Spana in Gummesons nya projekt

Så här års så länger många förare stora delar av sin fritid i garaget för att förbereda bilen inför stundande säsong. En av dessa är den 28-årige Salakillen Tim Gummeson som dessutom överger sin BMW och bygger helt nytt. DriftZone tog ett längre snack med Gummeson om bygget och kommande säsong.

Tim Gummeson berättar att han startade sin karriär inom driftingen 2010. Dock var första bilen rätt otippad.

– Jag åkte en trimmad Saab med ungefär 400hk och tyckte det var roligt att gasa. Samma sommar var jag på Gatebil i Rudskogen för första gången i mitt liv. Så fort jag kom upp till banan och såg all däckrök från alla turbomatade bakhjulsdrivna bilarna så bestämde jag mig. Veckan efter låg Saaben på blocket och BMW kombin som jag åkt sen dess inhandlades, säger Tim till Driftzone och fortsätter.

– Efter det spårade det ur, men 2012 var första gången jag körde på bana. Sedan har jag kört någon liten tävling men mest frikörningar och testa på. 2014 var mitt första år som jag tävlade på allvar. Jag ville köra/lära mig twinkörning så det blev på SM nivå direkt.

Nu har du bestämd dig för att överge BMW:n, hur resonerade du?
– Efter fem säsonger med BMW kombin så blev jag sugen på något nytt, mindre, lättare och snabbare på banan. Efter den sista deltävlingen 2016 bestämde jag att till nästa säsong skulle jag bygga en ny bil.


Foto: Erika Näsberg

Vad föll valet på?
– S13 valdes på grund av det stora utbudet på eftermarknadsdelar just inom drifting.

Hur fortlöper bygget?
– Bygget går bra, allt tar lite längre tid än beräknat. Jag lägger mycket tid att vill göra det ordentligt från början och vill inte kasta ihop något lite snabbt.

Vad grejar du med just för stunden?
– Just nu byggs det Bashbar och infästningar för alla kylare. Sedan ska all plast runt om kring passas in. (skärmar, breddare, frontspoiler osv.)


Foto: Michael Åkerblom

Motormässigt vad går tankarna där, vad har du för förhoppningar på effekt med mera?
– Motormässigt blir det lite tråkigare. Kommer hålla mig till samma motor som förra säsongen. BMW M50B28 med 640whp 840wnm. Jag är nöjd med effekten och bilen blir lättare till i år, så jag kommer inte att jaga några mer hästar.


Foto: Michael Åkerblom

Känns ändå som det kommer gå lite snabbare i och med viktminskningen!
– Ja exakt det som är tanken.

Rent körmässigt, hur stor skillnad tror du det blir med ett nytt chassi?
– Jag tror det kommer bli ett enormt lyft, just med tanke på kombin var ganska stor och tung. Dessutom svår att göra snabba överläggningar med, kändes som man fick kämpa med den, säger Tim och fortsätter.


Foto: Michael Åkerblom

– Nissan är både mindre och lättare samt att hjulupphängningen kommer det satsats fullt ut på. Det sitter wisefab runt om som går att justera exakt som man vill. Riktiga rejäla coilovers från BC som även där går att justera det man vill på. Det kommer bli mycket att testa sig fram med nya inställningar av chassi för att få det perfekt.


Foto: Michael Åkerblom

Du låter taggad!
– Ja man längtar tills man får provköra första svängen, får nästan rysningar av tanken.

Känns det lite som en nystart för dig?
– Ja det gör det. Det känns som man kommer utvecklas mer som förare i en ny bil.

Om vi ska försöka summera den gångna SM säsongen. Hur nöjd är du med din insats?
– Jag fick avbryta första tävlingen på grund av en topplockspackning, annars är jag skapligt nöjd över säsongen. Hade velat hamna längre upp i placering men hoppas på bättre med nytt chassi.

Kommande säsong känns som kanske den mest intressanta någonsin. Vad tycker du om det nya SM upplägget?
– Jag tycker det låter jättebra, känns som det satsar mer på serien och den blir mer seriös. Speciellt bra att de blivit tre klasserna så det blir twinkörning i både RM & SM så alla förare blir mer jämna i de olika klasserna. Bästa är att det blivit så många deltävlingar, vilket gör att man får mycket mer körning.

– Jag tror att det kommer bli bra. När man är nybörjare så kör man i RM för att klassa sig upp i SM vilket jag tycker är bra och det jag själv velat göra. Tidigare var första twinkörningen i SM. Sedan finns ju MOD-S,  jag tror att det heter så eller något liknande där man kör själv helt enkelt.

Till sist, hur ser din satsning ut säsongen 2017?
– Ja tänkte satsa på SM, dock vet jag inte helt säkert när jag hinner klart med bilen, Prio ett är att göra bilen ordentligt och jag jobbar sju dagar i veckan med den. Men SM premiären på Gröndal är målet¨, avsluter Tim Gummeson.

/Stefan Lindgren – Driftzone.se