En helg på Gatebil Rudskogen med Team Lovetap

0
302

Den 4 juli satte jag mig i bilen för att köra upp till Göteborg. Där väntande Mårten och Christopher från Team Lovetap. Bilen lastades och efter hjälp av Söderens ungkarlsresor så fick vi även med oss vårt blivande hem under Gatebil på Rudskogen.

Resan upp gick fint i kvällssolen och framme i Norge gjorde jag och Mårten en sightseeing tour igenom ett pittoreskt norskt samhälle. Norge verkar älska farthinder i sina samhällen.

Väl framme på Rudskogen så saknades det ett mail med qr-kod för att jag skulle kunna komma in, men detta blev vi snabbt hjälpta med och resan kunde fortsätta fram till våra utmätta kvadratmeter i depån. Dessa hade bland annat Mattias Laago hjälpt till med att mäta ut tidigare i veckan.

Detta var min första driftingresa där jag skulle bo mitt i depån och vara iväg mer än en helg. Det blev snabbt en familjär känsla och vi pratade om allt. Dagarna avverkades snabbt och timmarna på banan kantades av promenader för att att hitta trevliga platser att fotografera på, läsa av Gatebils pdf med tider för respektive körpass och en hel del gulflagg. På kvällarna satt vi ner och pratade, lagade mat tillsammans och humöret var på topp.

Under Gatebil fick jag uppleva Super3, Breisladd, galna driftingbyggen och massor av däcksrök.

Den där familjära känslan höll i sig hela eventet, vi avslutade även med en gemensam måltid i Uddevalla, där även Mårtens pappa och hans sambo var närvarande. Väl i Göteborg var det dags att köra tre timmar till, fylld av energi och ögonblick som man upplevt under Gatebil.

Efter Gatebil på Rudskogen så tog Mårten lite ledigt från driftingen och umgicks med goda vänner, som han träffade på Gatebil 2015 och under sin resa till Australien. Så när jag såg att vännerna, Luke och Kate, hade gett sig vidare på sin jordenruntresa så ställde jag lite frågor till Mårten

Vilket är ditt bästa minne från Gatebil på Rudskogen?
-Bästa minnet måste ha varit när vi alla samlades på kvällen efter körningen på fredag och käkade tacos o bara hade en sjukt go kväll med allt från Göteborgs-humor till seriösa diskussioner. Självklart var det speciellt bra då våra vänner från Australien var på besök under helgen!

Vilket var ditt jobbigaste minne?
-Jobbigaste minnet är tillfället när jag accelererar ner för målrakan för att göra en höghastighetsentry och får en oväntad bromsning framför mig. Den tvingade mig att kasta över för tidigt och högg tag i gräset istället för curben, som gjorde att min spindel gick av och det gjorde tyvärr att min nya KW-dämpare fick skador.

Innan detta hände, hur upplevde du de nya KW dämparna?
-Detta var vårat första test med våra nya kw dämpare och ja är helt förbryllad över hur snabb bilen är, vi kunde komma i kapp många av de snabbaste ute på banan och de var riktigt kul att känna hur man kunde åka snabbare och ännu mer kontrollerat än innan. Och då har vi inte ens börjat justera ordentligt än, vilket känns lovande.

Berätta lite om rundorna inför Super3.
-Jag lyckades hoppa mellan tre olika Super3 team innan vi till slut kom till Rudskogen och bestämde för att köra ihop med Black Smoke Racing och Helge Ougland. Vi hade aldrig kört tillsammans nån av oss men vi är alla erfarna förare.

Som bästa svensk i Super3, vad tror du det berodde på att ett helt nytt lag klarade av att göra så bra ifrån sig?
-Vi började med lite träning på torsdagen o hade en liten lätt incident på första träningsrepan men sen börja vi sakta men säkert hitta flytet och täta ihop oss. När vi väl kom till kvalet satte vi en repa med jämnt avstånd genom hela banan. Långt i från tightast men väldigt jämna.

Andra repan i kvalet gick min drivknut och Teemu stötte på lite problem. Men vi kom in i top 12 på en 10e plats och när det sedan var top 12 så satte vi vår bästa repa, vilket tog oss vidare till top 6! I top 6 så fick vi lite för mycket gap mellan lead och första chasebil, men det var ändå en hyfsat solid repa. Det gjorde att vi slutade femma, endast 0.33 poäng från fjärdeplatsen. Sjukt roligt resultat!

Anledningen till att vi funkade så bra tillsammans tror jag är för att vi alla tre är duktiga på att anpassa oss efter varandras linje helt enkelt, och att vi hade en väldigt jämt och fin linje på leadbilen.

För att detta eventet skulle gå runt och alla andra tävlingar så antar jag det finns en del att tacka.
-Ja, jag vill ge ett enormt stort tack till alla mina vänner och mekaniker som har hjälpt mig under helgen och gjort det till en av våra bästa Gatebil hittills!

Självklart vill ja tacka alla mina sponsorer som gör detta möjligt:
Th pettersson
Valvoline
Nuke Performance
Svensk TurboService
Cosmis Racing Wheels
KW Suspension
Tagene Hjulinställning
Saxenbergs Entreprenad
BJP Race
AutoGruppen
ATK DriftTeknik
DeatschWerks
Si-Tune
Seidoworks
Fixit Transmission
Tenaci Motorsport
J.Edin
E.carlsson Steeldesign

Text: Björn Billsten – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten – DriftZone.se

Björn Billsten
Skribent - Fotograf | Balsby |