Wikberg: “Vi lägger ner otroligt många timmar”

0
6


Foto: Erika Näsberg

Den här gången har Drftzone tagit sig ett snack med 23-årige driftingföraren Dennis Wikberg från Umeå. Dennis kommer ursprungligen från Strömsund i Jämtland. För cirka 2,5 år sedan flyttade han till Umeå med sin dåvarande flickvän, och blev sedan dess kvar i Västerbotten. Under ungdomsåren var det motocross som gällde för Dennis, men efter ett par rejäla skador beslutade han att sluta med hojåkningen. Däremot har intresset för att bygga bilar alltid funnits där, och efter att motocrossen inte längre fanns med i bilden så riktades uppmärksamheten istället mot bilarna.

– Allt började med att jag hängde med en kille som hade en e30 med turbo, en gat/busbil. Han började lite lätt med drifting och jag tyckte det var sjukt kul att hänga med, så då tänkte jag att jag vill också köra drifting. Jag gjorde slag i saken och köpte min första Supra hösten 2011.

Dennis började med drifting 2012 med den nyinköpa Supran. Den fick sedan hänga med fram tills säsongen 2015 var över, då den såldes vidare till en teamkamrat. Teamet består, förutom Dennis, av i huvudsak sju personer som tillsammans hjälps åt med diverse mekande, eljobb, specialtillverkning/fräsning, PR samt rattande av racebussen.

Inför säsongen 2016 var det alltså dags att byta bil, och även denna gång blev det en Supra.

Vad är de största skillnaderna mellan den gamla och nya bilen?

– I den nya bilen sitter det en riktig certifierad cromemoly-bur. Den har en helt annan motor, den är lättare, bättre byggd, vänsterstyrd, och en hel del andra småsaker.

Hur mycket tid lägger ni ner i garaget nu under vinterhalvåret?

–  Vi lägger ner otroligt många timmar i garaget! Bilarna plockas ner till grunden, mycket lackas om, renoveras och framförallt förbättras.

Hur ser det ut med förändringar i bilen till 2017 jämfört med 2016, är det något speciellt på gång?

– Det är väldigt många småsaker, men en sak som vi ska förbättra är kylningen till motorn, sedan en massa småsaker som sagt. Bilen var bra redan från början, så det blir inga jätteingrepp.

Säsongen 2016 fick en smakstart när Dennis Supra på Bilsport Performance and Custom Motor Show dels utsågs till en av ”Jury´s Choice 2016 Hall A”, men framför allt korades han och den nya bilen till ”Best in Show Performance 2016”.

Om du ser tillbaka på resten av säsongen 2016, hur upplevde du den?

– Kaos! Vi hade en massa småstrul i början, men sedan när bilen väl fungerade så gick det riktigt bra. Dock blev det bara en tävling då bilen var som den skulle, men då gick den också väldigt bra. Jag var riktigt nöjd med bilen ändå! Vi satsade mest på att ha kul förra säsongen, eftersom bilen var helt ny.

Säsongen avrundades sedan även lika fint som den började.

Du blev nominerad till Årets Manlige Prestation till Greenlight-galan i höstas för ditt/ert grymma bilbygge, hur kändes det när du fick höra att du var nominerad, och sedan dessutom att du du var den som gick segrande ur striden?

– Det kändes helt sjukt, trodde aldrig att det skulle hända! Och att jag dessutom vann var ännu sjukare, inte många går jag varit så jävla glad som jag var då!

Hur ser planerna ut inför säsongen 2017?

– Säsongen startar även detta år med att bilen ställs ut på Elmia i påsk. Därefter är målet att åka SM- och Gatebilserien om ekonomi finns, samt Gymkhana Drift i Östersund. Det nya upplägget med SM tillsammans med Gatebil tror jag kommer bli sjukt bra, hade SM haft samma upplägg som ifjol hade jag nog inte satsat på SM i år.

Med det tackar vi Dennis för pratstunden, och önskar honom lycka till med sin satsning 2017.

Text och foto: Erika Näsberg – Driftzone.se