Rasmus Möller: “Nu ska jag unna mig en dag på stranden”

0
259

Motorras på Gatebil Mantorp och en fjärdeplats i VM i Breisladd på Gatebil Rudskogen. Det sägs att det svänger fort i hockey, men Rasmus Möller kan nog intyga att det svänger ganska fort när det kommer till drifting också! DriftZone tog kontakt med en väldigt glad Rasmus för att få höra lite mer om dagen som gått.

Foto: Rasmus Möller

Först och främst, stort grattis! Den klassiska sportfrågan; Hur känns det?

– Tack! Jag är så sjukt nöjd och glad just nu! Inte bara över fjärdeplatsen i Breisladden utan även över helgen i sig. Att få uppleva den här vändningen, från största oturen på Mantorp där staken gick genom blocket redan i första träningsrundorna inför Gatebil Drift Series, till att två veckor senare stå med färdigmappad bil med nybyggd ”snikmotor” av delar som legat sedan förut… Det känns fantastiskt! Jag har dessutom aldrig fått så mycket körtid på ett event som den här helgen. Bilen har gått problemfritt hela helgen, vi har bara tankat och bytt däck, och kört pass efter pass!

Var det här något du trodde inför helgen?

– Nej, jag väntade mig inte alls att resultatet skulle bli så här bra. Jag såg ju Gatebils juli-träff på Rudskogen som en chans att börja om och känna efter varför vi kör drifting. Jo, för att det ska vara roligt, och för att få en massa körtid bakom ratten. Jag har haft otur i mer eller mindre två år just för att jag vill att min bil ska vara en värstig, men det medför ju också att när något väl går sönder så blir det väldigt dyrt. Och då står man där, med byxorna nere, utan en reservplan. Så nu har jag gått in med en mer positiv inställning och vill köra för att det är skoj – det är då jag kommer prestera som bäst!

Hur har körningarna känts?

– Körningarna i helgen har varit superbra. Det har varit välorganiserat och bra uppstyrt. Jag lyckades även vända lördagens blöta körningar från något negativt till något positivt, jag hatar regn annars och blir lätt deppig av det. Men den här gången tog jag det som ett tillfälle att öva olika tekniker istället. Att drifta i regn är som att göra det i slowmotion. Man fick dessutom sjukt mycket körtid på grund av regnet, säkert två timmar ren körtid eftersom vi aldrig behövde byta däck! Rudskogen är dessutom utan tvekan min favoritbana. Den är så go med sina svängda partier, den är dessutom väldigt bred, och förlåtande vid misstag!

Men ni måste ha jobbat på bra med bilen för att få den redo tills nu? Har det varit äta-sova-fixa bil ungefär?

– Ja, ungefär. Det har varit riktigt tufft att få ihop bilen. Redan på söndagen när Gatebil Mantorp var slut stod vi och rev isär allting uppe hos min motorbyggare John Eriksson som driver JE BALANS & MOTOR. Två dagar senare hade en vän till mig ordnat fram ett nytt block med vev och andra nödvändiga grejer för att sätta samman en ny botten igen, och kunna flytta över topplocket med grenrör och insug från den rasade motorn till den nya. Sagt och gjort – nu två veckor senare är allting färdigt och uppstartat, men vägen dit har varit tuff. Man ska ju kombinera sin hobby med vardagsjobbet, där jag har dessutom extra mycket att göra på sommaren då jag kör fryslastbil åt ICA. Så när jag inte jobbade så åkte jag upp till John i Vetlanda och hjälpte till med vad jag kunde med bygget på motorn för att försöka bli klara i tid.

Jösses, snacka om att ni har kämpat. Men då måste det ju kännas extra underbart att få ett sånt här resultat av allt slit!

– Ja verkligen! Detta är en stor dag i mitt liv!

Hur kommer du fira?

– Jag ska på bröllop för mina teamkamrater Ervin och Ieva som gifter sig i Litauen om en vecka. Då blir det nog fest där! Annars ska jag nog unna mig någon dag på stranden nu i veckan, något som det aldrig funnits ork eller tid till de senaste åren!

Ja, lite vila är han ju väl förtjänt av, den gode Rasmus Möller, och så även motorbyggaren John Eriksson som Rasmus vill rikta ett extra stort tack till. Vi skickar ett tack från DriftZone’s räkning också, allt slit gav utdelning till slut! Återigen – stort grattis till bäste svensk i Breisladden, Rasmus Möller, och tack till Rasmus för pratstunden.

Text: Erika Näsberg – DriftZone.se
Foto: Rasmus Möller, Erika Näsberg – DriftZone.se