Läget inför RM-finalen

Vi har under de senaste dagarna träffat förarna som ligger i topp av tabellen i RM, men tänkte att vi skulle sammanfatta läget lite generellt inför finalen i helgen.

RM, Riksmästerskapen, är andraserien i vårt nationella seriesystem och är kvalificerande för SM. RM har under 2017 bestått av fyra deltävlingar, av vilka tre alltså redan är avgjorda. Premiären gick i maj på GTR Motorpark i Eskilstuna, andra deltävlingen på Sundsvall Raceway i juli och den tredje på Sturup Raceway, Malmö i augusti. Totalt har 44 förare varit anmälda till serien, och 31 av dessa har kört och fått poäng i någon deltävling.

Pallen på RM-premiären: Jonas Knutsson, Daniel Ahlstedt och Mattias Bengtsson
Foto: Henrik Andersson

Ser vi vad som hänt under säsongen så har vi bjudits på högklassig körning och underhållning av RM-förarna, där nivån många gånger varit väl i klass med det SM-förarna presterat. Det man tydligt kan se är att vissa av RM-teamen har en lägre budget. I Sundsvall såg vi flera förare från norra Sverige som endast kört den tävlingen, och detsamma i på tävlingen på Sturup där förare från södra Sverige gjorde gästspel. Vi hoppas ju givetvis att dessa kraftmätningar med RM-startfälten sporrar till satsningar som räcker hela säsongen 2018.

Jimmy Eifrém under tävlingen på Sturup Raceway, där han blev kvaletta
Foto: Mogge Ågren

Nu är vi tillbaka på GTR Motorpark i Eskilstuna, eller Gröndal som många fortfarande säger, för finaltävlingen. Den här gången ska tävlingen köras motsols, alltså i högervarv, till skillnad från premiären som kördes åt ordinarie körriktning. Det blir alltså som en ny bana, fast på samma plats.

Vad gäller då den här tävlingen? Ja, ganska mycket faktiskt, om man vill framåt i den här sporten. De främsta förarna kommer nämligen att erbjudas en plats i SM 2018. Exakt hur många de är vet vi inte ännu, men det är rimligt att tro att platserna 1-5 ganska säkert kommer att erbjudas plats, och kanske till och med ända ned till plats 8. Så det finns alltså all anledning att satsa hårt på den här tävlingen. Tittar vi hur det ser ut kring platserna 6-8 så är det en stenhård kamp där hela 8 förare finns inom 15 poäng, från 141 poäng på trettonde plats till 156 poäng på sjätte.

För att delcitera ett uttryck från en sport utan motor: Däcket är runt, allt kan hända!

Söndag kl 15.45 börjar top 16 elimineringen. OBS att tiden är ungefärlig, om man ligger bra till i tidsschemat sedan innan kan starten tidigareläggas.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Henrik Andersson, Mogge Ågren – DriftZone.se