Linnarsson: “Länge varit sugen på en 370z”

0
221

I höstas så sålde Calle Linnarsson iväg sin trotjänare. Nu är siktet inställt på att färdigställa det nya projektet som är en Nissan 370z. Driftzone har tagit ett snack med 26-åringen från Falköping.

– Jag har länge varit sugen på en 370z och att bygga nytt. När man bygger och kör kommer man ständigt på grejer som kan uppgraderas och förbättras. Fast istället för att riva ner och bygga om den gamla så kände jag att det var ett bättre alternativ att sälja och börja om på helt ny kula.

Hur kom du över din nya bil?
– Bilen Är Lukas Skerseas ( Bandana boy ) gamla bil. Det var Andreas Hedström på Raidopower som sa att Lukas hade en 370z stående som var skadad som han skulle sälja.

– Så jag tog kontakt med Lukas och samma dag som vi pratade bokade vi färja. Helgen efter var de bara att åka över till Litauen och Vilnius för att hämta den.

Hur var det att åka över och hämta upp den, gick det smidigt?
– Allt gick smidigt med affär och resa. Förutom just när vi skulle hem. Vi hade 13 timmar i Litauen från de att vi kom i hamn till att färjan tillbaka skulle gå. I Litauen så var det en total restid på 8 timmar. Det var lugnt trodde vi. Men det visade sig vara fel. 30 minuter innan att båten skulle gå hade vi fortfarande 5 mil kvar till färjan. Vi hann och hem kom vi.

Hur stressad blev du då?
– Det var spänt. Blev ännu värre när vi insåg att vi va framme och vi var i fel hamn, säger Calle och skrattar.

Hur ser planerna ut med det nya bygget?
– Har gått bananas med denna bil. Nu bygger jag en bil så bra de nästan går. Motorn blir en 2JZ Strokad till 3.4 liter Styrd av Maxxecu. Aim MXG Dash. Samsonas Sekventiell växellåda med shiftcut, Wisefab bakvagn, FAT Framvagn. Amuse Bodykit. Den blir breddad cirka 8cm per sida. Det kommer bli en väldigt teknisk bil med mycket häftiga prylar. Så bra de går att bygga en driftingbil i princip.

Låter som en svindyr historia, hur finansieras ett sånt här bygge?
– Sponsorer och samarbetspartners. Utan dessa hade detta aldrig gått.Speciellt KL Racing, utan dom jag inte kunnat hålla på med driftingen i den mån jag gör.

Hur långt har du kommit med bygget?
– Ganska långt ändå, karossen är färdig och lackad. Framvagn och bakvagn är på plats och det mesta delar är tillverkade. Motorfästen, bränslesystem osv. De stora delarna som är kvar är just motorn. Grenrör och insug ska byggas, elsystem, och allt småpill, finlir osv som krävs för att bilen väl ska fungera.

Motormässigt, vad siktar du på gällande effekt?
– Siktar på runt 900whp, men kommer även ha en mindre mapp med lite mindre effekt. Bra för att lära känna bilen och mindre banor och när de inte behövs fullt ös.

När siktar du på att bilen ska vara klar?
– Till Elmia är tanken att bilen ska vara fullt fungerande och körklar. Den kommer stå i KL Racings monter under helgen.

Kommer du att köra några tävlingar kommande säsong?
– Kommer att köra Gatebil serien. Även SM-serie är i planeringen. Sen hoppas jag de blir fler tävlingar som Gymkhana drift, J-spec Drift Challange osv.

Så det kan bli SM serien med andra ord?
– Japp, Det är inte alls omöjligt, kör man ändå Gatebil serien så är det ju bara tre deltävlingar extra.

Hur viktigt anser du att det är för Driftingen att var har ett starkt startfält i SM?
– Ett SM är just svenska mästerskapen. Då är det viktigt att dem bästa i Sverige är med så att de blir ett bra startfält där man verkligen kan känna sig som bäst när man vinner. Hoppas det kan bli ordning på serien i år så att fler förare dras dit, avslutar Calle Linnarsson.

/Stefan Lindgren – Driftzone.se

Stefan Lindgren
CEO, skapare och redaktör på DriftZone.se. Skribent, fotograf och filmare. Baserad i Surahammar i Västmanland. Email: stefan@driftzone.se