Niall Gunn: “Nivån på de bästa europeiska förarna är enorm”

0
183

Den 21-22 juli återvänder Drift GP till Sverige. Även denna gång så körs tävlingen på GTR Motorpark utanför Eskilstuna. DriftZone har tagit ett längre snack med promotorn Niall Gunn inför tävlingshelgen i Sverige.
– Jag ser fram emot att ta med touren tillbaka till Sverige. Den svenska deltävlingen har varit borta från vår kalender i ett år. Nu ser jag fram emot att se hur den svenska / norska drifteliten har utvecklats. Det är en snabbväxande marknad, säger Niall Gunn till DriftZone.

Europas bästa och tuffaste driftingtävling kommer snart till Sverige. Vi låter Niall Gunn förklara klassen på Drift GP som körs på GTR Motorpark (Gröndal) den 21-22 juli.

-För oss handlar det inte om siffrorna, utan om kvaliteten.  I de senaste tre senaste upplagorna av Sweden GP har det alltid varit en internationell förare som har vunnit. James Deane två gånger och Juha Rintanen som nu båda är stjärnorna i USA.

-Så man kan säga att vi skapar en bra plattform för nationella förare i Sverige att testa sig mot internationella förare. Det är den högsta nivån i Europa just nu och Gatebil är mer en rolig händelse. Jag tycker att Sverige / Norge har lika stor potential som du ser som Rallycross, det behöver bara rätt vägledning.

Hur bra är förarna i Drift GP?
– Jag är säker på att de flesta förare känner till en viss James Deane som är tredubbel europeisk mästare med oss. Han är nummer 1 i USA och förmodligen den högst rankade föraren på USA: s globala tävling för tillfället och vinnare av de två senaste Drift GP tävlingarna i Sverige.

-Nivån på de bästa europeiska förarna är enorm för tillfället, även de europeiska förarna dominerar nu i USA.

-Den här säsongen tycker jag att det är en spännande blandning med de nya talangerna som de Irländska förarna Duane Mckeever (vann  RD2 / 3) och Jack Shanahan. Dessa förare som har slagit James Deane vid några tillfällen. Sedan gör Fredrik Øksnevad stora avtryck den här säsongen. Baggsey ser stark ut efter en 2: a plats vid hans debuttävling i Frankrike.

-Det nya holländska teamet med Sebastian Fontijn och Bas Mul tror jag kan röra om och utmana då banan passar deras stilar. Sedan får vi inte glömma Juha Pöytälaakso och Andrius Vasilaukas och deras vansinniga 900-1000HP BMWs, det finns 10-12 internationella förare som kan utmana om segern på allvar.

Hur tror du att de skandinaviska förarna kommer att klara det här hårda motståndet?
-Jag tycker att de svenska förarna borde vara oroliga. En svensk förare har aldrig vunnit den här tävlingen. Alexander Granlund har kommit närmast 2015 med en pallplats tillsammans med James Deane (1:a) och Nigel Colfer (2:a). Detta är den enda tävlingen för de svenska förare att visa hur bra de är på internationell nivå.

-Granlund, Sjödin och Skogsby har alltid varit starka, men om de har utvecklats sedan sist få tiden visa. Granlund är den som på papperet ser starkast ut och leder det svenskt mästerskap och han känner dessutom till Gröndal, säger Niall och fortsätter.

-Jag tror att Sweden Drift GP alltid har varit en bra plattform för att skaffa sig rutin för att klara sig på internationell nivå. Man kan säga att Sjödin och Granlunds karriär började här. Skogsby var också riktigt nära 2015. Fredrik Øksnevad blev 2: a i den svenska deltävlingen 2014.  Efter det så värvades han av Trias Tire Official drift team. De ser honom som ett av sina affischnamn i Europa. Vi kommer att Livestreama tävlingen globalt och i de första tre tävlingarna tittade 4,8 miljoner fans! I Sverige förväntar vi oss att ha över 2 miljoner tittare, det blir den mest sedda händelsen någonsin i Europa! Hur kan en svensk förare få så mycket exponering på bara en helg?

