Utbyggnadsarbetet fortskrider på GTR Motorpark

0
27

Arbetet med utbyggnaden och den nya bansträckningen på GTR Motorpark går framåt och det börjar verkligen att synas resultat på anläggningen.

Johan Heggblad och Jörgen Björnfot gör en coronahälsning och firar att start- och målrakan nått ihop. Foto: GTR Motorpark

Under namnet Gröndal var anläggningen under många år Sveriges nationalarena för drifting. För en tid sedan påbörjades ett större utbyggnadsprojekt där en ny bansträckning projekterades norr om den befintliga. I mitten av maj asfalterades så de första delarna av den nya bansträckningen, där den nya banan skär igenom den gamla. Samtidigt lades asfalten om vid det som i den vanligaste bansträckningen för drifting var utgången från den röda muren. Där var det ett hopp där många bilar lättade med ett eller ett par hjul, men med den nya asfalteringen ska detta problem vara borta.

Anders Hay i den delen av banan som nu jämnats ut. Foto: Christer Hägglund

Nu, i början av juni, byggdes start- och målrakan på den nya banan färdigt när två grävmaskiner som arbetat från varsitt håll möttes.
– Precis som resten av anläggningen är start- och målrakan byggd med hundra procent återanvänt material, säger projektledaren Johan Heggblad, som tillsammans med miljöchefen Jörgen Björnfot, ligger bakom den miljösatsning GTR Motorpark gör.

Banan är så smått invigd med ett kartingevenemang som kördes 23-24 maj, då ett 40-tal förare testade den banan inför Prins Carl Philips Racing Pokal 28-30 augusti.

Det återstår att se när det första driftingevenemanget arrangeras på banan, något det idag inte finns några kända planer för.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: GTR Motorpark, Christer Hägglund – DriftZone.se