Brandsäkerhet under driftingtävlingar

0
492

Branden i Federico Sceriffos Ferrari under premiären av årets Formula Drift blev ganska dramatisk och väckte en del tankar hos vissa.

Lyckad släckning av räddningsteamet på GTR Motorpark under SM-premiären 2017. Foto: Stefan Lindgren

Dels hur den uppstod, hur den bekämpades och hur stora skadorna blev för Sceriffos team att åtgärda till nästa tävling.

För er som inte såg det så stötte Sceriffo ihop med Chelsey DeNofas Ford Mustang under DeNofas leadrun. DeNofas bil fick en del yttre skador och man fick 10 minuter på sig att fixa till den, då han inte bedömdes varit orsak till kollisionen. När det var dags att vända på ordningen så gick Sceriffos Ferrari rakt fram vid initieringen och han syntes vara oförmögen att kontrollera bilen. Den stannade med vänster framskärm mot en mur och började brinna. Som tur var fanns det utrymme för Federico Sceriffo att öppna sin dörr och ta sig ut. Efter cirka 40 sekunder kom räddningsteamet till platsen och började framför en frustrerad Sceriffo försöka släcka branden, något som skulle visa sig inte vara så enkelt.

Enligt uppgift från Mattias Jönsson, på plats i Long Beach, var det en spindelled som gick av på Sceriffos bil, en skada den säkert fått i sammanstötningen med DeNofa. När den ena spindelleden gick av drog den även med sig den andra. Det lösa hjulet och spindeln slog sönder en massa i hjulhuset och här fick även bränsledningen skador, vilket ledde till att bränsle pumpade ut och höll branden igång.

En annan lyckad släckning där räddningsteamet var snabbt framme. Här under Drift GP på GTR Motorpark. Foto: Christer Hägglund

Tankarna går självklart till säkerheten på våra egna tävlingar, hur är den? Vi frågade två personer som är insatta i ämnet, Rickard Johansson, adjungerad i Svenska Bilsportförbundets Driftingutskott med just säkerhet som specialitet, och Helen Toivonen, MK Skandia, som ofta fungerat som tävlingsledare på olika tävlingar, bland annat på Mantorp Park. Båda fick samma två frågor.

Rickard Johansson:
Hur ser du att säkerheten på svenska banor i våra mästerskapsserier är?
-I Sverige så har vi en allmänt hög nivå på att räddningsmännen har heltäckande brandklädsel och att vi har släckare utplacerade på posteringar. Visst varierar det mellan banorna i förmåga, men vi är på väg ut med ett räddningsreglemente från utskottet som ska säkerställa en bra lägstanivå. När den här typen av bränder uppstår så ser vi behovet av att ha vattentank på våra räddningsbilar för att snabbt och skonsamt kunna släcka en bränslebrand. I mitt räddningsteam har vi inte ens pulversläckare på våra fordon, utan vi har bara skum och kolsyra för att inte skada bilen mer än nödvändigt. Jag vet av erfarenhet att det brukar uppskattas av teamen.

Vad tycker du allmänt om räddningsinsatsen som gjordes i det här fallet?
-Insatsen kändes väldigt typiskt för ett räddningsteam i de lägre serierna i USA. Bara ett fåtal har heltäckande klädsel, dålig organisation i var man placerar fordon och personal samt en rörig insats utan tydlig styrning. USA är ledande på motorsportsräddning med de team som jobbar med Indycar, Nascar, ALMS med flera. Men de team som verkar lokalt spretar i förmåga och resurser.

Helen Toivonen:
Hur ser du att säkerheten på svenska banor i våra mästerskapsserier är?
-Jag vill påstå att de flesta banor har bra beredskap, funktionärerna på posteringarna har en brandansvarig med bra kläder och utbildning, som kan ta första kontakt med fordonet och hjälpa. Sedan har vi alltid utbildad brandpersonal som tar över. Vi ser till att alla som jobbar runt en bana har flamsäkra overaller för att vara säkrare och vårdpersonal har alltid brandställ.

Vad tycker du allmänt om räddningsinsatsen som gjordes i det här fallet?
-Under all kritik när man ser hur de är klädda och agerar. Tiden till de är framme känns lång med. I min klubb skulle vi aldrig låta någon som har denna uppgift jobba i kortärmat. Men det är vår klubb, andra klubbar har sin agenda.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Stefan Lindgren – DriftZone.se, Christer Hägglund – DriftZone.se

 

 

 

 

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.