Möller: “Det var Game Over direkt på morgonen”

0
7

På torsdagsmorgonen var det träning för Gatebil Drift Series. Vad som skulle vara upptakten till en grym helg fylld med drifting fick ett snabbt avslut för Skånepågen Rasmus Möller, när bilen inte längre ville vara med. Vi tog kontakt med Rasmus för att höra vad som hänt.

– Jag åkte ut på frikörningen där på torsdagsmorgonen, bilen gick jättebra, jag märkte ingenting speciellt. Man håller ju koll på sina värden, allt är ju programerat och det finns spärrar ifall något skulle avvika till exempel om oljetrycket skulle vara lågt, men det var ingenting där som felade eller som larmade. Så tredje repan ut, mitt i parisen, jag tror jag låg på 7000 varv, så bara skramlar det till och sedan dör motorn direkt. Det började ryka ut från motorn och ja… Vi har hål i blocket.

Vet ni vad det orsakat detta?

– Första cylinderns stake har knäckts av och slagit sönder ute i blocket så att säga. Misstankarna är, nu när jag pratat med min motorbyggare, att vi fått ett vevlagerras och så skär det, men vi vet inte direkt någon orsak till just det. Jag hade bra oljetryck innan jag gav mig iväg och bilen gick närmast hur bra som helst, så ja, det är faktiskt okänt vad som orsakade det. Så det var Game Over direkt på morgonen där.

Hur känns det just nu?

– Jag tycker det är extremt olyckligt med tanke dels på hur mycket tid och pengar som är lagt på denna motor. För att vara en 2JZ så är det en extrem sådan, vi har gjort allt man verkligen kan med den. Nu måste vi ta hem nya delar och börja om från början. Det är mycket jobb och jag uppskattar att det kommer kosta omkring 50-60 000 kr för att komma på fötter igen.

– I det här läget nu, man står inför Gatebilhelgen och det är tre veckor kvar till huvudeventet Gatebil Rudskogen – tidsmässigt är jag ju helt körd. Det är ju extremt svårt både tidsmässigt och kostnadsmässigt att få ihop bilen. Det är mycket jobb och mycket delar som måste handlas hem nu.

Du låter trots allt detta ändå ganska positiv?

– Ja, det spelar ingen roll vad som än händer. Jag vill inte bara ge upp, jag KAN inte bara ge upp. Dels för min egen skull, jag vill komma ut och köra, men jag har ju även ett ansvar gentemot mina sponsorer. Jag vill aldrig göra någon besviken, och absolut inte göra en sponsor besviken, när de lägger sina resurser på mig. Jag kan inte hänga läpp utan nu är det upp på hästen igen och så får vi helt enkelt ta tag i saken.

Hur ser framtiden ut nu då?

– Det är extremt tragiskt det som hänt, men jag måste ändå se positivt på framtiden annars kommer vi aldrig nå våra mål. Bilen i övrigt har gått hur bra som helst, jag är otroligt nöjd med hur den beter sig. Den har ju dessutom fått sig ett färgbyte nu med ny livery, så nu sticker den ut vilket är jättekul. Jag har kanske haft lite för lite körtid och träningstid nu på slutet, men sådan är sporten.

Blir du kvar på Mantorp i helgen, eller blir det iväg och jaga delar till bilen?

– Nejdå, jag stannar. Jag har sökt lite på nätet och lagt ut ett Facebook-inlägg om att söka delar, så jag stannar kvar här på Mantorp. Jag hänger med alla i teamet, träffar polare, och supportar Michel (Rayes, teamchef Team Pony Drift. reds anm.) i hans satsning.  Det tycker jag är det viktigaste när man är med i ett team så här, man stannar kvar trots allting och hjälper varandra.

– Jag vill rikta ett stort tack till mina sponsorer, stora som små! Verktygsboden, West Lake Tyres, Proimp, Pony Drift Racing Gear, Brian James Trailers, Aabenraa Falglager, Ocean Wheels, MrTuning, Oljemagasinet, Wisefab, Gatebil, Foliestyle, Spacer, Fälgfixarna, Håkantorps Däck i Åstorp, Jebalans, Skölds Lackering, Pcslang, PSI Motor, Ecumaster Sweden.

Innan vi släpte iväg Rasmus så bad vi honom om en önskelista med vad som behövs för att få bilen på rull igen;

– Jag söker och skulle behöva:  2JZ GE eller 2JZ GTE block med tillhörande vev eller ett helt shortblock eller longblock!

Så om någon sitter inne på delar som dessa, eller känner någon som känner någon som kanske har dessa delar, sök rätt på Rasmus och hjälp honom få komma ut på banan med bilen snart igen, det vill vi väl alla, eller hur?

Vi tackar Rasmus Möller för pratstunden, och önskar honom lycka till med resten av säsongen.

Text: Erika Näsberg – Driftzone.se
Foto: Christer Hägglund – Driftzone.se
Foto: Rasmus Möller

Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar händelser och förare i Sundsvallsområdet med omnejd. Täcker framförallt SM/RM och diverse frikörningar.