Alexander Granlund: “Körde upp 130 däck!”

Alexander Granlund, är en profil som många intresserade inom driftingen och annan motorsport känner till. Denna trevliga och lugna Karlstadsbo har kört drifting länge, och är riktigt vass på att hantera bilen. När Granlund presenterade sig för driftingen så körde han en BMW E28, bilen och Alexander blev snabbt en ikon och en person som många följer. Bilen en BMW E28 blev dock tyvärr rejält tillbucklad under 2014.

Alexander Granlund under J-Spec Drift Challenge, foto: Stefan Lindgren
Alexander Granlund under J-Spec Drift Challenge, foto: Stefan Lindgren

Under hösten 2014 och vintern 2015, så byggdes en ny bil med BMW E46 som grund. Den blev klar och kördes under Påsksladden på Elmia 2015. En stor minnesvärd grej som hände för Alexander 2015, är att han körde till sig en fin tredje plats i den svenska deltävlingen av Extreme Drift Allstars. Men nu kommer en ny säsong och vi har tagit ett snack med herr Granlund, med fokus på säsongen 2017.

Om du ser tillbaka på 2016, hur var den för dig?

– 2016 så var mitt mål att ta en lite halvlugn säsong. Planen var att köra showerna på Elmia, sen hade jag köpt på mig 50 däck som jag tänkte använda, och sen ta det lugnt och inte köra något mer. Men så blev det ju inte riktigt, körde istället upp ca 130 däck! Bilen funkade så galet bra! Från maj till september, så byttes skivor och belägg bak och en generator, that’s it. Sen rasade jag förvisso lådan det sista jag gjorde, men det gills inte.

Vad händer med bilen under vintern? Vad planeras?

– Under vintern så kommer en ny låda och kardan monteras, sen ska den bara fräschas till lite. Så inga stora förändringar.

Alexander Granlund under J-Spec Drift Challenge, foto: Stefan Lindgren
Alexander Granlund under J-Spec Drift Challenge, foto: Stefan Lindgren

Tävlingsmässigt, vart får vi se dig köra?

– Jag kommer köra Gatebil serien plus SM. Sen får vi se om vi kommer göra några utsvävningar.

2016 så var du med och arrangerade J-SPEC Drift Challenge. Som blev lyckat, får vi se detta 2017?

– Det är inget som är helt klart än, eftersom arenan är en bandyplan med ett kylsystem i. Så är det en gjuten platta som är gjord så att vattnet inte ska rinna av. Det betyder att om plattan blir blöt, så blir de okörbart. Detta gör att det är svårt och sätta något datum, som inte krockar med andra event under högsäsongen. Men det var ett grymt lyckat event, som förare och publik tyckte var superbra, så det hade givetvis varit kul å kört igen. Så där får vi se vad som händer.

Alexander Granlund under J-Spec Drift Challenge, foto: Stefan Lindgren
Alexander Granlund under J-Spec Drift Challenge, foto: Stefan Lindgren

Vad tycker du om det nya upplägget med Drift SM serien?

– Tycker det är en superbra ide!! Det är vad driftingen behöver i Norden. Jag ser fram emot att tävla i denna nya serie jättemycket.

Alexander Granlund avslutar med att tacka: Mitt underbara team som alltid ställer upp för mig.

Jag tackar självklart mina sponsorer också, utan dem så är inte detta möjligt: J-Spec.se, MaxxEcu, Svensk TurboService, T-parts, TopCar, Happy-day.se, Öhlins Auto Norden, Vålbergs Mekaniska, Knutssons el & bil service,

Vi tackar Alexander Granlund för pratstunden, och passar på att önska han lycka till inför 2017. Håll koll på DriftZone.se och hans webbsida No Coast Racing.

//DriftZone.se