Reportage: Johanssons tuffa väg till SM-guldet 2016

Efter två år av motorstrul så kunde den 25-årige Orustkillen Mikael Johansson titulera sig som svensk mästare 2016. Segern i ProInt togs hem i en Volvo 242:a. DriftZone har tagit ett längre snack med den regerande mästaren om allt mellan himmel och jord. Vi inledde med att fråga när intresset för motorsport startade.

– Mitt bilintresse har funnits så länge jag kan minnas. Intresset för drifting började 2009/2010. Då jag besökte Gatebil Rudskogen, säger Johansson.

När började du att bygga din första bil och vad föll valet på?
– Jag köpte mig en bil 2009. Det blev en Volvo 242, -75a med 8v motor på den tiden.

Är det samma bil som idag?
– Ja det är samma bil som jag kör med idag.

Hur har utveckling av byggande och uppdateringen av bilen sätt ut fram till nu?

– Som sagt köpte jag mig en Volvo 242. Det fanns bur i bilen när jag köpte den, självklart var bilen turbomatad men inte riktigt färdig. Det var lite att fixa med innan bilen kunde upp i bromsbänken. Men tillslut blev allt färdigt, effekten på drivhjulen blev 326 hk och 496 nm. Det blev jag inte blev nöjd med så jag köpte mig en Volvo 16 ventilers motor som jag stoppade i istället, säger Johansson och fortsätter.

– Den köpte jag färdigbyggt så det var bara att stoppa i den och upp på rullarna igen. Då sluta de med 452 hk och 540 nm. De valde jag att börja köra med. Efter första körningen på banan bestämde jag mig för att köra en säsong med den motorn sedan ville jag bygga en egen.

– På den tiden körde jag frikörning på en träff som hette ”Day at the track”, vilket var väldigt roligt. Min körningen började bli så bra att bedömarna till tävlingen som gick på samma dag bjöd in mig till tävlingen, jag slutade på en 4:e plats utav tio tror jag de var. I min andra tävling på ”Day at de tracks” sluta jag på en 2:a plats. Sedan kom vinter och då var det bara att börja riva ner hela bilen för att buren och bakvagnen på bilen inte var godkända. Så det var var bara att bygga om det I samband med det så byggde jag även en motor som jag ville ha den. Det är den motorn som sitter i bilen än idag. Motorn lämna 684 hk och 723 nm.

Hur ser uppdateringarna ut inför 2017, vad har du tänkt att förbättra?
– För tillfället håller jag på med breddning av karossen. Det blir även en ny växellåda. Sedan är det en massa annat som skall fixas.

Vad blir det för låda?
– De blir en samsonas sekventiell.

Om vi backar till tävlandet! När körde du din första SM säsong?
– Det var 2015 som jag körde min första SM tävling.

Har för mig att den var rätt strulig för dig, berätta?
– Ja de gick inget vidare då det krångla något fruktansvärt med motorn. Det blev tre motorhaverier under den säsongen. Så det var ett kämpigt år kan man säga.

Vad kunde du dra för lärdom av den säsongen?
– Att det inte finns några billiga genvägar, och om man inte riktigt vet hur man ska göra med vissa saker då fråga dem som vet.


Foto: Stefan Lindgren

Den senaste säsongen blev en stor succé för dig då du blev svensk mästare i ProInt. Kan du beskriva resan fram till guldet?

– Det har varit en otroligt bra och dålig säsong, motorn fortsatte att krångla för mig. Jag körde sönder tre motorer i år med, så de har varit ett riktigt kämpigt år, säger Johansson.

–  Jag var nära på att lägga ner i mitten av säsongen då pengarna var slut. Det var tack vare sponsorer och mina kära föräldrar som jag kunde fullfölja tävlandet.  Det var deras stöd som hjälpte mig.

Vad var det som rasade i motorerna, var det något återkommande problem?
– Jag varvar 8000 rpm, en original vevaxel gillar inte riktigt det. Så den gav upp. Nästa gång gick alla bultarna till svänghjulet av.


Foto: Stefan Lindgren

Om vi tar oss till Sundsvalls Raceway där säsongens sista deltävling i SM gick. Hur gick tankarna där när det var dags för stegen. Hur såg du å dina chanser?
– Jag var väldigt tagga och såg goda chanser. Bilen fungerade klockrent.

Hur såg din resan ut fram till vinsten i finalen?
– Jag kvalade in som 7:a på finaldagen. Det resulterade i att jag fick möta Fredrik Sjödin vilket jag var otroligt nervös över. Men det gick min vägen om man säger så. Sedan fick jag möta min kära vän Henrik Johansson, vilket också gick min väg. I Topp-4:a stötte jag på Pontus Näslund, och det tyckte jag var en riktigt bra ”Battle”. Jag tog mig vidare även där och kom till final. Där ställdes jag mot Victor Joensuu. Det gick fint och det blev vinst även i finalen.

Film: Quantic ProductionsHär ser ni hela Mikael Johanssons väg fram till segern i finalen

Vilket ”Battle” var tuffast?
– Sjödin är Sjödin, en sjukt duktig förare. Sedan körde Henrik Johansson riktigt tajt!

Vilken förare under SM har imponerat mest på dig?
– Måste säga Jocke Grahn och Viktor Joensuu.

Nu är det snart dags för en ny säsong. Hur ser din kommande satsning ut?
– Jag tänker kör några SM deltävlingar, men jag vet inte om jag kommer köra alla. Sedan vill jag åka på tävlingar som Jspec, Coop City Drift och Gymkhana i Östersund. Om man nu får vara med och köra då vill säga

Så du kommer inte på alla SM-tävlingar?
– Ska försöka men inte säkert att jag kör alla. Men det kommer väl bli alla i slutändan ändå.

Vad tycker du om det nya upplägget runt SM?
– Jag tycker det verkar otroligt kul och ett bra upplägg. Jag tycker det är den väldigt bra idé att ha det ihop med Gatebil då det är otroligt mycket folk på Gatebil. Driftingen behöver synas mer och då är det bra med Gatebil, avslutar Mikael Johansson.

Läs även reportaget om Tim Gummeson HÄR

/Stefan Lindgren – Driftzone.se