Kloma fyller upp lagret till säsongsstart

0
5

De flesta förare jobbar just nu med att fixa i ordnng sin bil inför säsongen. Några som också laddar för säsongen är däckleverantörerna. Driftzone tog ett snack med Anders Gustafsson på Kloma som berättar lite om hur verksamheten tog fart och hur utveckling sätt ut fram till nu.

– Jag startade firman för 15 år sedan. Jag körde den på eftermiddagarna, kvällar och helger.
Höll till hemma i en ladugård i Skarstad utanför Vara. Den renoverades till en verkstad på 400 m2 Men för sex år sedan brann allt ned. Det blev lite panik eftersom det brann den 3 mars och sommardäcken redan kommit hem så lagret var fullt. Men var bara och ta nya tag och börja bygga en ny verkstad. Så efter fyra veckor byttes dom första däcken i den nya halvfärdiga verkstaden/garaget på 200 m2 på samma plats som den andra låg. Det var efter det som planerna på en ny större verkstad började sätta igång, och efter två år började byggnationen av den verkstad vi är i idag. Det har tagit lite tid då vi byggt hela verkstaden själva på ledig tid, men nu står den där typ klar. Och lite mer plats har man ju fått med 2100m2.

Vad vi förstått så har du många driftingförare som kunder. Hur stor del av din verksamhet omfattar däck till drifting?
– Däck till drifting har ökat lite för varje år. Men det var till säsongen 2016 som jag bestämde mig för att hjälpa driftarna med lite billiga däck. Jag laddade upp med fem containrar med däck. Samt blev Svensk representant för Zestino Racing Tires. Jag hoppas att få sälja lite däck i år igen. Just nu har vi ett ganska välfyllt lager samt att det är fem containrar till på väg hem. Så när säsongen börjar kommer vi nog ha ett lager på cirka 8000 st däck, säger Anders och fortsätter.

– Men den huvudsakliga sysselsättningen är vanlig däck försäljning. Då alla driftare är som en stor familj är det svårt att göra några pengar på detta. Men vi har ju kul ute på banorna.

Vilka typer av däck är populärast för drifting och har du några fabrikat som du rekomenderar speciellt?
– Populära däck för drifting är väl och hitta ett däck som håller länge, ger mycket rök och har bra fäste. Kombinationen brukar vara svår att hitta. Jag har faktiskt hittat några märken som många varit nöjda med och det är Tracmax och Haida. Sedan har vi ju semislicksen Zestino med en otrolig rökutveckling och ett bra fäste. Men det gör ju att hållbarheten blir lidande.

Har du några nyheter att presentera inför säsongen?
– Den hetaste nyheten för denna säsongen är att vi tagit över agenturen för Westlake semislicks.
Där hoppas vi att vår första container kommer i mitten av mars. Så hoppas att det snart blir vår så man kan ut på eventen och kränga lite däck. Brukar bli ett och annat krängt på dom stora eventen som Gatebil, avslutar Anders Gustafsson.

På webben hittar ni Kloma om ni trycker på LÄNKEN

/Stefan Lindgren – Driftzone.se

Stefan Lindgren
CEO, skapare och redaktör på DriftZone.se. Skribent, fotograf och filmare. Baserad i Surahammar i Västmanland. Email: stefan@driftzone.se