Robert byter drifting mot V8 Thunder Cars

0
1264

Robert Paulsson från Halmstad har fått chans att köra en av Bryntesson Motorsports bilar V8 Thunder Cars den här säsongen och planerna för driftingsäsongen ändras.

Clas O Månsson, VD för FordStore BilMånsson och Robert Paulsson.
Foto: Elvira Svensson – V8 Thunder Cars

Robert Paulsson är en 28-åring som bor i Halmstad och till vardags arbetar som servicerådgivare på den lokale Ford-handlaren. Motorsport har varit en del av hans liv under en längre tid och på senare tid har det varit drifting som stått för det fartfyllda inslaget i livet. Men nu blir det annat.

Bilen Robert kommer att tävla med är en Ford Mustang, som är en av två bilar som Bryntesson Motorsport kör i serien med det spännande namnet V8 Thunder Cars. Vid sin sida kommer han att ha teamkamraten Emil Persson.

Bilen Robert Paulsson kommer att köra, här i 2017 års livery.
Foto: Göran Röjhagen – DeltaPhoto.se

Vi blev intresserade och kontaktade Robert för att få höra mer om vem han är och bakgrunden till den här chansen.

Berätta lite själv, vad har du för bakgrund inom motorsport?
-Jag började med gokart i ung ålder, gick vidare till historisk racing med en Ford Capri 2008. Valet där var att farsan redan körde i den klassen, så logistiken funkade. Suget efter värre gatbil kom och då började jag bygga på Ford Sierran.

Var Sierran ett seriöst driftingbygge?
-Ja, först byggdes den med en BMW M50 och registrerades via SFRO. Jag besökte Gatebil 2013 och sedan var det klart. Sierran skulle bli en driftingspecad bil. Så då byggdes det framvagn och bakvagn. Sedan hittade en Mercedes M104 ner i bilen, som bromsades till 804hk. Efter det körde vi runt i Sverige och Norge på frikörningar och Gatebil.

Ford Sierran under Gatebil på Mantorp i september 2017
Foto: Christer Hägglund

Har du tävlat i drifting också?
-Jag har inte tävlat något nämnvärt. Körde Gymkhanan på Vallåkra och Breisladden på Gatebil på Mantorp. Driftingen har varit för rent nöje och en extremt bra träning till racingverksamheten. Driftingen handlar om inget annat än att släppa alla spärrar och bara våga. Det finns inget enligt mig snabbare sätt att lära sig hantera det förutom att köra drifting!

Och nu har du fått den här chansen att köra V8 Thunder Cars. Hur gick det till?
-Ja, precis detta är så spontant och nytt de kan bli. Allt blev klart i fredags, så det är en helomvändning kan man säga. Hela säsongen var bokad med frikörningar och Gatebil. Sierran stod 99% klar i verkstaden med lite trevliga uppdateringar inför säsongen. Allt blev som bortblåst av bara ett enkelt samtal ifrån Tony Bryntesson, ägare av Bryntesson Motorsport.

Hur många bilar är det som kör och hur är konkurrensen i den serien?
-15 bilar är anmälda. Konkurrensen för min del är stenhård. Jag har i skrivande stund 5-6 minuter erfarenhet av bilen, så varenda sekund i bilen är en erfarenhet rikare för mig själv.

Där tackar vi Robert för att han tog sig tid att svara på våra frågor, mitt i teamets testdag på Gelleråsen.

Till v8thundercars.com säger teamchefen Tony Bryntesson:
–Jag märkte att Robert var väldigt intresserad av att köra och sedan två år tillbaka har vi haft en dialog om hur vi ska få in honom i mästerskapet. Robert har ett stort bilkunnande och han kan hantera hästkraftstinna bilar, något han har visat i driftingen. Vi kommer att ge honom alla förutsättningar att växa in i V8 Thunder Cars på ett bra sätt.

Foto: Göran Röjhagen – DeltaPhoto.se

Helt kommer Robert Paulsson dock inte att lämna driftingen utan Sierran kommer med all säkerhet att få luftas lite under säsongen också.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Elvira Svensson – V8 Thunder Cars, Göran Röjhagen – DeltaPhoto.se, Christer Hägglund – DriftZone.se