Leffan: “Uppvuxen i en familj med mycket motorsport”

0
13

Idag så bjuder vi på ett reportage med gräsrotsdriftaren Leffan Bergström som än så länge inte gjort någon tävlingsdebut. Som för så många andra så startade intresset för bilar och motorsport riktigt tidigt.
– Intresset för motorsport finns med sen barndomen då jag är uppvuxen i en familj med mycket motorsport runt mig. Då farsan och farbror har hållit på med rally. Och sen är det oundvikligt att hamna mycket på Mantorp Park då man bor så nära motorbanan.

När upptäckte du driftingen?
– Driftingen upptäckte man väl genom polaren Tobias Andersson som jag dessutom hjälp till lite som reservmekaniker när han tävlat. men jag tror jag kommi kontakt med driftingen typ 2009-2010 någon gång. Men första gången jag själv utövade drifting var väl på en prova på på Malmby Fairground som SWR Motorsport hade i samband med drifting SM 2012. Efter det vart det några konbanekörningar som sen ledde till lite bankörningar. på den vägen är det=) Innan detta hade man ju bara vart ute och hängt med violvo på vintrarna men detta är ju klart mycket roligare=)

Bilen du kör idag, hur många säsonger har du kört med den?
– Bilen jag har i dagsläget är en Nissan Skyline r33 gts-t -95 och den byggdes ihop vintern 2011-2012 av 2 st bilar. Den bilen hämtades i en skogsdunge i Finspång och fick donator delar från en annan krockad Skyline. Så bilen har nu körts 4 säsonger sammanlagt, då bilen stod still hela 21015 efter 2014 år missöden med dyra motorras och annat strul.

Har du kört någon tävling, eller har du några planer på det?
– Tyvärr inga tävlingar ännu då mina satsningar 2014 gick i stupet efter alla motorhaveri jag råkade ut för 2014. Jag tappade all ork,tid och ekonomi för att kunna satsa på att tävla. Men visst finns tankarna om att testa på att tävla, men i dagsläget håller jag mig till driftbasharna och har skoj och kör på dina egna villkor=) Skönt men lite tid på banan för att släppa vardagsstressen.

Vad gör du för uppdateringar under vintern?
– I vinter blir det inte så mycket ombyggnationer utan mest småjusteringar, såsom ombyggt avgassystem och lite el. Även lite nya karossdelar ska få komma på plats. Så det är mest underhåll på bilen. Jag bygger på sambons Nissan s14a som ska få sig en ls1a plus helt nytt chassi, den ska förhoppningsvis vara klar till 2018 så det finns o göra på den=). Men det är svårt att få tiden att räcka till nu när man är småbarnsförälder med så man får ta dag för dag och så får vi se=)

Vad kommer du att köra för event under 2017?
– Under 2017 ska jag först och främst hinna med SWR motorsports evenemang på Malmby Fairground men ska även försöka hinna med Hultsfreds och Gröndals körningar. Men det är tiden och ekonomin som styr det hela .

Hur jobbar du för att allt ska gå ihop sig ekonomiskt, vad är den tyngsta kostnaden för dig?
– Jag jobbar heltid som servicetekniker inom cykelbranchen men den inkomsten räcker tyvärr inte för att dra runt driftingen, så jag får delvis en stor hjälp från mina sponsorer SWR Motorsport, Badassparts och Pelles Däck i Linköping. Men sen får man ju jobba extra med lite bilrepartioner,skrota ner bilar och sälja i delar och även en viss del av däckförsäljning för att få det att gå runt. Work Hard, Play Harder!!!

Kommer du att köra Elvis nyskapade Drift Cup?
-I dagsläget så ser det mörkt ut med den saken tyvärr. Det finns varken tid eller ekonomi att tävla så jag satsar först och främst på driftbash och annan frikörning detta år.

Sist men inte minst. Berätta lite om din bil? 
– Nissan Skyline R33 GTS-T -95

Motor: GM LS6 med mekaniskt gasspjäll, eftermarknads fuelrail och EFI Live sprut. dvs. en rätt så orginal maskin(för att det ska hålla). Effekten är 405hk 560nm.

Drivlina: Tremec t56 6vxl, 5 puckad sinterlamell med orginal tryckplatta och svänghjul från ls1, orginal bakaxel med svetsad diff.

Bränslesystem: Wallbro 255 intank som pumpar till catchtank sen Bosch 044 pump som pumpar såsen vidare

Chassi: BC Coilovers, Drfiftworks Geomaster2 spindlar runt om, Driftworks länkarmar och stag runt om, Fram är Driftworks länkarmarna breddade.

Sist men inte minst!
– Ett stort tack till min sambo Michaela för all hjälp även ett stort tack till alla mina sponsorer som gör det möjligt för mig att köra SWR Motorsport, Badassparts och Pelles Däck i Linköping. Och sist men inte minst stort tack till alla polare som hjälper mig med allt för att få det att funka.

/Stefan Lindgren – Driftzone.se

Stefan Lindgren
CEO, skapare och redaktör på DriftZone.se. Skribent, fotograf och filmare. Baserad i Surahammar i Västmanland. Email: stefan@driftzone.se