Michel Rayes: “Allt ska var unikt och top of the line”

0
24

Michel Rayes Drift Patrol är en välkänd bil på Gatebil. Driftzone har passat på att ställa lite frågor till Rayes om den välkända bilen och om sitt nybygge som han hoppas kunna premiärköra under Gatebil på Rudskogen.

Du har under ett par år rattat en Ford Mustang Foxbody AKA Drift Patrol. Bilen är ju en gammal Formula drift bil från USA. Hur kan det komma sig att du fastna för just denna som fanns på andra sidan jordklotet?

– Mustang och V8’or har alltid betytt något för mig då jag under mina första 4 år levde i USA och har svaga minnen av muskelbilar med mullrande v8-ljud som har fastnat i minnet. 2008 bestämde jag mig för att börja drifta efter att ha sett på Formula Drift på Youtube. Såg en bil som var udda och mycket rå, enligt min smak – DRIFT PATROL, säger Michel och fortsätter .

– Jag sökte mycket på nätet om denna bil och fick reda på att den är stryktålig både i motor, låda och chassi. Hittade en bil på blocket och där föddes PONY DRIFT, bilen heter Pony1 (idag en academy-bil).

-Jag köpte sedan en Pony2 (även den en academy-bil) och efter det kom Rasmus med i teamet med sin s13 följt av sin s14 och därefter importerades DRIFT PATROL från Dan Pina (USA) som även har hjälp mig mycket med mina första två pony´s. Sedan har det även tillkommit en Pony3 (3:e academy-bilen).

Kan du berätta lite om bilen?

-DRIFT PATROL är en av de första professionella driftingbilarna i Formula Drift i USA. En unik design med HIGHWAY PATROL-tema i form utav en polisbil (som de såg ut på sent 80-90 tal – black and white). Har ägt den i 5 år nu. Den har all suspension från Griggs Racing och Maximum Motorsports (numera E-lock styrvinkelkit), samt M60B40 v8 4l-motor med stor turbo som levererar 640hk och 800nm.

-Den får ny lack nästan varje år med samma tema (många runt om i världen har kopierat polistemat som DRIFT PATROL har). Kolfiberhuv och baklucka, glasfiberdörrar och vinge. Radiator samt fuel cell baktill. Bilen har de allra bästa racingdelarna på.

Du har under en lång tid byggt nytt i hemlighet. Kan du berätta lite om detta?

-VIPOX föddes för nästan tre år sedan när Ervin skulle bygga en bil till en kund. Bygget stannade dock upp länge och jag tog över för två år sedan och bestämde mig då för att det skulle bli en “supercar”. Jag ville bygga något med ’All in Race Cars’ i Danmark som ingen annan har byggt – allt ska var unikt och “top of the line”, säger Michel och fortsätter.

-Det är det som är det roligaste med drifting, ingen bil är lik en annan. ”You imprint your own personality into ur car”. Jag har byggt utan att följa något reglemente, då jag vill ha fria händer och fantasin skall förverkligas. Många sponsorer är med på detta projekt, även utländska. Resultatet blev över förväntan!!

-VIPOX är också en Mustang och drivs av en 8l V10-motor från en Viper och en STOR BDS-kompressor.

När får vi se den nya bilen i action då?

-Målet är GATEBIL Rudskogen.

PonyDrift Racing Gear har valt att samarbeta med DriftZone. Vad är dina tankar om detta?

-För oss driftingambassadörer är det oerhört viktigt att se och hjälpa andra som kan bidra till tillväxten av denna motorsport. Media, fotografer, filmare etc. Ni visar andra vad drifting är på riktigt. Vi förare och våra team bygger coola bilar och kör skiten ur dem på banorna för att leverera en supershow. Tillsammans är vi starka och ni hjälper oss med Ert arbete och så klart hjälper vi er med det vi kan bidra med.

Text & Foto: Mogge Ågren – Driftzone.se

Stefan Lindgren
CEO, skapare och redaktör på DriftZone.se. Skribent, fotograf och filmare. Baserad i Surahammar i Västmanland. Email: stefan@driftzone.se