Mellander: “Det kommer att bli ett grymt år”

0
4

Som vi har pratat om tidigare så krävs det funktionärer för att bedriva en verksamhet, och inom driftingen är bedömare en av de viktigaste positionerna på en tävling. Vi har pratat med en av dessa domare, en som har hängt med ett tag, Jonas “Melle” Mellander från Sundsvall.

Hur fann du din väg in i driftingsporten?
– Det var faktiskt som funktionär från början. Det var 2012 som det behövdes hjälp på en tävling, så jag bestämde mig för att hjälpa till. Från början med inlining, och sedan som starter. Sedan var det på en tävling i Köpmanholmen som det saknades en bedömare. Arrangören tyckte att jag hade varit med ett tag, så jag kunde väl prova på som bedömare. Och på den vägen blev det. Jag är föreningsmänniska sedan unga år, höll på med motocross och enduro i många år, innan rygg och axlar sa ifrån. Både pappa och farfar har sysslat med motorsport, rallycross, medan man på mammas sida har sysslat med hästar. Hästar som hästar egentligen, några fler i bilarna bara.

Och sedan bestämde du dig för att skaffa egen bil?
– Ja. Redan 2010 hade jag en S13, ett projekt som aldrig blev klart. Den första jag körde med var en Nissan Skyline R33:a, som väl hade runt 350 hjulhästar. Sedan hade jag en vit S13 och förra våren köpte jag den jag har nu som står här i garaget. Avslutade förra säsongen med ett motorhaveri, så nu står den här. Sedan blev det som det alltid blev, lika bra att passa på att göra lite annat när man ändå håller på.

Är det stora modifieringar på gång?
– Nja, egentligen inte. Har flyttat in all el in i kupén istället för i motorutrymmet så att det blir snyggt och cleant där. Sedan ska jag ge mig på att sänka den lite till, några centimeter till både fram och bak. Sedan blir det nya specialgjorda plåtskärmar och lite annat på karossen, som Christoffer “Totte” Pettersson ska hjälpa till med.

Vad ser du som det bästa med att vara bedömare då?
– Att få vara med och utveckla förarna helt klart. Jag uppmuntrar alltid förarna att ta kontakt och fråga om det är något de undrar över. Om en frågar om en sak så vet jag av erfarenhet att det är minst tio till som undrar om samma sak. Jag har åkt med många gånger och gett förare tips om hur man kan göra och hur länge man vågar hålla ut…

Har du andra uppgifter nu?
– Jag har varit engagerad i banan på Sundsvall Raceway sedan första SM-tävlingen kan man säga. Vi var några som lade ner många timmars jobb på den förändring som gjordes inför förra säsongen, då banan breddades och förbättrades på flera punkter. Sedan har jag varit med och tagit fram Svenska Bilsportförbundets bedömarreglemente. Det kom inför förra säsongen och har utprovats en säsong nu, och det tror vi mycket på för att få rättvisa och likadana bedömningar oavsett vilken bana man är på.

Vad tror om säsongen som kommer då?
– Tror det kommer att bli ett grymt år! Vägen man har valt med SM/RM är helt rätt som jag ser det. Dels är de tekniska reglementena synkade nu så att man kan köra både SM och Gatebil, och sedan blir det en konkurrens om platserna i SM där du får bevisa dig i RM. RM blir ju nu en mellanklass, Semi-Pro, med twinkörning och det kommer att bli stenhård konkurrens för den som vill placera sig bra och komma vidare till SM. Samarbetet med Gatebil ser jag också som väldigt positivt, med mycket publik och stort intresse.

