Sjödin: “Vi lärde oss mycket 2016”


Driftzone.se har hälsat på i garaget i hos Fredrik Sjödin i Sundsvall. Sjödin som vann SM i drifting 2014. Den senaste säsongen så körde Sjödin Drift Allstars i en nybyggd BMW, där man utgick från en fabriksny bil.

Beskriv den gångna säsongen med den nya bilen?
– Man kan väl resultatmässigt kalla den för en katastrof. Det var bara en tävling som jag kunde fullfölja utan tekniska problem med bilen. Vi lärde oss mycket som vi har med oss in i den här säsongen, men visst skulle vi ha velat ha bättre resultat.

Bilen var som sagt helt ny förra året, gör ni stora förändringar inför den kommande säsongen?
– Inga stora förändringar. Vi river bilen, gör lite små förbättringar där vi på grund av tidsbrist fick gena lite förra året. Vi fick tillgång till bilen i februari och lade 4300 mantimmar på bygget på tre månader. Bland annat kommer vi att se över elsystemet. Dessutom ser vi över greppet där vi kommer att köra med 3-vägs competition-dämpare från KW. Men i slutet av förra säsongen så kände vi att vi hade hittat rätt med motorn, så där kör vi vidare med samma prylar. Växellådan kommer också att uppgraderas och där står vi och väljer mellan ett par alternativ, så vi får se vilket det blir. Karossen kommer också att uppdateras med ett body kit.

4300 mantimmar på tre månader låter omänskligt, vad var orsaken till den sena starten?
– Ett tag funderade vi på att köra en Subaru, men på grund av lite ändringar i Drift Allstars reglemente så kändes det dumt att lägga en massa jobb på en bil som var ett antal år gammal. När vi kom överens med den lokale BMW-handlaren om en riktigt bra affär på en fabriksny bil så var det inte så mycket att fundera på. Vi kör, tänkte vi. På den vägen är det.

Fredrik berättar vidare att teamet består av honom som förare, två mekaniker och en spotter. En position som just nu söker sin lösning inför den kommande säsongen. Dessutom är Fredriks pappa Christer aktiv som pådrivare och sköter en del i bakgrunden i teamet. Sin första bil började han med redan som 17-åring, en blå Nissan. Sedan byggde han en Nissan till som på slutet var guld och blå, och nu alltså en BMW.

Hur ser planen ut för 2017, och vilken serie kommer att vara huvudfokus?
– Det är Gatebil-serien som är målet i år, utan tvekan. Det är fyra deltävlingar i Sverige och Norge. Dessutom ser SM-serien intressant ut i år, och när Gatebil-tävlingarna ingår i SM-serien så är det onekligen lite lockande att köra den också. Hemmatävlingen i Sundsvall vill jag ju ändå köra, för att visa upp mig och bilen för våra lokala samarbetspartners och för fans, vänner och familj.

Så det kan bli deltagande även i SM-serien alltså?
– Inget är bestämt ännu, men i och med att reglementena är samordnade nu så finns det ju goda möjligheter till det i alla fall.

Blir det några andra event?
– Ja, absolut. Påsksladden på Elmia är det första. Där kommer jag även att vara med i showen, med 3-4 körpass per dag. Det är skönt att få mycket körning i början av säsongen, så man får provköra ordentligt. Den 25 maj drar säsongen igång på allvar med första deltävlingen.

Med det lämnar vi Fredrik Sjödin och resten av teamet med ett stort lycka till, med ett löfte om att få återkomma framåt påsk när bilen börjar bli färdig.

Text: Christer Hägglund
Foto: Erika Näsberg, Aliva Photography