Korpulinski: “Som 12-åring började jag köra i bilsimulatorer”

0
24

22-årige Pawel Korpulinski från Sollebrunn är en av Sveriges flitigaste förare. Sedan några år tillbaka tävlar Pawel både i Sverige och Polen. Förra säsongen ledde 22-åringen SM fram till den sista tävlingen där han blev passerad av tre andra förare och missade pallen med minsta marginal vilket Pawel var ruskigt irriterad över. DriftZone har passat på att ta reda på hur det hela startade för killen från Sollebrunn.

– Allt började på en “hillclimb” event pappa tog mig till när jag var 6-7 år gammal, där fick jag se extrema bilar för första gången och där har jag börjat drömma om att köra en sådan bil i framtiden.

När upptäckte du driftingen?
– Som 12-åring började jag köra i bilsimulatorer på datorn, tyckte då väldigt mycket om att sladda och upptäckte inte mycket senare ett fenomen som kallas drifting, alltså det jag gillar att göra mest med bilen.

Vad har du haft för driftingbilar?
– Första riktiga driftingbil var en BMW E30 med M54B30 motorn.
231 hästkrafter var ingenting jämfört med dagens driftingbilar, men jag tycker att i en bil med så låg effekt lär man sig mycket mer och får in en bättre teknik och rutin.

Bilen du kör idag, hur många säsonger har du kört med den?
-Med 1-serien har jag kört 2 säsonger, 2017 blir den tredje.

Förutom att du tävlar i Sverige så tävlar du i Polen. Berätta lite om hur det är att köra där och vad skiljer mot Sverige. 
-Det stämmer att jag tävlar i Sverige och i Polen, det är dock inte bara dessa 2 länder då jag planerar att köra hela Drift Masters GP serien där. Två deltävlingar körs i Polen, två i Tyskland(Nurburgring och Hockenheim) och en i Riga, Lettland, säger Pawel och fortsätter.

– På tal om Drift Masters GP så är det väldigt spännande att köra där då det alltid sitter flera tusen personer på läktarna och minst 40-60 tusen framför TV:n och tittar på oss. Orsaken varför jag tävlar även i Polen är nog att jag känner många likasinnade personer därifrån och att det finns mängder av olika slags events,
förutom det så är atmosfären på tävlingar oslagbar.

Hur är det att köra i Polen?
– Det är väl alltid lika roligt att köra, oavsett land!

Första skillnaden jag kommer på dock är banor.
– I Sverige har vi riktiga racingbanor, i Polen däremot finns det i princip endast 2 riktiga banor. Det problemet har DMGP löst smidigt och kommit på den fantastiska iden att lägga ut asfalt på t.ex. en fotbollsarena  eller speedwaybana bara för att vi ska kunna köra en tävling där, sedan plockas asfalten bort igen.

Vad gör du för uppdateringar under vintern?
Motormässigt blev det:
BC Brian Crower 272 kamaxlar, CNC-porting av insug- och avgaskanaler,CNC-bearbetning av förbränningskammarna, Oversize 1mm SuperTech ventiler.
Samma bottendel och turbo. Lite ändringar utseendemässigt blev det också, nya skärmbreddare framförallt och naturligtvis ny livery för 2017.

Vad kommer du att köra för event under 2017?
– Som jag redan nämnde lite ovan, planerar att köra SM, GDS, Drift Masters GP och två deltävlingar av DRIFT OPEN.

Hur jobbar du för att allt ska gå ihop sig ekonomiskt, vad är den tyngsta kostnaden för dig?
– Jobbar hårt för att få ihop det ekonomiskt, lägger mycket av mina privata pengar på sporten och hade aldrig klarat det utan mina sponsorer,
framförallt Nordisk Byggnation som är vårt familjeföretag och Linotol som stödjer mig tredje året i råd. Själv driver jag ett företag där vi bygger motorsportbilar och tillverkar egna delar/produkter, vad vi sysslar med hittar ni på facebook.com/MapadamaMotorsport. Tyngsta kostnaden för mig är väl däck och logistiken bakom det hela allt från transport till och från tävlingar då jag kör mycket i olika länder.

Vad tycker du om det nya upplägget med SM/RM?
-Det blir säkerligen en bra säsong för drifting i Sverige, speciellt med tanken på personer som har erfarenhet och kommer återigen jobba med SM i år.
Jag tror på att 2017 blir en bra grund för vidareutveckling av svensk drifting i framtiden.

Sist men inte minst. Kan du berätta lite om din bil?
BMW 1M Coupe med en 2JZ-GTE motor från en Toyota Supra. Bilen är den bästa jag kört, riktig lätt att hantera tack vare viktfördelningen. Enligt mig är detta en riktig bra combo, tysk bil med japansk hjärta.

Motor och drivlina:
– CP Carrillo smidda kolvar
– BC Brain Crower vevstakar
– BC Braian Crower 272 vevaxlar
– SuperTech 1mm+ Inconel ventiler
– Garett GTX35X TwinScroll Turbo
– BMW ZF 5-växlad växellåda
– Tillton OT-II 2-skivig koppling
– WintersPerformance quick-change diff

Upphängning:
– E92 M3 fram- och bakvagn
– KW Clubsport 2way coilovers E92 M3
– Wisefab lock-kit
– Custom, justerbara länkarmar bak

1M-Coupe bodykit som är breddad 9cm/sida.

/Stefan Lindgren – Driftzone.se

Stefan Lindgren
CEO, skapare och redaktör på DriftZone.se. Skribent, fotograf och filmare. Baserad i Surahammar i Västmanland. Email: stefan@driftzone.se