Krönika: “Skåne levererar”

0
4

Brasklapp: Denna krönika är skriven, med utgångspunkt av vad jag (Henrik) såg och upplevde. Vissa saker kan vara allvarliga – medans andra saker kan ha lite komiska inslag. Så kära läsare, varsågoda här är den första krönikan från Sturup Raceway – En av de första banorna du möter när du kommer över från Danmark.

En av många volvos, med brutal effekt och ett vasst register. Foto: Henrik Andersson

Nog om det, efter en rätt brutal resa ner på 7 timmar under natten mot fredag. Så var jag framme tidigt vid banan som för övrigt ligger granne med Malmö Airport, för Er som kanske inte vet det. Väl framme och urpackad med allt vi mediafolk brukar ha med oss så gick jag runt på banan och tittade. Denna deltävling hade en sak som jag inte tidigare hade upplevt, två olika slingor. En slinga (den som oftast körs i drifting) samt slingan direkt efter SM klassens målgång. RM körde alltså sin tävling på egen del av banan, vad tyckte jag om det? faktiskt så var det en häftig slinga som passade väl för drifting. Skulle inte ha några problem med att se SM klassen också köra där, kanske får vi se det nästa gång.

Kim Fors gav oss alla fina toner från sin kompressormatade v8. Foto: Henrik

Bra eller dåligt? nja bra för förarna – helt klart, kanske inte bättre för publiken som oftast är rätt svårflyttad när den väl har satt sig. Problemet vi på Driftzone ställdes inför, var att lösa hur vi skulle göra livestreamen. Vi fick ihop livestream – eller rättare sagt bägge livestreamarna. Då vi behövde stoppa sändningen när det var dags för att byta position inför SM klassens tävling, men det gick också och såhär i efterhand så tycker jag att det var helt ok med två olika banor – nytänk! Det tycker vi om.

Fredagen innehöll träning och vid dagens slut även kval i bägge klasserna, en klass som utmärkte sig under dagen var RM klassen. Det var en hel del bilar som hade riktigt fina linjer och producerade mycket rök, vissa maskiner lät riktigt nice – får jag ståpäls på armarna, då är det gott ljud i bilarna. En sån bil var RM vinnarens Nissan S13 med föraren Mattias Bengtsson.

Mattias Bengtsson körde hårt och laddade mot räcket på RM slingan. Foto: Henrik

Jimmy Eifrém visade upp sig bra på kvalet, han slog till med att vinna kvalet i RM klassen. Körningen satt och han hade fina linjer och bra med rök i sin svarta BMW E46:a.

Jimmy Eifrém

Efter ett intressant kval i RM klassen, då var det dags att traska ner till SM slingan. Oj vad långt det var att gå….. skojar med er det var kanske en nätt liten tur på några hundra meter. Väl framme så ser vi SM förarna köra sitt kval om här händer det lite skrällar, Alexander Granlund som normalt syns högt uppe i kvallistan missade att kvala in. Han fick inte till det alls under sina kvalrundor.

En annan som inte kvalade in var Kim Fors, i sin första runda som för övrigt var riktigt bra när bakluckan flög upp (det är enligt reglementet en 0 i poäng då automatiskt) sen fick han problem i sion andra runda och gick tyvärr inte vidare.

En som det däremot stämde för var i kvalet var Pawel Korpulinski, han körde till sig första kvalplats med 84 poäng. En annan som mer ofta än sällan finns med högt uppe var Victor Joensuu med sin brutala BMW E46 och sin Hold Stumt typ körstil tog andra platsen i kvalet med 83.3 poäng.

Hold Stumt – Driftbrothers style.

Jag sprang på – Eller nja inte sprang på rent fysiskt, men fick en kort stund över att kunna snacka lite med Jim Olofsson. Får då reda på att han hann inte få hem tillräcligt med R-Däck inför tävlingen, vad gör han då. Jo han kvalar med vanliga gatdäck – och tar tredje kvalplats med 82 poäng. R-däcken då? dom sparade han till lördagens tävling.

Det såg ut att funka riktigt bra med gatdäck för Jim Olofsson

En person som jag tycker, borde få medvind nu. Det är Erik Kagg som kör i Kaggservice Driftteam, under kvalet så ville inte bilen gå som den ska och han tog sig inte vidare denna gång. Erik kan köra – och när grejerna håller då kör han riktigt bra och mycket väl har kapaciteten att hålla sig högt uppe i resultatlistan. Men denna säsong har inte varit nådig för Erik eller för teamet alls. Bilen har inte fungerat och teamet har felsökt allt på bilen, problemen börjar räta ut sig och jag håller tummarna för att dem lyckas att få bilen att funka som den ska göra. För bilen och maskinen i är en riktig dräpare – och med Eriks orädda körstil så är det en kombo som kan nå långt.

