Erik Fadul: ”Satsar på att bygga en driftsäker bil”

0
98

Runt om i Sverige byggs det för fullt inför kommande säsong. En av alla som bygger ny bil är Erik Fadul som valt att överge sin E36:a till förmån för en E92:a.

Ryktet har nått oss att du bygger nytt. Vad är anledningen till att du överger skåpet?

– Ja det stämmer, ett nytt bygge är på gång! Jag började känna mig rätt bekväm i e36an i slutet på förra säsongen så en del av mig ville väl egentligen behålla den för enkelheters skull. Men samtidigt är suget för något nytt stort, därför tog jag beslutet att sälja iväg den i delar direkt efter SM finalen i Sundsvall. 

-Jag satsade lite för hårt lite för många gånger förra säsongen vilket bidrog till att det gamla chassit är väldigt slitet efter alla riktningar. Men det står precis bredvid mitt nya chassi eftersom han jag delar garaget köpte det, så jag kommer att få se skåpet ett tag till framöver.

Vad är det som du bygger?

– Nya bygget är en BMW E92 från 2008. Det är en bil som börjar dyka upp mer och mer i drifting vilket känns tryggt, då vet man det är välbeprövat samt att det finns gott om utvecklade lösningar och reservdelar. En stor fördel är att finns bra glasfiber kit att välja på, något som jag saknade med den gamla bilen, vi fick alltid jobba med att rikta plåt på kombin istället för att byta ut glasfiber.

Berätta lite mer om vad du kommer att bestycka bilen med?

– Vi satsar verkligen på att bygga en driftsäker bil den här gången. Jag började köra drifting 2016 så nu har man bra koll på vilka områden på bilen som man måste lägga lite extra tid och pengar på för att lyckas. Chassit beställdes med en färdig FIA bur som jag är riktigt nöjd med! Nu ligger fokus på att montera Wisefab fram och bak, och väldigt mycket plåtarbete. Rensa bort onödig plåt och bygga fästen till bla. Stolar, kylare i bak, rattstång mm. tar tid. Där ingår det även att bygga bra bashbars.

-Vi kommer att fortsätta att åka M50 maskin även i den här bilen, men den kommer faktiskt att rakställas för att få det lite mer unikt. Den har gått hårt i två tävlingssäsonger utan några större problem, därför får den fortsatt förtroende men med mer effekt och annan kringutrustning den här gången.

När är målet att ha bilen klar?

– Det är tänkt att bilen ska vara klar senast våren 2021. Det skulle vara väldigt kul att provköra den i år men jag kämpar verkligen med att lugna ner mig själv och inte stressa. Man är rätt van att stressa ihop bilen, speciellt när man är anmäld till en serie. Men den här gången ska jag försöka njuta lite av livet och bygga bil samtidigt!  

Hur ligger du till just nu?

– Just nu ligger vi lite efter i planeringen, det beror dels på att leveransen av bilen blev försenad. Men nu står bilen i garaget och de flyter verkligen på. Det är speciell känsla att få bygga på ett chassi som man har velat haft så länge, man ler mest när man föreställt sig bilen färdig.

-Hela bakdelen på bilen är nu bortkapad och redo för bashbar och ett plastkit. Nu blir det att börja på allt svetsarbete men jag har inte listat ut om jag borde blästra bilen innan eller efter, någon kanske har svar på det åt mig.

Blir det något tävlande i år, eller kommer du att ta ett mellanår och få nybygget att fungera?

– I år blir det läktaren för min del. Det finns väldigt många förare och vänner som jag ser framemot att följa på sidan av så det känns okej att inte stå i lineupen 2020. Jag har ett jobb som tar väldigt mycket energi samtidigt som förra säsongen var intensiv med flytt från Gävle till Uppsala mitt i allt, så det känns som att jag har tagit rätt beslut. Vad som händer i framtiden återstå, men jag ska tillbaka in i hetluften minst en säsong till innan jag tar pension, det är jag säker på.

-Jag vill avsluta med tacka mina sponsorer, team och vänner som stöttade mig 2019 och förhoppningsvis i framtiden.

BAKAXELDELAR
TENACI MOTORSPORT
BADASSPARTS
VN VINYLS
TRKDÄCK BRODYR
PROFIL GRUPPEN

Text: Stefan Lindgren – DriftZone.se
Foto: Privat