Vad ser du som problemet med den svenska driftingen?
-Jag håller ett öga på varje mästerskap i Europa och vi letar alltid efter de kommande storförarna från de olika mästerskapen. Svensk / Norge / Finland och Danmark går igenom en svår period. Ingen samarbetar och det finns ingen konsekvens utan bara en rad olika event. Ingen har stått upp och kört en ordentlig serie med riktiga event, arenor, media.

-Olle Ollson har gjort ett bra jobb eftersom han förstår underhållningsvärdet.

-Jag tror inte att Gatebil är en bra plattform för förare att etablera sig. Det är bara en rolig händelse i slutet av dagen och jag kan aldrig se det gå längre. Vi har försökt att samarbeta med dem några gånger men det har inte passat vårt schema.

-Jag har sett att flera förare klagar över att det är svårt att hitta sponsorer, men det är dåligt med media från dessa event och jag hittar aldrig några resultat utan får alltid fråga någon om dem.

-Dessa stora STORA banor som Rudskogen och Mantorp kommer aldrig att utveckla förare som blir skickliga med teknisk chase-körning, eller utmanande med väggar. Det brittiska mästerskapet hade exakt samma problem där körningen aldrig förbättras, men sedan gjorde förändringar och när de nu kör på liknande sätt som i Irland har allt ändrats över en natt,  nu är de engelska förarna bra igen.

-Jag tycker att vi har oavslutad verksamhet i Skandinavien – om det inte kan bli helt rätt så kan det ändå vara STORT. Titta på Rallycrossen i Höljes och Hell i Norge, där har arrangörerna verkligen tagit hand om sporten och de här eventen är enorma. Det är ingen hemlighet att vi har tittat på “Street Circuits” i Göteborg som skulle ha varit fantastiskt men nu som just nu är omöjligt. Vi har även tittat på Örebro, Stockholm och men även Oslo.

Förra gången körde ni banan i fel riktning. Normalt går det uppför backen. Hur ska du köra i år?
-I år kommer vi säkert att köra banan uppåt och köra breda linjer mot väggen, vi kanske installera ännu mera vägg. Jag har alltid gillat Gröndal och det har även våra mediakillar gjort. De älskar den för vad vi kan göra där och förarna gör det också, vissa av dem jämförde banan med en berg-och dalbana.

-När jag 2015 gick ut med att vi skulle köra banan baklänges var det många som sa att det var ett dåligt val. Men det kanske är problemet med driftingen i Sverige och Norge där folk är vana med öppna snabba banor. Mindre och mer tekniska banor är bättre för chase-körning och mer underhållande för publiken.Det handlar inte bara om snabba banor och mycket hästkrafter och det är därför som Gröndal är ett bra alternativ i vår kalender och som dessutom erbjuder något väldigt annorlunda.

Hur stort startfält kommer det att vara i Eskilstuna? Och från vilka länder kommer deltagarna?
-För närvarande har vi 15-20 internationella förare som kommer, sedan ytterligare 10 norska och kanske 20-30 svenska förare som vi förväntas att nå senare i veckan. 50 förare totalt från Storbritannien / Irland / Frankrike / Holland / Norge / Australien / Finland / Lettland / Italienska / Cypern / Ukrainska / Ryska / Litauiska / Tyska och naturligtvis lite svenska.

Hur ser programmet ut under tävlingshelgen?
-På fredag är det träningsdag. ​​Huvudevenemanget är på lördag med kval och topp 32. Sedan växlar det upp inför liveshowen som når ut över hela världen genom några av våra partners, och distributionen kommer att vara större den helgen än någonsin, avslutar Niall Gunn.

Text: Stefan Lindgren – Driftzone.se
Foto: Drift GP