Reportage: “Gräsrotsdrifting i norr”

0
6


Foto: Erika Näsberg

Ungefär vid årsskiftet 2013/2014 bestämde sig två killar från Kalix Motorklubb, Fredrik Westring och Fredrik Tiger, att starta en ny driftingserie i norr. Norrlandsserien Holeshot, som kördes fram till 2013, hade lämnat ett tomrum efter sig som man ämnade fylla. Man fick snabbt med sig två personer till, Simon Granlund från Skellefteå Motorsällskap och Jenny Lindström från Sundsvalls Motorklubb och Northern Drift Series såg dagens ljus.

Första säsongen, sommaren 2014, bestod av tävlingar i Skellefteå och Kalix, där finalen avgjordes i september. I Modified fick 21 förare poäng, och segrade i totalen gjorde Martin Ekspjuth, tätt följd av Örjan Larsson och Christian Lindén. I ProInt deltog fem förare och där tog Dennis Wikberg hem segern, före Fredrik Westring och Samuel Haga.

2015 var det säsongspremiär i Kalix. Serien hade då utökats med ett besök på Sundsvall Raceway och senare final i Skellefteå i augusti. I Modified var det André Bergman som tog hem slutsegern, före Christian Lindén och Albert Häggbom. Totalt deltog 19 förare i klassen. I ProInt var det sämre uppslutning, med två förare, Erik Kagg och Fredrik Westring, i nämnd ordning.

Året därpå, 2016, gjorde två nya banor entré i serien. Säsongspremiären kördes i Piteå, därefter besöktes Skellefteå och Kalix, för att avsluta säsongen med final i Köpmanholmen utanför Örnsköldsvik. I Modified stod Mathias Johansson, Vännäs MK som segrare med nästintill full poängpott. Tvåa blev Niklas Wiklund, SHRA Luleå före klubbkompisen Johan Häggbom. ProInt kördes endast finalhelgen i Köpmanholmen med fyra förare, där Stefan Henricsson, SMK Sundsvall stod som segrare före klubbkompisen Dennis Wikberg, Mathias Johansson, Vännäs MK och Jim Nordquist, Örnsköldsviks MK.

Arrangörsteamet laddar nu för en fjärde säsong. DriftZone har snackat med Simon Granlund om de gångna säsongerna och den kommande.

Varför drog ni igång Northern Drift Series?
– Initiativet kom från Kalix Motorklubb efter att en tidigare serie blev nedlagd. Kalix kontaktade mig och Skellefteå Motorsällskap för att se möjligheten att starta en ny serie i Norrland. Syftet med serien är att fokusera främst på bredd och nyrekrytering istället för elit. Men det har visat sig att våra så kallade nybörjare har presterat långt över förväntan och bjudit på fantastiska tävlingar. Jag tror helt enkelt att vi norrlänningar har sladdandet i blodet.

Just att utveckla sporten genom att sprida den och göra den tillgänglig och ge den bredd även i norra Sverige ser man som sagt som mycket viktigt. Förutom förare behöver funktionärer få utvecklas i en miljö där man får utbildning och stöd, för att bli bra i sin roll.

Vilka banor är det som gäller säsongen 2017?
– Vilka banor som gäller för kommande säsong är inte helt spikat ännu. Skellefteå och Kalix är klara. Känns kul med Kalix nya bana som nog är bland det häftigaste man kan drifta i Sverige med dess velodrome. Utöver det sker det förhandlingar men vi ligger lite efter då jag och Fredrik från Kalix har haft mycket annat att tänka på senaste året.

Det är totalt fem banor som arrangerat tävlingar i serien hittills. Hur är intresset från arrangörerna?
-Vi har pratat om vad vi vill hålla för nivå på serien, och eftersom det ska vara fokus på bredd så har vi sagt att vi försöker köra ca fyra tävlingar per år. Det anser vi är lagom för en hushållskassa. Med det sagt fick vi tyvärr neka klubbar som ville köra tävling i serien 2016.

2016 var det 19 förare som fick poäng i Modified. Hur ser det ut bland förarna inför årets säsong?
-Det är ännu svårt att veta hur många som ska köra i år. Vad vi vet är att några av våra förare har tagit steget vidare till SM och RM. Däremot så kommer vi snart att publicera lite nyheter som förhoppningsvis kommer locka lite fler startande.

I år blir det twin även i RM. Följer ni med i den utvecklingen?
-RM blir inte Modified i år, utan det verkar som man kör RM som en semi PRO klass, med twin. Detta tycker jag är bra då det är väldigt viktigt att det fortfarande finns en klass för bredd och insteg. Modified är en klass för nybörjare och folk som inte vill köra elit. Och så hoppas jag att det förblir för har vi ingen plantskola så kommer det inte finnas någon elit. Så svaret på frågan är att vi kommer köra singelrepor i Modified.

Blir det ProInt också eller bara Modified?
-Vi har bjudit in till PRO varje år men det är bara på vissa banor som vi haft ett startfält.

Med det säger vi tack till Simon Granlund och önskar Northern Drift Series lycka till med säsongen. Vi på DriftZone kommer att följa serien, och det hoppas vi att ni också kommer att göra. Det är ur gräsrötterna topparna växer upp!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Erika Näsberg – DriftZone.se

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.