Träningsdag Mantorp Park 24 april

0
43

Vårluften var frisk, fåglarna kvittrade och lite varstans hördes M50:s, 2Jz och V8:or som stod på värmning. Mantorp Park arrangerade en test and tune dag med fokus på drifting.

I rådande tider såg arrangemanget aningen annorlunda ut mot vad man är van vid. Antalet bilar var begränsat, långt mellan dem i stora depån, allt för att följa rekommendationerna från myndigheterna.

Mixen av förare var stor, allt från gräsrot till NEZ, via GDS, SDC och RM.

Det var mycket spännande att se vad förarna pysslat med i garagen under vintern. Vissa kommer med nya chassien och vissa har tillsynes samma bilar som förra säsongen.

Dock hade en hel del bilar stora uppdateringar under skalet. Vi såg ett ökat antal quick change diffar och sek-lådor med mera. Teamen menar verkligen allvar inför säsongen med mer anpassade bilar med mer och större justeringsmöjligheter för att bilarna ska kunna anpassas för de olika arenorna de kommer köras på.

Dagens intressantaste chassie om vi ska välja ut något var Johan Jalkelids bakhjulsdrivna Volvo C70. En bil som verkligen tåldes att granskas på nära håll. Efter lite inledande tekniskt strul lirade den mycket väl på banan.

Ute på banan hölls dock inte riktigt samma restriktioner på avstånd mellan bilarna. Med en lugn inledning på dagen skruvades tempot upp allt eftersom rattrosten försvann. Avstånden mellan bilarna blev tajtare och tajtare. Många förare passade på att verkligen nöta på att twina på de olika tävlingsslingorna på banan.

Den norra delen med sin ”high speed entry” efter krönet var svåre att sätta men med många chanser under dagen så satt linjerna. På södra delen sitter linjerna hos de flesta. Många har ju långt mer erfarenhet av Parisern än F2-kurvkombinationen.

Riktigt kul att få komma ut och känna på vad denna säsong har att erbjuda. Hoppas att tävlingarna kommer igång så vi verkligen får se dessa förare in action på banorna runt om i Sverige.

Text: Mattias Laago – DriftZone.se
Foto: Dennis Flink – DriftZone.se