Planer på ny driftingtävling i Sverige

0
636

I en podcast med Onroaders avslöjade Mattias Jönsson planerna för en ny driftingtävling kommande säsong. Vi försöker reda ut vad som är nytt och vilka möjligheter som finns med denna tävling.

En ny driftingtävling är väl inget att höja på ögonbrynen för kanske du tänker, det tillkommer och försvinner tävlingar varje säsong. Förvisso helt sant, men den här idén är lite unik och sticker därför ut.

Kval till SDC-deltävling, en av två singelrepor. På bilden Pontus Hartman. 
Foto: Leo Holmberg

Idag kan man säga att driftingtävlingarna i Sverige i huvudsak följer två principer. Antingen det traditionella tävlingsupplägget med ett kval med två singelrepor som ordnar in förarna i en elimineringsstege, oftast med 32 eller 16 förare. I stegen möts förarna i twinkörning, en åker ut och en går vidare. Den här principen följer alla sanktionerade tävlingar, som Swedish Drift Championship, Sverigecupen, etc.

Eliminering, twinkörning. På bilden Pawel Korpulinski och Johan Andersson.
Foto: Henrik Andersson

Den andra varianten är gymkhana, där Gymkhana Drift i Östersund och Dotz Gymkhana Challenge i Vallåkra är två stora event. En gymkhana-tävling går ut på att köra så nära som möjligt några olika hinder och ofta köra banan på tid. Att missa en kontrollpunkt kan ge tidstillägg.

Tävlingsformen gymkhana, där det i den här tävlingen ingick ett parkeringsprov. På bilden Emil Andersson.
Foto: Björn Billsten

Det nya i tävlingsformen som Mattias Jönsson presenterar är att all körning sker i twin. Bedömarna tittar på alla förares prestation under en viss tid i twinkörning och rankar förarna i grupper om sex förare. Den sjätte gruppen är lägst rankad och börjar köra twinbattles mot varandra. En poäng för vunnen battle. När gruppen är färdigkörd har man en vinnare som går vidare till grupp fem, som består av fem rankade förare, plus den sjätte som precis kvalat in underifrån. Sådär fortsätter tävlingen tills man når en vinnare i den topprankade gruppen.

Fördelen som Mattias nämner i sitt samtal med Onroaders-Johan Lindfors är att varje förare får mycket körtid i twin. Idag kan en förare komma till en deltävling i RM, köra några singelrepor som träning, köra två kvalrepor, inte kvala in och få åka hem i princip utan att få köra twin. Här får en förare som blir utslagen i den grupp han blivit rankad i köra minst fem twinåk, det vill säga lika många som en finalist i en traditionell 32-stege.

Mattias Jönsson.
Foto: Christer Hägglund

Nackdelen, som jag ser det, är att det kommer att bli en herrans massa battles. Nu är mina matematiska kunskaper inte på någon akademisk nivå, men om varje förare ska köra mot alla i dessa sex grupper (vilket ger plats för 31 förare, som ungefär motsvarar en vanlig tävling) kommer det att röra sig om 90 battles. Idag delar vi gärna på kval, Top 32, med 16 battles, och Top 16 till finaler, med ytterligare 16 battles totalt, för att tävlingen blir väldigt lång annars. Några timmars rankingkval och därefter 90 battles kommer att bli en lång historia.

Enligt podden är tanken att köra ett eller två event på prov under 2019 för att finslipa regler och upplägg. Det första i maj-juni “på en centralt belägen bana i Sverige”.

Text: Christer Hägglund
Foto: Leo Holmberg, Henrik Andersson, Björn Billsten, Christer Hägglund – DriftZone.se