Stångberg: “Jag satsar helhjärtat på SM”

0
13

27-årige Mårten Stångberg kommer att satsa hårt på årets SM. När Driftzone pratar med Göteborgskillen så säger han så här om satsningen inför säsongen.
– 2017 satsar vi helhjärtat på att köra den ny SM serien, där vi kommer att delta i alla deltävlingar om inget oförutsett händer, säger Mårten Stångberg till Driftzone.se.

Vi började precis som vi gjort i de senaste intervjuerna med att fråga vart intresset till motorsport kommer ifrån.

– Allting började väl i ganska tidig ålder, min pappa har alltid haft ett stort motorintresse och jag var inte sen att fastna jag heller. Pappa hjälpte även till som mekaniker i ett dragracing team under min uppväxt, så jag tog chansen att vara med så ofta jag kunde. När man sedan var gammal nog för Moped så tog intresset fart och gick sedan över till ett lätt mc bygge som jag fortfarande har ståendes. Eftersom jag aldrig tog körkort för lätt mc så blev den ståendes, när jag väl kunde ta bilkörkortet så tog intresset för bilar tog över mer och mer…

När upptäckte du driftingen?
– Jag kom väl som de flesta andra i kontakt med Driftingen via videoklipp på nätet, så ganska svårt att säga när men jag skulle väl uppskatta det till att man såg de första klippen runt 2004-2005 kanske. När man sedan såg de live på Gatebil för första gången och testade att köra lite med sitt första bygge så var man fast.

Vad har du haft för bilar?
– Min första bil var en Mercedes 190 och likaså min andra som sedan blev mitt första driftingbygge som jag började köra med på gatan och senare tävla med. Man får inte glömma min gamla legendariska biltransport Bagdad, en Volkswagen LT35 1979 som har gjort sina beskärda mil till Sveriges olika evenemang! (Namnet kommer ifrån känslan man får av att åka biltransporten, spartanskt och låg komfort ) Sedan äger jag även en Corolla Ke70 1981 kombi, min nuvarande driftingbil Mercedes CLK 2003 och min kära Vito.

Bilen du kör idag, hur många säsonger har du kört med den?
– Den har endast körts under en säsong men byggts på under två års tid, hela 2016 var ett rent test år vilket bjöd på många motgångar men även stora framsteg.

Vad jag förstår så blev den tilltufsad förra säsongen (J-spec), berätta vad som hände och vad du fick fixa till?
– När vi kom upp till Jspec Drift Challenge i Karlstad så hade vi endast kört bilen på ett event och det var helgen innan på Rudskogen, bilens styrning är helt specialbyggd och geometrin var långt ifrån vad den egentligen borde ha varit. På stora banor så som Rudskogen var det inte helt omöjligt att köra med det då det är så stora kurvor och mycket utrymme. Men i Karlstad var banan ganska snabb, teknisk och omringad utav betong fundament, säger Mårten och fortsätter.

– Banan i Karlstad var uppbyggd på en stor betongplatta och gick runt som en åtta, när jag åkte ut och tränade så var jag helt enkelt inte förbered på hur kraftigt bilen skulle understyra i övergångarna i mitten. Så när jag väl kom in på sladd ur första kurvan och skulle göra en transistion i mitten så fick jag en rejäl skjuts av grepp i bak och då började hela framvagnen kana/understyra och försökte då tvinga ut rumpan med handbromsen men muren var ett faktum. Bilen fick sig en ganska kraftig smäll på bakhjulet och framhjulet, så det gick åt ett par uniballs i bakvagnen, bakre hjulspindel, en framfälg och lite annat. Den var dock fit for fight igen helgen efter när vi körde Coop Citydrift. Karossen har dock genomgått en kaross riktning nu i vinter till följd av smällen.

När började du att tävla, vad har du kört och hur har det gått för dig?
– Jag började tävla 2012 i drifting SM med min Mercedes 190, deltog endast i en deltävling 2012 och då bilen gick sönder. Under 2013 och 2014 var historien ganska lik, vi kom till tävlingarna men hade stora problem bilens drivlina som inte gillade vridet. Vår bästa placering var på Gelleråsen 2014 då vi slutade på en 6:e plats.

Vad gör du för uppdateringar under vintern?
– I vinter så får bilen ett helt nytt breddnings kit med hjälp av Seidoworks och HJ Custom Composites, i samband med detta kitet så jagar vi även en massa vikt då bilen var lite tyngre än vi önskade. Vi hoppas kunna reducera vikten med ca 100 kg bara på allt karosseri och dörrar. Vad det gäller motorn så byter vi till en BorgWarner EFR 9180 turbo från Svensk Turboservice för att få bättre respons, sedan uppgraderar vi även kylsystemet lite. Annars hålls växellåda och resten av drivlinan samma som förra året. Det byggs även mycket reservdelar då nästan allt på bilen är specialbyggt, så när vi sätter muren igen så kan vi laga det på halva tiden.

