Aasbøs välutrustade servicebil

0
6

Att ett driftingteam består av mer än en vass bil och en kompetent förare vet vi redan. Fredric Aasbø från vårt grannland i väster är en av världens absolut bästa förare. När han tävlar sitter han bakom ratten på en Toyota GT86, och när man är en högprofilerad förare för Toyota så fattas det ju bara annat än att servicebilen också är en Toyota och håller hög klass.

För att kunna lösa problem som uppstår under en tävling snabbt är det extremt viktigt med ordning och reda. Om man får ett problem mellan två rundor kan man ta en “femminutare”, när man har fem minuter på sig att åtgärda ett problem. För oss vanliga dödliga är fem minuter ingenting, men för de här proffsteamen är det ingen omöjlighet att byta en skadad hjulupphängning och vara ute på banan igen på den korta tiden.

-Det är mycket reservdelar och utrustning som helt enkelt måste vara med. Vi måste ha en mobil verkstad, som har stor lastkapacitet och som kan dra tävlingsbilen på släp kors och tvärs i Europa, berättar Fredric Aasbø för Yrkesbil.no

Bilen som syns på bilderna är en Toyota Express Service Proace, som nu används för resor i Norge och resten av Europa. Tävlingsbilen får åka bakom på en lätt Brian James-biltrailer.

Inredningen i bilen är framtagen i samarbete med Sortimo Norge, som pågått sedan bygget av den förra servicebilen 2014. Det finns utdragbar låda för tunga komponenter som växellådor, koppling och diffar. Det finns också ett verktygsskåp som går att lyfta ut och ställa bredvid tävlingsbilen när det ska skruvas på tid.

 

Tack till Toyota Norge för att vi fick låna bilderna!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Toyota Norge / Fredric Aasbø Racing

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.