Ny racemotor från Chevrolet

0
71

Ett alternativ för den som inte vill utveckla egna motorkoncept till tävlingsbilar är att köpa en fabriksny så kallad cratemotor. Chevrolet har presenterat en ny modell.

Den nya modellen heter LS427/570 och är baserad på standardmotorn LS7. Med en ny kamaxel har man lyckats plocka ut effekten 570 hk och vridmomentet 732 Nm, vilket är 65 hk och 94 Nm mer än på standardmotorn.

Motorn smörjs med ett våtsumpsystem som sägs ge en billigare installation, då man inte behöver delarna som annars ingår i LS7:ans torrsumpsystem.

GM har, så vitt vi sett, inte avslöjat något pris för motorn, men LS7:an har ett pris runt $11.000 så denna lär ligga någonstans i det området.

Data i urval
Effekt: 570 hk @ 6200 rpm
Vridmoment: 732 Nm @ 4800 rpm
Motortyp: LS-serie Small-Block V8
Slagvolym: 427 kubiktum (7.0L)
Borrning och slag: 101.6 x 92 mm
Motorblock: Gjutet aluminumblock
Vevaxel: Stål (smide)
Vevstakar: Titan (smide)
Kolvar: Hypereutektisk aluminum (En hypereutektisk legering är metalllegering med en sammansättning bortom den eutektiska punkten)
Kamaxel, typ): Hydraulisk rulle
Toppar: CNC-portade LS7-typportar med 70 cc förbränningsutrymme
Ventilstorlek: 55,88 mm titan insug, 40,64 mm natriumfyllda avgas
Kompression: 11.0:1
Vipparm: Precisionsgjutna med rullagrad tapp
Vipparmsförhållande: 1.8:1
Max rekommenderat varvtal: 7000 rpm

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: General Motors