Ny ägargrupp tar över Mittsverigebanan

Det har varit sju sorger och betydligt mer än åtta bedrövelser när det gäller samarbetet mellan de tre män som tidigare kontrollerade ägandet av motorbanan strax söder om Härnösand. De två minoritetsägarna har dragit åt ett håll och majoritetsägaren har dragit åt ett annat håll, samtidigt som han aktivt motarbetat sina kompanjoner och av dem anlitade entreprenörer. Det är heller inte länge sedan en del av denna tvist avgjordes i Tingsrätten, till minoritetsägarnas fördel. I våras begärdes bolaget i likvidation, en likvidation som sedemera övergick i en konkurs.


Men nu är det alltså dags för nya friska tag och under onsdagen kom det ut ett meddelande på banans Facebooksida att den sålts och en ny ägargrupp sett dagens ljus. När vi läser namnen på personerna i den nya ägargruppen så känner vi också igen namnen på de två tidigare minoritetsägarna Göran Sörgren och Per-Erik Axehult, som nu tillsammans med Ulrik Forsberg, Per-Erik Norbäck, Mattias Norlén och Tomas Ivarsson köpt banan av konkursboet efter det tidigare ägarbolaget Track Real Estate AB.

Vi hade tur att få en pratstund med en hårt belastad Per-Erik Axehult, som fick berätta lite om den nya ägargruppen och planerna för banan.

Först och främst grattis till köpet av banan.
-Tack så mycket!

Beskriv den nya ägargruppen.
-Ja, det är en samling personer med mycket starkt motorintresse såklart. Jag och Göran har varit delägare även tidigare, Mattias Norlén är företagare från Nyland  där han bland annat driver ett sågverk, med starkt intresse för roadracing. Tomas Ivarsson är också från Nyland, kollega till Mattias och driver åkerirörelse. Per-Erik Norbäck har en lång historia inom Mekonomen och har varit med och byggt upp deras verkstadskedja. Ulrik Forsberg driver ett företag inom bygg- och industriservice och vi tävlar tillsammans. Göran Sörgren är bilhandlare och jag själv är egenföretagare inom hälso- och sjukvård.

Det låter onekligen som en stark grupp.
-Ja. Vi ser inte detta som en business i första hand. Det är ett kall att få den här banan att fungera på ett bra sätt. Det har den aldrig gjort.

Ni tog själva i meddelandet som gick ut igår upp problemet med att banan inte är godkänd av Svenska Bilsportförbundet (SBF) och Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet (SVEMO). Hur ser det arbetet ut framöver?
-Ja, det där är ett arbete som har högsta prio för oss. 2013 hade vi träningslicenser för roadracing, drifting och racing med täckta bilar. 2014 fick vi tävlingslicens för drifting och racing med täckta bilar. För roadracing fick vi ingen licens och det berodde egentligen inte på något problem med banan, utan på att depån är grusbelagd. Vilket inte fungerar för roadracing då man använder däcksvärmare. 2015 drogs dessa licebser in. Det som gäller nu 2017 är att det finns en träningslicens för roadracing, då man 2016 fick en tvåårig licens. Igår eftermiddag gjordes en banbesiktning där man tittade på bankanter, avåkningszoner och sandfållor. När den är gjord och man åtgärdat eventuella punkter så kommer roadracingträningen att köra igång igen. Vilket borde kunna ske inom ett par veckors tid.

När det gäller banracing?
-Vi har tagit kontakt med ansvariga inom SBF och de kommer att hålla ett möte den 29 juni där det här ska diskuteras. Då gör vi upp en plan för besiktning och om man ska våga sig på en gissning där då så är det senast innan juli månads slut. Med den status vi har på banan nu så är jag tämligen övertygad om att vi kommer att ta tillbaka träningslicensen direkt. Men det får ju besiktningen visa såklart. Vi hade en plan 2014, men säkerheten förändras hela tiden så därför måste vi göra en ny och vi har jobb att göra på banan.

Det är också vår högsta prioritet nu, vi har annat som också måste göras, vissa publikserviceanläggningar till exempel som behöver rustas upp, men kärnverksamheten måste komma igång nu. De aktiva måste få känna att det här är en banan där man kan träna och tävla med licenser och försäkringar i ordning.

Det har ju tidigare funnits en mycket populär verksamhet på onsdagar, där det bland annat funnits möjlighet till drifting. Hur ser planen ut där, vet ni om det kommer att bli något liknande?
-Det här är ju fortfarande väldigt nytt. Men vi har träffat ett antal personer som har varit engagerade i verksamheten på onsdagar tidigare. Vi har frågat om man är intresserade av att driva det i egen regi, och det finns ett intresse för det. Så jag tror att inom den närmaste månaden så kommer vi att ha haft verksamhet någon eller några onsdagar på banan. Sedan vad det kommer att heta och exakt innehålla, det får vi se.

Det finns ju ett problem som det inte pratas så mycket om, men som faktiskt måste få komma upp på bordet, och det är kombinationen av drifting och traditionell racing, främst roadracing. Vi har problem med skadorna som driftingbilarna gör när de kör av, jämfört med skadorna som blir av en racingbil. Men det är en fråga vi har fokus på att lösa, för vi vill absolut ha drifting på banan. Det är en sport på uppgång, det lockar ungdomar och det drar publik. Men som sagt, vi tittar på lösningar, bland annat med olika slingor för att bygga bort problemet.

Vilka tror du att det är som kommer att arrangera tävlingar och annat på banan i första hand?
-NRS, Norra Roadracing Sällskapet, SMK Sundsvall är en väldigt kompetent klubb när det gäller den typen av arrangemang, det är onsdagsgänget vi nämnde nyss, och förhoppningsvis många fler givetvis. Men vi själva, som banoperatör, kommer egentligen inte att ha någonting att göra med arrangemangen på banan. Men det är inget unikt, så är det på i princip alla motorbanor i Sverige. Men vi vill bli en attraktiv bana så att arrangörer söker sig till oss.

Från DriftZone kommer vi att återkomma i frågan med en förhoppning om att vi kan presentera ett datum när man åter kan andas däckrök på Mittsverigebanan.

Text & Foto: Christer Hägglund, DriftZone.se