Bitten By Brinka, bildkonst och bilkonst

0
420

En del av er har säkert sett hans bilder av bilar, företrädesvis Volvo. Vissa kanske till och med inte har förstått vad det är ni sett, att bilen inte finns i verkligheten utan är skapad i Gunnar Brinkas kreativa huvud.

Vi kontaktade Gunnar för att få lite koll på vad han gör, hur han gör det och vad det är som driver honom att skapa dessa bilder. Bilder som tar jättelång tid att skapa och där man i bästa fall inte ens förstår att de är skapade digitalt.

Berätta lite kort, vad är det du gör?
-Kort sagt vad jag gör, är photoshopmanipulationer på i huvudsak bilar. Jag har sedan jag först började använda programmet Photoshop genom en multimediautbildning 1997, skapat mängder av olika bilder i många olika stilar. Men det var när jag började styla om bilar jag verkligen kände att jag hade hittat min grej..

Det började med enkla färgbyten, sänkningar och fälgar. Men gick snart över till allt mer avancerade stylingar och rena ombyggnader. Till en början samlades bara bilderna på hög i datorn, men så började jag lägga upp dem på Facebook, och helt plötsligt började folk höra av sig med önskemål. Jag fick feedback på mina bilder jag aldrig hade kunnat föreställa mig!

Feedbacken du fick, var den önskemål om nya bilder med vissa motiv? 
-Ja, önskemålen var ganska mycket i stil med “kan du inte göra si eller så”, inget direkt konkret. Men man såg ju folks fantasier började spinna när de fattade lite vad man kan göra. Många hade knappt hört talas om Photoshop och trodde jag kunde skapa ALLT bara med ett musklick.

Och sedan fortsatte det att utvecklas? 
-Precis. Riktig fart tog det i januari 2016 när Volvo släppte första bilderna på den nya S90:n. Jag kunde inte hålla fingrarna i styr och bara ett par dagar efter releasen hade jag en bild klar på en Polestar-blå S90, toksänkt och med riktigt feta fälgar. Den bilden hamnade i tidningen Bilsport. Känslan var ju euforisk. Att få vara med i Bilsport var ju en pojkdröm! Strax efter kom första uppdraget från en bilbyggare.

Berätta mer om det uppdraget. 
-Ole “Kilroy” Dreier hade en riktigt brutal idé på en bakhjulsdriven V60 med V8 och behövde en bild. Han förklarade lite sina tankegångar, vad han själv hade för bild i huvudet. Utifrån det så försökte jag återskapa en bild. Jag fick tillåtelse att lägga upp bilden i sociala medier, och den spreds.. och gillades. Sedan har det bara rullat på.

Så du skapar bilder på uppdrag från andra, men även egen konst. Beskriv lite hur ditt flöde är i ett kundcase. 
-När jag gör en bild till en kund, försöker jag lyssna så mycket som möjligt på kundens egna tankar. Det gäller att försöka förstå och göra en rättvis tolkning av en bild som en kanske helt okänd människa har i sitt huvud. Så jag intervjuar en hel del och reder ut vad kunden vill ha och INTE vill ha. Det finns de som säger “du får fria händer” eller liknande. Det blir ju vansinnigt svårt för mig då, för då blir det ju inte kundens bild utan min. Så därför måste jag fråga ut dem så att jag får en god uppfattning om deras egna visioner.
När jag har fått klart för mig hur mitt uppdrag ser ut, börjar jag leta efter bildmaterial på internet. Google images är bra eftersom du lätt kan ställa in att bara söka efter väldigt högupplösta bilder. Ofta skickar kunder foton på sina bilar och tycker jag ska utgå ifrån dem. Men i regel kan jag bara använda bilderna som referens eftersom de oftast är allt för små och lågupplösta.

Vilka krav har du på en bild som du kan jobba med?
-En bra bild som jag kan jobba med har hög skärpa på hela bilen, inga föremål som döljer delar av bilen och har en upplösning på minst 3000×2000 pixlar. På en sån bild kan jag zooma in och arbeta med väldigt små detaljer som loggor på centrumkåpor, kromeffekt på hjulmuttrar och sånt. För det är detaljerna som gör bilden realistisk. För det är ett måtto jag har, att bilden ska vara så realistisk som möjligt. Helst ska man inte kunna se att bilden är fejk. Arbetsgången är annars detsamma om jag gör bilder ur mitt eget huvud eller bilder till kunder. Skillnaden är bara vems huvud som styr.

En färdig bild består av en mängd bilder på olika detaljer och delar. Hur hittar du dessa? 
-Alla detaljer på bilarna är tagna från andra bilder på internet. Det kan vara Liberty walk-breddningar, kjolar, spoilers, vingar eller vad det nu kan tänkas vara för delar jag behöver.
Mycket av tiden jag lägger på en bild, är sökandet efter bilder på nätet. När jag väl hittat t.ex. fälgar som passar är det rätt snabbt gjort att montera in dem i bilden.

Möter du folk som har orimliga önskemål? 
-Många tror ju att jag kan göra vad som helst, men det stämmer absolut inte. Även solen har sina fläckar, och jag är inte ens en sol… Lackönskemålen kan vara en sån grej som ställer till det. Jag har haft flera kunder som vill se sin solidröda, eller mattsvarta bil i en gnistrande blå metalliclack, eller en specifik färgkod, t.ex. Renault RS gul. Det går inte.
Då får jag leta efter en likadan bil med en tydlig metallicfärg, där de typiska metallicskiftningarna syns, och sen försöka justera nyansen så att den till slut stämmer överens med vad kunden ville se.

Vad är orsaken till att man vänder sig till dig? 
-De allra flesta som beställer bilder från mig, är just bilbyggare som har idéer de vill “se” innan de sätter kapskivan i plåten, eller börjar göra dyra investeringar. Då är det betydligt billigare att betala mig för en bild och få se hur deras idéer kommer att bli. Oftast funkar det och då har de bilden lite som en mall att bygga efter. Men det kan ju även vara så att när de väl ser sin idé, så inser de att det kanske inte var det superkoncept de tänkt sig.
Men jag har även skänkt bilder som tryckts som tavlor. Dessa har delats ut som priser på bilutställningen Dingleträffen 2017 och 2018. Dessutom skänkte jag 2017 en tavla till Greenlightgalans auktion där pengarna går till välgörenhet.

När du jobbar efter eget huvud då, hur går tankarna då?
-När det gäller mina egna bilder, så blir det nästan alltid en Volvo av nåt slag. Jag är nog lite av en volvonörd. Men jag har även gjort andra märken. Både jänkebilar och europeiska. Även en och annan japs har smugit sig in. Men jag “känner” mer för att jobba med volvobilar. De är för mig lättare att få till bra… Jag kan dem.

Händer det att du inte blir nöjd själv också med hur bilen blir när den är färdig? 
-Absolut har det blivit bilder som kanske inte var så väldigt bra. Jag gjorde till exempel en guldfärgad DeLorian med Liberty walk. Den blev inte snygg!

Var hittar man dig och dina bilder då? 
-Jag finns som Bitten by Brinka på Facebook och Instagram. Där kan man också kontakta mig. Just nu har jag ett datorhaveri som gör att jag inte skapar några nya bilder, men det löser sig snart.

Vi tackar Gunnar för intervjun och passar på att njuta av några av hans alster!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Bild: Gunnar Brinka – Bitten By Brinka

This slideshow requires JavaScript.