Lyckad träningsdag på Sundsvall Raceway

0
85

Det blev en mycket lyckad träningsdag när Sundsvall Raceway på lördagen bjöd in till säsongspremiär. Solen sken, men vinden gjorde att det ändå blev en smula kyligt.

Ett dussintal bilar kom till slut att rulla upp till banan, där det begränsade antalet platser hade tagit slut ganska snabbt när klubben släppte dem. Det var en bra bredd av förare, från SM till nybörjare.

Herman Jansson provkörde sitt BMW E46-bygge för första gången. ”Jag har bara rullat den på garageuppfarten hemma tidigare, så det är verkligen första gången jag kör bilen” berättar Herman. Efter körningen var han nöjd, både med hur det nya chassit uppför sig och även med motorn. Motorn är i grunden samma som i den tidigare E36:an, men med några förändringar som bland annat gett bättre bottenvrid.

För John Martinsson blev det skruvning in på nattkröken innan bilen var klar, men man var på plats på morgonen och kunde ge bilen ett rejält test. Ombyggd bud, nyrenoverad motor och en Samsonas-låda är några av förändingarna som gjorts under vintern.

Johan Andersson från Hudiksvall var på plats med hela teamet. Johan har inte gjort så stora förändringar på sin BMW E36 sedan förra året, förutom ny plats som gett bilen ett snyggare utseende och att dra ur lite mer effekt ur 2JZ:an under huven. Hela teamet fanns på plats denna gång med Johan, spottern Stina, mekanikern Mats och Johan Östberg. Östberg som byggt på den BMW E36 som Henrik Johansson i Team Stripes tidigare tävlade med. Under huven sitter nu en Volvo T6-motor, och förutom en liten sammanstötning med muren som tog en bärarm till offer, så såg bilen ut att fungera bra för Johan.

Fjolårets RM-mästare Joacim Söderlund laddar för SM provkörde sin bil, en Nissan S13 med Audi V8, och hade dessutom flera teamkompisar med sig. En av dessa var Jesper Stjärnsten, som kommer att köra i årets RM-serie i en BMW E30.

Gabriel Sundholm rullade också ut sitt Volvo-skåp ur garaget för första gången och gav den en rejäl shakedown. Det är ett seriöst bygge som pågått i flera vintrar och nu står klart. Motorn är en Volvo-sexa och efteråt sa Gabriel ”Första testet med bilen på banan gjort, funkar över förväntan. Det vi har gjort idag är tanka och bytt däck precis som det ska vara, bekymmersfritt!”

Unge Kevin Lavast imponerade när han kämpade på många varv runt banan i en BMW Compact med sugmotor. Det fanns inte effekt till övers, men det visar att sätestid kan man bygga förhållandevis billigt.

Erik Reimner var en ny förare som också imponerade. Välbyggd Nissan S13 och bra körning och Erik var också den som höll ut längst. Eric Bergman, i en blå Volvo 740 som karossmässigt var i originalutförande gnuggade också många varv. En ytterligare bil körde på en konbana intill tävlingsbanan, och det är föredömligt av SHRA Sundsvall att ställa upp en sådan bana. Är det någon som kör för första gången eller av någon annan anledning inte vill gå in på stora banan så är det ett utmärkt sätt att fånga upp dessa och ändå köra under säkra förhållanden.

Driftingutskottets Matilda Svensson fanns även på plats på banan. Matilda både informerade och svarade på frågor från de serieanmälda förarna. Det är alltid upplyftande att se att vårt utskott finns ute i verksamheten och speciellt i dessa tider när SBF som helhet får tung kritik för vad man gör, visar SBF Drifting att man är ute vid banorna, där utövarna finns!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Christer Hägglund, Robban Strandberg – DriftZone.se