Christin Einarsson, utskottsledamot SBF drifting: ”Jag är redan så taggad på 2018”

0
42

När man sitter på läktaren och tittar på drifting, har man som åskådare oftast fullt fokus på vad som händer på banan. Man upplever fantastiska event och bara njuter av tillvaron. Något som man dock lätt kan glömma bort är allt jobb som görs bakom kulisserna och självklart även runt banan. Det är mycket som ska klaffa! Några som minst sagt är en stor del i detta är såklart SBF (Svenska Bilsportförbundet). DriftZone har tagit tillfälle att prata med Christin Einarsson som är ledamot i SBF:s driftingutskott.
Vi vill naturligtvis veta allt ur hennes synvinkel, hur hon hamnade där hon är idag, vad hon tycker om året som varit och självklart hur planen ser ut för framtiden. Här har ni en tjej som verkligen brinner för det hon gör!

Foto: Privat

Christin, du kanske kan börja med att berätta lite för våra läsare om vem du är och vad du gör inom SBF?
– Som inledning så kan jag berätta att jag heter Christin Einarsson 24 år, bor i Lanna strax utanför Örebro i ett hus tillsammans med min sambo Samuel Lundqvist. Jag jobbar som elkraftsingenjör på ett större konsultföretag inne i Örebro.

– Ända sedan jag var barn har ett intresse för bilar funnits, det var nog i tidiga tonår som jag såg min första driftinguppvisning på Motormässan i Östersund, och där var jag såld! Efter det har jag haft som dröm att få hålla på med bilar på ett eller annat vis, denna dröm förverkligades sommaren 2015. Jag hade flyttat söderut från Östersund till Arboga, ett ställe som jag nästan aldrig hört talas om eller besökt (förutom pastejen och ölen förstås). Detta för att studera vidare till elkraftsingenjör, innan dess jobbade jag som elektriker.

– En kväll i juni 2015 var jag i ett garage i Eskilstuna och umgicks med nyvunna motorintresserade kompisar, det var folk jag kände igen och folk jag aldrig träffat. Någon dag senare har jag en vänförfrågan på sociala media från en snubbe som vad där den kvällen och utan att vara långrandig så kan jag säga att honom bor jag ihop med idag. Han i sin tur drar med mig ut på en bana vid namn Gröndal som många läsare här kan relatera till. Där började väl min “karriär”, om man nu kan kalla det så, började inom driftingen, intresset växte snabbt att lära sig mer kring hur evenemang och tävlingar arrangeras, både på ett teoretiskt- och praktisk plan.

– Det var i samma veva som det bedömningsreglemente vi har idag höll på att tas fram som praxis för bedömningen i främst SM och RM. Under denna period som det här reglementet skulle tas fram så samlades en stor skara driftingfolk från hela Sverige på Mantorp Park under en helg, jag fick nys om detta och for dit för att kanske kunna lära mig något och möjligtvis knyta lite kontakter.

– Efter ca en månad så ringer Max Lundgren, även känd för att jobba på Mantorp Park och ordförande i SBF:s Driftingutskott och ställer frågan om jag är intresserad av att vara med som utskottsledamot. Detta såg jag som en mycket intressant utmaning och kände inga som helst tvivel, så jag valde att hoppa på tåget.

Jag ansåg att jag egentligen inte kunde någonting om drifting över huvud taget egentligen, jag kallade mig själv för Sveriges största Rookie. Det här var då under hösten 2016, så jag hade vart i kontakt med motorsporten under lite drygt ett år.

– Jag ångrar inte detta för en sekund!

Vilken historia!  Så om vi blickar tillbaka lite, vintern är här och driftingsäsongen 2017 är förbi, vad tycker du om året som varit?
– Även fast vintern är här och det börjar lacka mot jul snart, så kan man säga att det som syns utåt är slut för i år. Nu är vi i det läget då förarna river isär sina bilar för att bygga om för nästa år och vi i utskottet jobbar för fullt med nästa serie-säsong.

– Ska jag titta tillbaka på den säsong som varit så är jag otroligt stolt över vad vi inom hela driftingsverige har åstadkommit! Då pratar jag om initiativtagare, arrangörer, funktionärer, förare med sina team och alla samarbetspartners, däribland ni på DriftZone som också har varit otroligt dedikerade och drivna.

Foto: Erika Näsberg, DriftZone.se

Vilka har varit de största utmaningarna under året?
– Alla står vi konstant inför både fram- och motgångar och det har inte alltid varit en dans på rosor. Jag har nog haft jämt upp med att lära mig att förstå driftingen, hur det fungerar mer i detalj samt att få nära familj och vänner att förstå hur mycket engagemang och tid jag är villig att lägga ner på att få ha det här som hobby.

Vad har varit roligast då?
– Det bästa med att få hålla på med det här är alla underbara människor man har att göra med. Sen just det att få se de vidunder till bilar som de tävlande och deras team bygger ihop, när de är ute på banan och det inte finns något annat fokus än att vinna!

Christin där hon drivs bäst, mitt i driftingverksamheten. Foto: Christer Hägglund, DriftZone.se

Så blickar vi även lite framåt, hur ser du på säsongen 2018? Vad är dina förhoppningar?
Mina förhoppningar inför 2018 är att vi ska kunna ge så många som möjligt chansen att få köra drifting. Idag har vi alldeles för många anmälda mot vad vi har för kapacitet i serien och vi vill inget hellre än att få se alla köra! Det kommer köras en serie som vi kallar Sverigecupen, där den som inte är så rutinerad på att tävla kan ha en möjlighet att prova på innan den går upp och får plats i RM.

– Sen så har jag förhoppningar på att SM/RM-serien ska gå lika smort som den gjort i år. Vilket jag egentligen inte tvivlar en sekund på, gänget vi har i utskottet är så pass engagerade och kunniga så det kommer inte att vara ett problem.

Tusen tack för att du ställde upp på en liten pratstund, har du några avslutande ord?
Jag vill ägna några rader till mina kollegor och vänner i utskottet som jag absolut inte hade kunnat klarat mig utan och som dessutom drar det tyngre lasset.
Vi har ordförande Max Lundgren som är en bra stöttepelare och kan sjukt mycket kring hur det funkar på och runt en bana.
Ledamot Alexander Kvist, det han inte kan om hur man bygger en driftingbil det är inte värt att kunna. Han har även till stor del skrivit det vi idag ser som det tekniska reglementet för tävlingsbilar i drifting.
Adjungerad Mattias Jönsson som med sitt otroligt stora engagemang viger sitt liv till driftingen och som dessutom är vår kontakt ut till tävlingsförarna. Har de något att fråga om så kan oftast Mattias svara på det.
Adjungerad Matilda Svensson som är uppvuxen i motorsporten och kan allt som har med det administrativa att göra. Hon är vår kontakt ut till de arrangerande klubbarna inför nästa års säsong

Jag är redan så taggad!

Text: Nina Binn Josefsson – DriftZone.se
Foto: Stefan Lindgren, Erika Näsberg, Christer Hägglund – DriftZone.se