Daniel Ahlstedt: “Olyckan satte sina spår”

0
153

2017 körde Daniel Ahlstedt sitt första tävlingsår och han gjorde succe! Han slutade på en 2:a plats i RM 2017. År 2018 så körde han RM igen och slutade på en 23:e plats efter mycket omständigheter, i år så har han beslutat att ta ett mellanår och kommer inte att köra någon serie.

Daniel Ahlstedt på Sundsvall Raceway 2017. Foto: Erika Näsberg

2017 så gjorde Daniel Ahlstedt debut i drifting RM och han gjorde succe! När säsongen var slut så hamnade Daniel på en andraplats. 2017 var ett riktigt bra år för Daniel, det var inte något speciellt strul och teamet fungerade riktigt bra! Det var ett riktigt bra år helt enkelt, säger Daniel i en intervju. Efter 2017 så satte han som mål att köra ett felfritt år, han ville även ställa ut bilen i Getechs monter på Elmia. Men 2 veckor innan Elmia så var Daniel och hans sambo med om en bilolycka. Bilolyckan resulterade i att de inte hann mappa bilden innan Elmia, men allt annat blev klart och han ställde ut bilen som planerat.

-Självklart satte olyckan sina spår vilket bland annat kan kopplas till serieresultatet 2018, säger Daniel.

Bilen i Getechs monter på Bilsport Performance & Custom Motor Show 2018. Foto: Christer Hägglund

Men som att olyckan inte var nog det året så var det en rad andra omständigheter som satte käppar i hjulen för honom. I början av 2018 så splittrades teamet och de är numera AhlstedtMotorsport istället för ClipperWhippers. Det var såklart inte vad han hade hoppats på, men det var ändå bäst så. I samband med detta så köpte han och sambon ett hus tillsammans som de började renovera vilket gjorde att fokuset hamnade på huset istället för driftingen. När de inte renoverade huset så bytte de coilovers, bakvagn och motor på bilen. Detta gjorde de med tanken att de skulle få köra ett “felfritt år”, men så blev det inte.

-Vi i teamet kan nog enas om att det var det dummaste beslutet vi tagit, säger Daniel. Saker började strula mer än någonsin tidigare. Om det inte var bromsljuset så var det någon givare, det var alltid något som gjorde att bilen inte gick som den skulle.

Foto: Björn Billsten

Säsongen gick och det var dags för 3:e deltävlingen på GTR motorpark och då provade de nya coilovers som de lånade av Oliver Krusheim, som Daniel gärna vill tacka för lånet. Vid första kvalrundan så valde kopplingen att ge upp i sista böjen mot mål och då valde teamet att ge upp för säsongen.

Om Daniel ser tillbaka föregående år så är hans favoritminne den första deltävlingen på Mantorp, han hade ny setup och hann bara provköra bilen i tio minuter kvällen innan på Hultsfred drifttrack, i kolsvart mörker, men när helgen var slut så slutade Daniel på en 6:e plats!

Nu står 2019 precis framför alla förare och Daniel har bestämt att han inte ska köra någon serie i år, utan han kommer att fokusera på event och att skapa ett bättre samarbete i teamet, samt att få så mycket sätestid som möjligt! Men framförallt så ska de ha så roligt som möjligt och så vill han jobba med att utveckla samarbeten med företag under säsongen!

Han tycker att det känns skönt att inte ha någon tävlingssäsong hängandes på axlarna, men samtidigt så tycker han att det känns riktigt tomt. När det inte finns någon RM serie så tycker Daniel att det tyvärr är ett för stort hopp mellan Sverigecupen och SM.

Inför 2019 så har det skett en del uppgraderingar på bilen. De har förstärkt drivaxlarna och fixat nya coilovers som Markus Lindvall hade hjälpt till med, som Daniel gärna vill tacka! Sedan så har LMR varit med på ett hörn också, vilket Daniel är tacksam för!

Hultsfred Drifttrack. Foto: Björn Billsten

Har du några slutord?
-Vi har känt på hur det är att vara på toppen i RM och vi har nått vår botten, det är inte likt oss att ge upp och kasta in handduken. Nu vill vi ha en hållbar förutsättning och framtid samt bara sikta uppåt på en högre nivå!

Självklart så vill jag avsluta med att tacka alla er på DriftZone som lägger ner så mycket tid och jobb! Sen så vill jag rikta ett extra stort tack till teamet som finns där i alla väder och alla som hjälpt till på ett eller annat sätt under åren hittills! Samt till alla sponsorer och samarbetspartners vi haft och har!

Micke på L-M-R som ställer upp i vått och torrt, Boe på TXR performance för all support, råd och hjälp på alla sätt och vis! GeTech som ordnade nya bromsar och belägg samt mekplats innan säsongen 2018, när det var som mest krisigt. Studio 7 i Västervik, utan dig Tessan hade första deltävlingen inte varit möjlig! Stort tack! Magnus och JP på Simpsons för grymma delar och bra support! Christoffer mfl på GIK turbotechnik för den grymma insatsen ni gjorde någon dag innan första deltävlingen! Farsgubben för alla ideer, plastning och all övrig hjälp under alla år! Andersson steel & speed för all support och sponsring! Thomas och Magnus på TM racing för fantastisk support, tips och råd samt sponsring. Kristoffer Brandt ”Brandtab” för den grymma hjälpen med växellådan och så Kloma däck & fälg för hjälpen under 2018 års säsong! Tack!

Text: Elin Molander – DriftZone.se
Foto: Erika Näsberg, Christer Hägglund, Björn Billsten – DriftZone.se