorn. Men under vägen dit ändrades tankarna och där började driftingbilen istället att skapas. Under de två senaste åren i med och motgångar har jag tillsammans med min pappa och vänner byggt och skapat bilen jag idag kör.

Har du kört någon tävling, eller har du några planer på det?
– Har ännu inte hunnit med någon tävling eftersom jag först och främst har fokuserat på att lära känna både bilen och vad allt inom drifting innebär. Jag hoppas på att kunna tävla inom en snar framtid.

Vad gör du för uppdateringar under vintern?
– Den största uppgraderingen av bilen är bytet från en vanlig BMW  5-växlad zf låda till en gs6-53dz. För övrigt lite små justeringar samt förbättringar av bilen. Men p.g.a ekonomi samt framtidsplaner inom sporten blir de inte så mycket mer denna vinter.

Vad kommer du att köar för event under 2017?
– Under 2017 kommer vårt nya team ( Karoshi Squad ) försöka åka på det mesta, framför allt Gröndal samt Mantorp Park. Även Gatebil på Rudskogen är något som jag vill uppleva.

Hur jobbar du för att allt ska gå ihop sig ekonomiskt, vad är den tyngsta kostnaden för dig?
– Jag arbetar inom mark och anläggning. Företaget som jag arbetar för kommer att vara behjälplig med servicebil samt service utrustning under 2017. Förutom dem har jag ingen annan sponsring så det gäller att leva snålt samt spara så mycket av lönen som går. Den största ekonomiska tyngden för i år är inköp av alla nya däck som kommer förbrukas.

Du hade aldrig tankarna på att köra “Elvis” nyskapade Drift Cup?
– Tanken var från början att jag skulle köra den nya Drift Cupen men beslutade mig istället för att fortsätta lära mig mer om drifting i sin helhet, lära känna bilen mer samt att ha avslappnat roligt utan att känna tävlings press.

Sist men inte minst. Kan du berätta lite om din bil?
– Det är en Volvo 745 turbo -86.
Motor:  B230fk Nya ram och vevlager. H-profil vevstakar. Borrat block 96.60, mhale kolvar med nya ringar, 12 :9 toppbult , skärringspackning , portad 531 topp. en folkrace kam som var snäll mot motor, ajden grenrör 42 mm med 50 mm wg , super Hx 40 med t3 o h 16 hus. Link g4 storm plus motor styrning.

Drivlina: gs6-53dz låda, 765 tryckplatta, 6-puckad ofjädrad lamell, original bakaxel med svetsdiff.

Bränslesystem:  Gs450 pump i original tanken, 2200cc bosch spridare, e85 sås.

Chassi: Bc driftcoils runt om, txr framvagn, hemmagjort momentstag samt krängare, fullbur från finess.

Bromsar: Original bromsar fram, dubbla ok bak.

Effekt: 450hp 580nm på hjulen

Till sist vill jag tack min pappa som hjälp mig med allt samt gjort detta möjligt för mig.

/Stefan Lindgren – Driftzone.se

Stefan Lindgren
CEO, skapare och redaktör på DriftZone.se. Skribent, fotograf och filmare. Baserad i Surahammar i Västmanland. Email: stefan@driftzone.se

1 KOMMENTAR

Comments are closed.