Regelnyhet: Kostsamt att ta sina fem minuter

0
1549

En nyhet i årets upplaga av tävlingsreglerna i mästerskapsklasserna är att det kostar att ta sin femminutare för att kontrollera skador eller reparera sin bil.

Tycker du att tabellerna för SDC-klasserna SM och RM ser konstiga ut efter första deltävlingen? I tävlingen blev Jonathan Borgström sexa och Henrik Isaksson sjua, men i seriesammandraget ligger Isaksson på sjätte plats och Borgström på sjunde. Hur kan det komma sig efter bara en tävling?

Som ni redan känner till så har man varje tävling rätt att ta ut det som på engelska kallas competition timeout, där man får fem minuter på sig att till exempel efter en avkörning kontrollera att allt är ok med bilen, eller kanske till och med hinna laga enklare fel. Man får då köra bilen till sin depåplats. När man stannat på depåplatsen börjar tiden att ticka. När de fem minuterna har gått måste föraren sitta i bilen, fastspänd med hjälm och armstraps på plats och vara på väg ut från depåplatsen.

Det som är nytt för året är att varje gång man åberopar sin femminutare så får man ett avdrag på fem mästerskapspoäng. Den nya regeln har tillkommit då det ibland har förekommit att förare mer eller mindre tagit sina fem minuter utan andra orsaker än att störa sin motståndare. Nu när man tappar mästerskapspoäng på det så får man göra en bedömning av vad man eventuellt kan tjäna på det och vad man riskerar att förlora.

Foto: Leo Holmberg

I samband med detta har också den tidigare begränsningen att man inte fick byta däck eller justera däcktrycket försvunnit. Något som kom flera förare till nytta under första deltävlingen. Både Christian Erlandsson i SM och Kevin Brunberg i RM krängde av däck i samband med avåkningar, men kunde lägga på fräscha gummin till andra åket. Dock gäller att man inte får ta sina fem minuter för att byta däck till en One More Run.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Grafik: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Leo Holmberg