Erik Kagg ser till att dräparmaskiner slaktar bakdäcken ordentlig.

Om vi nu efter att fått en riktigt god middag och en (obs EN kall) av det alltid gästvänliga teamet Kaggservice Driftteam, så var det dags att försöka slappan av och sova – något som inte var några problem alls. Jag slockande samtidigt som huvudet landade på kudden.

Lördagen startade alldeles för tidigt…. Det tog en stund att varva upp, men sen så. Tävlingsdags och i driftzones värld så betyder det att kameran kastas i bilen och utrustningen för livestreamen tas fram. Vädret var minst sagt ostadigt – med stor risk för regn. Detta betyder att vi då måste räkna med dåligt väder, kameror (videokameror) brukar inte tycka om regn så vi riggar vårt tält på en bra placering vid RM banan. Sen så hade vi turen att få låna Fjelie Driftalliance lätta lastbil med bakgavelyft som plats till SM banan.

Tävlingen drar igång med RM, där får vi se många täta battles. Topp 8 innehöll alla matcher med hög kvalitet där förarna gjorde sitt yttersta för att komma vidare. Livestreamen som vi sände gjordes rätt primitivt då vi behövde flytta utrustning efter RM:s körningar. Vi hade i förväg riggat vår liveutrustning på lämplig plats nere vid långa kurvan på SM banan.

Ett typ tips från coachen snack mellan matcherna..

SM klassen gör sig redo – samma sak för oss, dator kontrolleras. Nätet kollas för att bedöma uppkoppling – som ser alldeles utmärkt ut, allt ser bra ut och vi drar igång streamen med John Greven Donaldson som vår kommentator. Vad händer då? jo nätet beslutar sig för att det inte vill vara med längre och börjar bli svajjigt. Detta resulterar i att streamen laggar, vi bestämmer oss för att stoppa sändningen och dra igång den via mobilen istället för att kunna ge Er en livesändning. Det funkar och under omständigheterna så blev det ok, inte som vi vill göra det men dessa förutsättningar var allt som vi hade att arbeta med.

Nog om bakomsnack. Tävlingen körs och vi får se många bra matcher med vassa lead och chase rundor från många av förarna. Men de vassaste matcherna kom i topp 4, vill du se dom igen? Hoppa då in och kolla på livestreamen som du såklart hittar på Driftzones facebook.

Alla fyra förare som var Pawel Korpulinski, Mikael Johansson, Victor Joensuu och Axel Hjalte. Alla ville såklart ta hand om vinsten, men när röken hade lagt sig och alla hade kört så visar det sig att fyran blev Axel Hjalte, trea kom Victor Joensuu, tvåa blev Pawel Korpulinski och vinnare blev Mikael Johansson med sin vassa 240.

Glädjenivån var hög för topp tre i SM klassen

Men RM då? Topp 4 i RM klassen betod av Mattias Bengtsson, Christian Karlsson, Martin Eriksson och Jimmy Eifrém. Resultaten då, fyra kom Jimmy Eifrém, trea blev Martin Eriksson, tvåa kom Christian Karlsson och vinnare blev Mattias Bengtsson.

Vi på Driftzone grattar såklart förarna för deras grymma prestationer. Och när vi tittar till på tabellen inom bägge klasserna så ser vi att mästerskapet är fortfarande öppet och inte på långa vägar klart ännu, så min högst personliga tippning blir att finalerna kommer bli oerhört intressanta att se. Vem koras som Svensk Mästare och Riksmästare i Drifting 2017.

Jag vill tacka Svedala MK, Sturup Raceway för en bra genomförd tävling. Kaggservice Driftteam för gästvänligheten, alla funktionärer som sliter hårt för att ge oss och publiken bra tävlingar.

Då återstår det bara hemfärden……. 7 timmar senare står man utanför dörren hemma och ser lite lätt dubbelt av trötthet, men det är värt varenda minut.

/Henrik Andersson, Driftzone

 

Henrik Andersson
Skribent - Fotograf - Filmare. Jag kommer att skapa material till Driftzone, men vem är jag då? En kille som har stort intresse för motorsport och fotografering. Har varit intresserad av motorsporten så länge jag kan minnas.