Hur ser satsningen ut säsongen 2017?
– 2017 satsar vi helhjärtat på att köra den ny SM serien, där vi kommer att delta i alla deltävlingar om inget oförutsett händer. Sedan kommer vi även köra Gatebil Mantorp, Gatebil Rudskogen, Jspec Drift Challenge och sedan lite olika uppvisnings tävlingar som vi kommer släppa lite allt eftersom under säsongen!

Hur jobbar du för att allt ska gå ihop sig ekonomiskt, vad är den tyngsta kostnaden för dig?
– Man investerar såklart varenda liten krona man äger och har i detta men man kommer inte långt utan att ha några partners, därför lägger vi mycket tid på att jobba med olika företag för att skapa värdefull media som dom sedan kan använda till marknadsföring och utveckling utav sina olika verksamheter. På grund av deras vinning i detta så ställer dom upp och stöttar oss med olika delar och finansiella medel för att vi ska kunna utvecklas som team.

– Den tyngsta kostnaden för mig är nog kombinationen utav däck konsumtionen och transporterna till och från tävling, allt från skatt, försäkring, service, diesel osv på sin dragbil och släp drar gärna iväg kraftigt.

Vad har du för tankar om det nya upplägget med SM?
– Jag tror verkligen att detta året kommer vara året då svensk drifting äntligen får en serie att vara stolta över, vi ökar publiksiffrorna markant med hjälp utav Gatebil, Vi har rätt människor som jobbar med organisationen, vi kör på rätt banor, vi har sjukt duktiga förare och ett strukturerat reglemente. Så förhoppningsvis flyter allt på i år och vi slipper fastna i massa byråkrati tjaffs som det har varit tidigare år…

– Jag tycker även att det är en positiv utveckling att man måste passera RM för att tävla i SM framöver, detta tror jag kommer gynna kvaliten på körning överlag och kommer även skapa mycket mer sätestid för folk som nyligen börjat inom sporten.

Sist men inte minst. Berätta lite om din bil!
– Bilen är en Mercedes CLK 2003

Motor:

Mercedes M104 Rak sexa på 3.2L – Smidda stakar och original kolvar

Torrsump – Autoverdi pump

Custom insug o grenrör

Borgwarner EFR 9180 Turbo

Tial 60mm Wastegate

Nuke Performance 50mm Dump

 

Drivlina:

3 skivig Tilton koppling

Tex Racing T101a Dogbox

4″ kardan

Bmw 210 differential

Custom Sviktsståls axlar

 

Elsystem:

Egen byggt elsystem

MaxxEcu

 

Bränslesystem:

Nuke Performance BTR, Catchtank och Bränslefilter.

2x Detschwerk 350L pumpar

2200cc Bosch Motorsport Spridare

 

Chassi:

D2 Coilovers från Nissan S14 med ombyggda sleeves

Custom Topplagringar

Custom byggda länkarmar

Egen designad styrvinkel adapter

Original styrväxel med moddad E30 rattstång

FÖrlängda/Ställbara länkarmar med uniballs hela bakvagnen

 

Bromsar:

Tilton 600 Series Pedalställ – Street Performance

Brembo 6 kolvs OK med 345mm skivor fram

Mercedes 500 bak OK med skivor Bak

 

Fälgar/Däck:

Cosmis XT206r

18×9.5 Fram

225/40/18 Fram

18×11 Bak

265/35/18 Bak

 

Exteriör:

Specialbyggt Breddnings kit, designat utav Seidoworks och skapat av HJ Custom Composites.

Ducktail

CLK 63AMG Glasfiber kofångare/sidokjolar

Till sist vill Mårten tacka sin sponsorer som gör satsningen möjlig.

Svensk Turboservice AB , Auto-Gruppen, HJ Custom Composite AB, Fixit transmission, maskin & verktyg AB, Tagene Hjulinställning AB, Saxenbergs Entreprenad AB, TSD Tuning, L-M-R.se, SEIDOWORKS, Street Performance, Nuke Performance, Tyred.se, Bjp Race, Cosmis Racing Wheels Europe, Specialsvarv och Atkdriftteknik.

/Stefan Lindgren – Driftzone.se

Stefan Lindgren
CEO, skapare och redaktör på DriftZone.se. Skribent, fotograf och filmare. Baserad i Surahammar i Västmanland. Email: stefan@driftzone.se