Vad var nyckeln till den förändringen då?
– Att det byttes lite folk i förbundets driftingutskott. Jag hade jättebra kontakt även med det gamla utskottet, men det kom in några nya som hade många idéer och som inte var färgade av annan motorsport tidigare utan tittade mer utifrån driftingens behov och förutsättningar. Det var jätteviktigt. Sedan har vi fått in några viktiga personer, där Långe-Mikael är en, Alexander Kvist en annan. Långe-Mikael som racekoordinator och Alex som teknisk koordinator. Sedan har vi Mattias Jönsson också som kommer att dyka upp lite överallt. Skulle inte förvåna mig om han står med en mikrofon i handen, lite här och där, han har ju som bekant lite svårt att vara tyst…

Om vi vänder åter till din roll som bedömare, ni är hela tiden tre bedömare. Hur funkar det?
– Ja, vi är alltid tre, och vi bedömer linje, hastighet och vinkel. Alla har vi vår egen uppfattning om vad som är viktigt, vissa tittar extra mycket på om det är flyt i körningen, medan andra gillar aggresiv körning, och så vidare. Oftast så är vi överens, men ibland händer det såklart att vi inte är det. En säger att leadbilen tog hem det, en säger att chasen tog det. Då hänger det på den tredje att avgöra, och går det inte så blir det en One more time, då får man köra igen helt enkelt.

Du tillhör ju de mer rutinerade, hur skolas man in som bedömare?
– Ja, det här är fjärde året jag är bedömare. Förra året hade jag ett uppehåll. Man börjar ju oftast med mindre tävlingar, och skaffar sig erfarenhet. I SM är det såklart extra viktigt att allt blir rätt, så där har man sagt att två av tre bedömare ska vara rutinerade, och en kan vara lite mindre erfaren. I RM är det sagt att huvudbedömaren alltid ska vara erfaren, men kan ha hjälp av två mindre erfarna.

Driftingfamiljen är ju stor och många samarbetar även med sina konkurrenter. Hur påverkar det dig i rollen som bedömare?
– Inte alls. Det är ju just det som är grejen, att vi är som en stor familj allihop. De flesta av oss som är bedömare känner alla förare, så det är ingen risk att det blir orättvis bedömning av den anledningen. Däremot så kommenterar jag aldrig mina bedömningar eller hur en förare kör, till exempel i sociala medier. Då pratar jag endast om generella grejer, annars kan det lätt bli fel. Om en förare vill ha tips så är det en annan sak, då delar jag gärna med mig. Jag har åkt med förare ibland som har slagit igen visiret och bett mig hålla käften resten av åkningen. Efteråt så ser man att det kanske var bra tips ändå.

Telefonen ringer ett par gånger under tiden vi står i garaget med “Melle” och det är idel driftingfrågor och bekanta namn.

Hur ser du på säsongen som kommer allmänt då?
– Ja, jag kommer att flytta söderut nu inom kort, och en stor anledning till det är driftingen. Jag kommer att bo i Sala och har nära till Gröndal, jag har Malmby nästgårds och det blir bara halva vägen till Mantorp mot vad jag har nu. Så jag ser fram emot en väldigt spännande säsong på det viset. När det gäller banor så tycker jag nog att Kalix har något jättespännande på gång, med sin velodrom. Det där kan bli en av Sveriges intressantaste banor, så det ska bli kul att se vad det blir av det.

Kommande höjdpunkter i sommar?
-Ja, Gatebil-eventen är ju förstås svårslagna. Rudskogen är originalet, och dit kommer folk från många länder. Så det är helt klart något speciellt. Gatebilsserien kommer att ha en riktigt vass uppställning bedömare i år också som det ser ut, så jag ska försöka vara med så mycket som möjligt där. Och så SM/RM då som vi nämnde förut.

Med det tackar vi “Melle” för att han tog sig tid att svara på våra frågor och passar på att önska lycka till med flytt och med den kommande säsongen.

Funktionärer behövs som sagt och det finns uppgifter för de flesta, från enkla till mer krävande. Är du intresserad av att bli en del av driftingfamiljen så ta kontakt med din närmaste klubb och hör efter om funktionärsutbildningar inför säsongen.

Text: Christer Hägglund – Driftzone.se
Foto: Erika Näsberg – Driftzone.se

Webredaktör för DriftZone. Fotograf i grunden, som bor i Bergeforsen utanför Sundsvall. Bevakar allt som händer i närområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.