SHRA Luleå satsar på utbyggnad av driftingslingan

0
116

Efter att sista eventet för säsongen är kört kan man tro att det är lätt att lägga sig i ide och vänta på nästa, men i SHRA Luleå kavlar man upp ärmarna på riktigt istället!

En del av den nya kurvan som byggs till. Foto: Joel Andersson

Vi ser på sociala medier att det händer saker uppe i Långnäs, Piteå, där SHRA Luleå bedriver sin verksamhet. En av klubbens starka krafter är Joakim Ahlgren

Kul att se att ni satsar och bygger om. Kan du beskriva vad det är för förändring ni gör?
-Det som är planerat är att bredda ut samtliga svängar och även göra en ny sväng som avslutning på banan. Allt detta kommer göra att det blir bättre flyt i banan vilket gör att det blir ännu bättre för twinkörning och mer utrymme för transitions. Det kommer även bli betong runt större delen av banan.

Det är stora förbättringar för körningen alltså. Hur har ni i SHRA Luleå kommit fram till att ni vill satsa på att bygga ut driftingslingan?
-Vi har alltid varit måna om driftingen och vill bredda vårt utbud från att tidigare bara haft dragracing, så då tog vi ett beslut att lägga ut mer pengar i år på utbyggnad av banan. Det är klubben tillsammans med våra förare Joel Andersson, Niklas Wiklund och Albert Häggbom som har fått tycka till vad de vill ha.

Utbyggnad i en av de befintliga kurvorna på banan. Foto: Joel Andersson

Har ni några speciella mål med utbyggnaden?
-Vårt mål är att få upp större tävlingar och serier. Det är många förare från norr som får åka land och rike runt för att tävla så då kan vi ju kanske erbjuda en tävling på ”hemmaplan” och för att vi ser att intresset ökar hela tiden för driftingen.

En annan som är engagerad i driftingen i norr är Lars Schöden, som är SBF:s SGA (SportGrensAnsvarig) för driftingen i Övre Norra. Lars kommenterar SHRA Luleås satsning:

-Som SGA är jag jätteglad att SHRA Luleå har tagit driftingen under sina vingar och vill förädla sin anläggning med mer ytor för en bättre slinga. Sedan vill jag slå ett slag för förarna som ställer upp och hjälper till. Jag är enormt stolt över förarna i ÖNBF och MNB som kör våra tävlingar, hjälper föreningarna och varandra, samt de förare som tar sig till norr för att köra tävling. Att förare i en serie som kör över hela Sverige besöker de avskilda tävlingarna visar ju arrangörerna att de törs satsa på sporten.

Niklas Wiklund i lead, i en tävling på banan i Piteå. Foto: Emil Åhman

En förare som alltså varit med och diskuterat den nya layouten är Niklas Wiklund. Niklas har bland annat meriter från RM 2017 och 2018.

Hur ser du som förare på att banan utvecklas?
-Det är mycket roligt att SHRA Luleå vill satsa på driftingen bygger ut banan! Vi har kört samma bana i 3 år nu tror jag och även om jag tycker att den är teknisk och rolig så blir det bra med att bredda vissa kurvor och lägga till en lång svepande sväng som avslut! Kommer att bli riktigt bra, både tight och teknisk, men även lite längre kurvor och mer fart.

Tycker du att det är viktigt att ni förare får tycka till inför ett sådant här projekt?
-Ja, jag tycker att det är bra att vi alla kan hjälpas åt att jobba och planera. Inte så lätt att göra en kurva som funkar bra i praktiken, men vi tror de kommer bli utmärkt!

Tävlingskalendern för 2020 är inte fastslagen ännu men redan under försommaren bör förare som är sugna på att prova den nya banan få möjlighet till det.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Joel Andersson, Emil Åhman – DriftZone.se