Ashes lever vidare och Zestino är tillbaks i Sverige

0
125

En dag satt Teddi Klang och letade efter fälgar till sin bil, som höll på att byggas av bla Felix Lindvall. Medans fälgarna beställdes så snubblade Teddi och Tony Rasenius över en annons på Blocket. 

Företaget Ashes låg till försäljning, ett företag som grundades 2015 i Sverige. Tony och Teddi började kolla upp företaget, som då ägdes av L-M-R. 

Efter ett gott samarbete och noggrann genomgång av företaget så beslöt Teddi sig för att köpa företaget och Tony gick in som VD. 

I dagsläget är det få bilar, med ombyggd framvagn, som kan använda Ashes fälgar fram, vilket har lett till att man är i full fart med att framställa nya fälgar, i samma design, för just bilar med ombyggda framvagnar. Dessa fälgarna kommer vara anpassade både för gata och drifting.

Målet är även att längre fram i tiden tillverka nya modeller, främst gjutna fälgar. Nu skulle denna artikel kunnat vara färdig, om det inte hade behövt däck runt fälgarna. 

Teddi och Tony tittade på olika däck och tillsist slutade det med att man, igenom Ashes, ha den svenska agenturen för Zestino. Zestino är inte nytt i Sverige, utan såldes tidigare av Kloma. 

Ashes samarbetar i nuläget med Jocke Andersson, Teddi Klang och Felix Lindvall. Teddi däremot kommer fortsätta köra på Vredestein.

När DriftZone besökte Teddi och Tonys lager så stod Jockes laddning av däck redo. I garaget står även deras projekt, som vi säkert kommer tillbaks till, då det lär bli en vansinnig driftingbil. Bilens chassi är byggt av Fredrik Torre Torstensson, som med hjälp av konstens alla regler fått fram ett snyggt stuk och driftingvänligt chassi.

Projektet är en Volkswagen Amarok, som kommer få en RS6 motor och planerna är att förse den med fyra racingstolar, så fler kan få möjligheten att uppleva den motorsport som vi alla brinner för. 

Text & Foto: Björn Billsten – DriftZone.se