Långe-Mikael: “Vill vara spindeln i nätet”

0
0

Till säsongen 2017 så har flera förändringar gjorts inom drift SM och sånt som styr upplägget och andra praktiska saker. En av dessa saker är att driftingutskottet har fått med sig en person, denna person kommer att få rollen som Racekoordinator. Som koordinator så sitter denna person mitt i nätet, likt en spindel. Driftzone tog kontakt med han och ställde lite frågor kring vem han är och hans roll i den nya SM serien.

Långe-Mikael under drift SM 2015.  Foto: Christoffer F Pettersson

Vem är du, berätta om dig själv?

– De flesta inom bilhobbyn känner mig nog som Långe-Mikael Andersson på L-M-R.se. Ett företag jag haft i snart 8,5 år som säljer eftermarknadsdelar och reservdelar till bilar. De var genom mitt företag jag kom i kontakt med just event likt Gatebil osv och det väckte ett intresse att själv nån gång arrangera något liknande berättar Långe-Mikael och fortsätter.

– 2013 var det så dags, då arrangerade jag ett event på Anderstorp Raceway, eventet hette Day At The Tracks, förkortat DATT och gav blodad tand så till 2014 körde vi igång en hel serie med event. En stor anledning till att det blev en hel serie var för att dåvarande SM/RM saknade en del i sina arrangemang och jag såg möjligheter till förbättringar.

– Sagt och gjort, en eventserie med 4st tävlingstillfällen kördes. Det var både lärorikt, intressant och mycket givande men samtidigt var det väääldigt kostsamt. Man kan helt enkelt säga att det var en dyrköpt erfarenhet. Denna erfarenhet hade däremot gett mig ett namn i “branschen” så när 2015 närmade sig och kontraktet mellan SBF och den dåvarande SM/RM arrangören skulle löpa ut så kom frågan till mig om jag var intresserad av att vara delaktig i att arrangera SM/RM 2015.

– Frågan fick jag av Johan Heggblad, som är mannen bakom Gröndal och banan där. Det var ett väldigt spännande förslag och jag tacka ja till att ta mig an detta. Så ihop med Johan samt Andreas Hedström(mannen bakom Raidopower) så blev vi Promotorer för SM/RM 2015. Den serien fungerade också riktigt bra men vi fick inte den backningen från SBF som vi hoppats på så därför blev det tyvärr bara ett år som promotor.

– Under 2016 tog däremot driftingutskottet ett stort steg framåt. SBF tillsatte ett nytt utskott för Driftingen i Sverige och de personerna som fick plats där vill på samma sätt som mig ta svensk drifting framåt. Så 2016 blev väl ett litet mellanår om man ser på själva serien som kördes, inte sett till körningen men sett till arrangemangen av tävlingarna. Utskottet förstod då att ska SM/RM bli riktigt bra så behövs det en person som är ansvarig för serien. Där kom jag in i bilden och i slutet av 2016 fick jag frågan av dem om jag var intresserad av att ta mig an den rollen.

Kan du berätta om din roll i den nya SM/RM serien?

– Min roll i årets serie är enkelt förklarat en kontaktperson mellan förare, utskott och arrangerande klubbar. Jag ska se till att allt löper på smidigt innan, på och efter eventen när det kommer till marknadsföring, poängräkning osv.

– Jag ska se till att klubbarna ser en lönsamhet i eventen och att vi ska kunna marknadsföra eventen för att dra mycket publik till eventen.

– Det är även jag som sköter all kontakt med sponsorer med mera, så där kommer mycket tid att läggas också. Att hitta sponsorer/partners till serien som är intresserade av att bygga ett långsiktigt samarbete.

Vad var det som fick dig att tacka ja till uppdraget?

– Just att utskottet nu består av personer som verkligen vill ta Driftingen framåt, att det jobbas fram ett bra och tydligt reglemente. Sen att jag hamnar i en roll där jag trivs, lite som spindeln i nätet, som har kontakten åt alla håll och kan hjälpa alla att hitta svaren på sina frågor.

Hur ser du på upplägget av SM/RM serien 2017?

– Jag tror att vi nu är på väg åt helt rätt håll, där vi får en typ av seriesystem där man måste prestera och visa att man är en duktig chaufför för att platsa i SM. Ett seriesystem likt alla andra sporter är helt rätt väg att gå. De kommer sporra förarna att hela tiden vilja utvecklas och bli bättre. Sen kommer samarbetet med Gatebil och deras Gatebil Drift Series verkligen vara en bra draghjälp speciellt publikmässigt.

– En större publik betyder att fler ser sponsorerna som ställer upp och samarbetar med serien. Men att det är fler i publiken betyder även att förarna får fler som ser just deras sponsorer, något som kan vara riktigt viktigt för dem när det kommer till att jaga nya sponsorer. Kan man då säga – “SM körs i år på 6 deltävlingar med ett publiksnitt på 10-15.000” så är ju det en stor draghjälp.

– Även medialt är det väldigt bra att samarbeta med Gatebil som är det största eventet i sitt slag i hela norra Europa. Man ska inte heller glömma att även RM-serien får en ökad status då du där tävlar om direktplatser till nästa års SM. Så jag tror som sagt att 2017 är de året vi verkligen får höjt nivån på svensk drifting.

Vad är dina mål/förhoppningar med säsongen 2017?

– Oj, det är en svår fråga. Men man kan väl börja med att säga att ett mål är fulla startfält i båda serierna, 35 förare i SM och 40 förare i RM. Sen att vi ska dra riktigt mycket publik till de tävlingarna som ligger utanför Gatebils event, då publiken är något som varit svårt att få till SM/RM innan, men där har jag ett par små grejer vi ska testa, säger Långe-Mikael Andersson.

Långe-Mikael låter som att han har en hel del positivt att tillföra, och vi tror att SM serien, behöver verkligen en “spindel” som är med och håller i trådarna.

Vi hoppas att årets serie blir bra och att svensk drifting tar ytterligare kliv uppåt i utvecklingen.

Vi tackar Långe-Mikael för pratstunden och önskar han lycka till med uppdraget. Har ni några frågor kring SM serien så tveka inte att kontakta honom på info@l-m-r.se

/Henrik Andersson – Driftzone.se

Henrik Andersson
Skribent - Fotograf - Filmare. Jag kommer att skapa material till Driftzone, men vem är jag då? En kille som har stort intresse för motorsport och fotografering. Har varit intresserad av motorsporten så länge jag kan minnas.