Daniel Hägg: “Spotters, våga fråga bedömarna!”

0
583

Idag tar vi oss an en människa som många pratat med, sett på tävlingar och blivit bedömd av. Hans klingande dialekt avslöjar en del, men vem är han egentligen?

Den vi pratar om är Häggen, eller Daniel Hägg som han heter.

Häggen i mitten, flankerad av sina bedömarkollegor på Arn Racings Citydrift 2018.

Nästan alla känner dig som Häggen. Men vem är du?
-Ojojoj, ja den frågan ställer jag ibland mig själv också. Jag är 38 år och singel och bor granne med Landvetter flygplats. Jobbar till vardags som säljare inom brandlarm, så ring mig innan det brinner i knutarna. Sedan, som många känner till så är jag en av väldigt få som lyckats rulla, en bil på innerplanen av gräs i parisern på Mantorp.

De flesta har nog oftast sett dig i rollen som bedömare. Vad har du för bakgrund inom drifting?
-Det hela började med att en kompis hade en bil och körde på frikörningsevent för skoj och jag var med och mekade. Det fortlöpte till att jag hjälpte Långe-Mikael med hans DATT-serie. Åkte därefter med FastMike som mekaniker och började fundera mer och mer kring hur bedömningen fungerade. Fick frågan att hjälpa till att ta fram ett bedömningsreglemente från scratch och därifrån så har jag sakta växt in i rollen som bedömare fullt ut.

När vi kommer in på jobbet som bedömare så berättar Häggen att det roligaste är att se förarna ta åt sig av de tips de får av bedömarna och få dem att utvecklas som förare. Att se nöjda miner i slutet på dagen, då de presterat körning som de tidigare samma dag de inte trodde att de kunde. Genom att peka förarna i en riktning och ge tips de själva inte tänkt på att man kan göra, för att åstadkomma resultat enligt bedömarnas önskemål. En viktig uppgift för bedömarna, som inte alla känner till, är att ge stöd till spotters och förare. Här berättar Häggen vidare att han alltid försöker sitta på läktaren under träningar för att ge de som vill ha tips och stöd. På sätt skapas bättre förare, bättre körning. Bra och publikfriande körning leder till mer publik som också drar fler sponsorer. Pengar är viktigt då det ger våra förare möjlighet att tävla, både i Sverige och utomlands. Och inte minst att bli idoler för barn och ungdomar.

Men det finns också utmaningar i rollen som bedömare. Här nämner han främst att få alla spotters att våga fråga bedömarna om deras förares körning. Han vill också uppmana alla spotters att fråga mer. En annan utmaning är förarmötena, att lyckas få fram på ett bra sätt vad bedömarna vill se på den aktuella banan, och minst lika viktigt vad de inte vill se. Alla behöver verkligen lyssna och förstå. Även här uppmanar Häggen till frågor, för att säkerställa att alla lämnar förarmötet med alla frågetecken uträtade till spikraka utropstecken.

-För er vetskaps skull så är tyvärr förarna i FD precis lika dåliga på att både fråga och förstå vad som förväntas av dem. Så vi kan visa att vi är bättre än proffsen på det!

Vilken typ av drifting fan är du? Ska det vara stanceade japsar på små bergsvägar, jänkare med stora V8:or på en FD-arena eller en gräsrots-E30 på Gröndal?
-Jag tycker ju att drift trains längs bergsvägar är otroligt snyggt och häftigt men alla de olika sorternas drifting har sin charm och jag älskar att titta på dem alla. Det är olika förutsättningar men samma sammanhållning oavsett och det skall drifting kulturen vara stolt över.

Vi har sett att du själv tävlar i RC-drifting och har nått framgångar där. Berätta lite om ditt tävlande och vad det är du har kvalificerat dig till.
-Oj. Ja det började med att Alexander Kvist fick mig att hjälpa till att bedöma en tävling. Sedan började jag köra för skoj och som alla andra saker så spårar det ju ur så nu har jag ju en bil som är kittad med massa fina delar. Jag har kört i den svenska serien som är kvalificerande till en inofficiell VM-tävling. Tävlingen får inte kallas SM/VM om det inte går under SBF/FIA. Jag “råkade” gå och vinna finalen på den svenska serien över ca 45 andra tävlande och hade därmed kvalificerat mig som elfte bästa svensk till VM i Emmen Holland 2019. Jag har även kört lite småtävlingar i Norge för skojs skull. Alla driftare borde prova och se det som ett otroligt billigt sätt att lära sig hur man justerar in bilen. Det går att justera precis allt på en RC driftingbil och med små medel förstå vad som händer när man t.ex. justerar hjulvinklar och utväxling för körbarheten på olika banor. Saker man kan ta med sig till sin 1:1-bil och hur man justerar den. Hör gärna av er så berättar jag mer om det.

Om vi tittar lite framåt, mot kommande säsong. Kommer du att fortsätta som bedömare på SDC-nivå, eller har du andra planer?
-Jag vet faktiskt inte vad som händer 2019. Tyvärr har inte SDC/SBF driftingutskott fört några samtal med varken mig eller, vad jag hört, några andra bedömare om 2019 ännu. Bedömare verkar vara något man kommer på att man behöver ha bara några dagar till veckor innan tävlingarna och där jag hellre skulle se att man i samband med att man bokar banor och andra viktiga funktionärsposter även pratar med oss bedömare och kontrakterar oss för nästa års säsong. Det står ju faktiskt i det gemensamma reglementet att man måste knyta upp nyckelpersoner innan man får planera en tävling eller serie. Tydligen ingår inte bedömarna i kategorin nyckelpersoner, vilket enligt mig är väldigt konstigt.

Här kan man jämföra med andra idrotter, där jag själv har historia som ishockeydomare. Där hade vi en tredagarskurs på hösten inför säsongen, där man bland annat från ishockeyförbundets sida gick igenom årets regelnyheter och vissa regler man ville att vi skulle fokusera på. Sedan runt jul följde man upp med en mittsäsongsträff, för att se hur nyheter och bedömningsnivåer efterlevdes. Inom driftingen verkar detta inte finnas på samma sätt, förutom en större träff inför säsongen där man pratar om alla regler, alltså även det tekniska reglementet, seriebestämmelser, med mera. Kanske något för förbundet att tänka på, för att få en enhetlig nivå på bedömning.

Något övrigt roligt på gång?
-Ja, det kanske blir några resor till FD nästa år då jag för lite samtal med ett team om en post som spotter åt dem. Kontakter jag knöt när jag på en egen bekostad gjorde en utbildningsresa för bedömning till finalen på Irwindale. Ryan Lanteigne är ju en fantastisk människa som gärna delar med sig av kunskap, vilket jag fick ta del av på många fler sätt än jag kunnat föreställa mig. Så har ni chansen så åk till FD och sug åt er av kunskapen och atmosfären. Så sjukt kul att se när både PRO och PRO2 team hjälper varandra med delar för att se till så att tävligen avgörs på banan och ingen annanstans.

Några avslutande ord? 
-Ja, jag skulle vilja passa på att dela med mig av ett citat från Ryan Lanteigne, en viktig insikt för förarna att tänka på när de tycker att vi bedömt fel och en lärdom från Formula Drift-finalen på Irwindale:

“If you make one driver angry and 35 drivers happy, you’ve made the right decision in the judging.”

Där tackar vi Häggen för ett innehållsrikt samtal. Och det många ska ta med sig från detta är att våga fråga bedömarna! De vill inget hellre än att hjälpa förare och spotters att lyckas bättre!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Christer Hägglund – DriftZone.se, Amelie Papparazzi Abrahamsson, Privat