Laddade inför rookiesäsongen

0
226

Alla karriärer inom drifting tar sin början någonstans. Vi har pratat med Marcus Holgerson i Trollhättan, som tillsammans med kollegan Erik Lindahl bygger på en bil inför kommande säsong.
– Bilen är en 3-dörrars BMW E30, som utseendemässigt kommer att bli en replika av en E30 M3. Stora delar av karossen byts ut mot glasfiber, som stötfångare fram, framskärmar, motorhuv, dörrar, bakskärmar, baklucka, stötfångare bak och c-stolpar. Bur från Finess med extra krysstag bak samt dörrkryss, eftersom dörrarna är i glasfiber.

Klassikt utseende alltså. Vad blir det för drivlina i bilen?
-Det blir en BMW-6a, M50B25, tillsammans med ZF växellåda från BMW 328, det är samma låda som i M3:an. När det gäller bakvagn har vi inte bestämt oss ännu, men lutar åt BMW E34 med stora diffen.

Vad siktar ni på i effekt?
-Vi arbetar och siktar mot 500+ hk på hjulen.

Varför valde ni att bygga på en BMW?
-Valet av BMW föll på dels ett beprövat koncept, dels stabila motorer och drivlinor.

Vilka roller har ni i teamet?
-Vi är båda förare och mekaniker, och det har sina utmaningar. Jag är nämligen 202cm och Erik är 170cm. Det ställer en del krav på kreativitet för att få bilen körbar för oss båda.

Marcus är ny på drifting, medan Erik körde en Volvo 940 på några evenemang under säsongen 2016. Målet är i år betydligt högre, att köra några tävlingar som ingår i RM-serien och att Gatebil-eventen, populära både bland förare och publik.

Hur långt har ni kommit i bygget och när siktar ni på att vara klara?
– Bygget har gått framåt i bra takt, inga stora bakslag mer än att vi faktiskt bytt kaross från E36 till E30 mitt i bygget. Just nu befinner sig karossen i vagga för rostlagning av bottenplattan samt förstärkningar. Därefter kommer buren monteras i under nästa vecka, samt därefter är det dags att lyft i motorn i den redan förstärkta subframen. Vi jobbar för att få ihop bilen till Gatebil Vålerbanan 26:e maj, men får se hur det utvecklar sig. Framförallt gäller det mappning som kan dra ut på tiden, beroende på hur långt vi kommer med övriga drivlinan.

Ni ska försöka köra ett antal RM-tävlingar. Vad tycker du om att det blir twinkörning även i RM den här säsongen? En ändring som höjer svårighetsgraden men samtidigt ger en extra krydda till tävlingarna.
– Twin även i RM ser jag som ett måste för att fortsätta utveckla sporten, twin är driftingens höjdpunkt!

Vad har ni för framtidsplaner, kort- och långsiktiga?
– Med den här bilen får vi en bra maskin att läras in i sporten, sedan gäller det att arbeta sig uppåt. Långsiktig målsättning är att ta sig upp i Sverigetoppen, helt klart.

Det egna företaget Transportstyling står som sponsor på bilen.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se