MotorNord trimmar i norr

0
310


Foto: Erika Näsberg

Anrika MotorNord i Sundsvall är ett namn som ofta dyker upp när det pratas motorsport, speciellt i Mellannorrland. Det är hit man vänder sig med sina motorfrågor, både med hjälp att bygga motorer och för hjälp med rena inställningar. MotorNord är idag ett familjeföretag och vi träffar Jouni Hyrskylahti och sönerna Roger och Ronny i huset på Björneborgsgatan i Sundsvall där företaget huserat i över 40 år.

Berätta lite om bakgrunden, var kommer MotorNord ifrån?
– Företaget som sådant är anrikt och grundades på 60-talet, berättar Jouni. Jag började här redan på 70-talet som springsjas. Jobbade kvar här till 1982 när företaget gick i konkurs. Då var vi fyra anställda som tog över verksamheten och drog igång igen. De tre andra har slutat så de senaste 15 åren ungefär har jag varit själv. Och nu är det grabbarna som kör, fortsätter Jouni, medan han packar en av dagens leveranser som skickas med posten till kunder runt om i landet.

Har ni tävlat själva också?
– Ja, jag har åkt lite rally och en del dragracing, berättar Jouni. Även Roger har kört lite dragracing, och en bil finns kvar, men efter en krasch för några år sedan blev den aldrig ihopsatt igen.

– Nu har Roger en BMW M3 som han ska köra lite bana med i sommar är det tänkt, säger Ronny. Det ska i en turbomotor som vi håller på med nu. Ingen allvarlig satsning utan mest för att det är kul att köra lite själv med grejorna också.

Huvudfokus i verksamheten ligger på tävlingsbilar och avancerade gatracers. Där erbjuder man allt från hela motorbyggen till mappning av färdiga motorer. Vi går vidare in i lokalerna och träffar på Roger som precis avslutar en körning i bromsbänken.

Vilka är det som kommer till er, om vi ser på drifting?
– Det är jättestor spännvidd på kunderna där, berättar Roger. Det är allt från riktiga gräsrötter till de proffsigaste byggena. Vi har till exempel hjälpt Fredrik Sjödin med hans motor. Där har vi tagit fram koncept, levererat delar, byggt el och mappat. På den nivån sparas det inte på något. Annars är det väl det som är utmaningen. Många har en tight budget, men vi försöker komma med förslag på koncept som passar budgeten vi har att rätta oss efter. Vi ser också att det sker en förändring, att tillförlitligheten blir viktigare. De där sista 10 hästkrafterna kanske inte är värda att klämma fram, om man kan bli säkrare på att maskinen håller istället.

För er som har bred erfarenhet av flera motorsporter, vad är karakteristiskt för en driftingmotor?
– Ja, det är väl det breda registret. Det ska vara bra vrid. Körbarheten är viktigare än maxeffekten, förklarar Roger.

Var kommer kunderna ifrån då?
– Oj, ja det är nog lite överallt det. Från Malmö i söder till Vardö i Norge i norr, säger Ronny. Men huvuddelen kan man väl säga kommer från ett område från Uppsala till Umeå ungefär.

Chiptrimning av standardbilar sysslar ni också med?
– Ja, till viss del, säger Roger. Det är en tufft konkurrensutsatt marknad det där, och många hobbymekare säljer och monterar trimchip till självkostnadspris för att det är så roligt. Och det är klart att vi har svårt att konkurrera prismässigt då.

Man har alltså ett utbud trimchip till olika bilar och för olika effektnivåer. Och nog skulle det, i alla fall för mig, kännas tryggare att handla av en firma som trimmat bilar på alla nivåer i 50 år än en garagefirma hemma i villaområdet.

Ronny berättar också om isracing i norr, där man nyligen hjälpt rutinerade Håkan Johansson med motor till den Volvo PV han kör i SM. Håkan, som är mycket rutinerad, har förutom mer än 10 SM-guld i isracing även tre SM-guld i rallycross och fyra i backe.

Vad ser ni själva är er konkurrensfördel?
– Den gammaldags mekaniska biten är där jag har mina kunskaper, berättar Jouni. Rogers specialitet är elektroniken, mappning och bromsbänken. Ronny är duktig på chassieinställningar. Vi hyr även ut Ronny till olika team som behöver en mekaniker, och han ska bland annat åka med Polestar i WTCC kommande säsong. En sak som vi har varit noga med i alla år är att vara tillgängliga för våra kunder. Vissa firmor får man ju inte tag i annat än om man skickar ett mail, men vi försöker att vara tillgänliga och hjälpa till när vi kan. För att ytterligare förbättra det så kommer vi i sommar att finnas ute på Gatebil-eventen på Mantorp, och tävlingarna här på Sundsvall Raceway. På så sätt är vi nära och kan hjälpa till om det behövs, till och med under tävlingarna. Vi har också satsat på produkter som är stora inom driftingen, som Link motorstyrningar och ZRP motordelar. Vi är generalagenter för båda dessa märken i Sverige. Det är produkter som är kända för kvalitet och driftsäkerhet. Förr var det vanligt att man hade ett billigt sortiment också som alternativ, men det har vi fasat ut helt nu.

Med det tackar vi på DriftZone för att vi fick komma och hälsa på och hoppas att vi träffar på MotorNord ute på några tävlingar i sommar.

Några förarröster:

“Jag och i princip alla mina vänner som kör drifting både mappar och rådfrågar MotorNord väldigt ofta! Bra support, otroligt bra kunskap om det de håller på med, ingenting verkar vara omöjligt och det blir helt enkelt bra resultat när vi anlitar dem. Sedan ligger ju Sundsvall något sådär lokalt, även fast jag själv har över 20 mil dit. Men har aldrig åkt därifrån missnöjd. Roger är väldigt tillmötesgående och han vill göra ett gott resultat och det lyckas han med. Framförallt är det roligt att komma dit! Bra stämning och trevligt umgänge” Tobias Einebrandt, Goat Slide Racing

”Från början var det bara för att det var ett lokalt företag, lättillgängligt helt enkelt. Men när jag lärde känna grabbarna där och fick lite insyn i allt så förstod jag att dom visste vad dom pysslade med. På den vägen är det. Vi har ett fint samarbete sen typ 2005 ungefär. Nu bara rullar det på. Det fina med att lämna bilen till MotorNord är att man är i trygga händer även i bromsbänken, inte bara när man blir rekommenderad delar till bygget. Roger är väldigt duktig på tuning och tar alltid hänsyn till varje kunds ändamål med bilen när den mappas. Bra grabbar helt enkelt” Fredrik Sjödin

“Folk hemifrån Norrland har alltid pratat gott om Motor Nord och efter lite mailkontakt med Roger när vi byggde våran första bil så kändes det rätt naturligt att åka till dem, då de finns bara ett stenkast från Ånge. Sedan 2014 så har vi haft en god relation då de mappat min bil varje gång det behövts, de hjälpte även till att koppla in insprutningen och eldragningen i min nya bil. Även hjälpt mig med att renovera min motor i panik då vi började 2016 säsongen med ras. Sedan som tidigare nämnts känns det väldigt bekvämt när de ligger så pass nära, och med åren har vi byggt upp en bra relation mellan varandra. Det känns skönt att man får så bra support väldigt enkelt från dem.” Kim Fors.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Erika Näsberg – DriftZone.se