Från spotter till speaker; “Så länge det finns någon som är villig att lyssna, då kommer jag prata!”

0
285

Under den fjärde och sista deltävlingen i årets upplaga av SDC fick våra öron stifta en ny bekantskap. Dennis Steyvon (som är SDC’s ordinarie speaker) fick nämligen sällskap av Pontus Lundgren från Örnsköldsvik där uppe i speakertornet. Pontus, som annars brukar vara spotter åt Jocke Ögren från High Coast Racing, fick nämligen lite ofrivillig tid över när Jockes bil tidigt gick sönder. Och vad passar då bättre än ett gästinhopp som speaker?

Hur gick det till egentligen, hur kom det sig att du blev speaker på finalen på Sundsvall Raceway?
– Ja jag skulle ju inte alls vara speaker egentligen, jag skulle ju vara spotter. Men vi körde lagerras där redan under andra träningsvarvet på fredagen och då blev jag ju arbetslös. Vi hörde ryktesvägen att det söktes en speaker och alla grabbarna i teamet sa rakt ut att “Pontus, du SKA!”. Så det var ju bara att lyda. Jag pratade med Matilda (Svensson, reds.anm) och hon tyckte att det lät som en bra idé, jag pratade även med Dennis Steyvon och sedan körde vi igång och det verkar ju ha gått bra! Jag har fått mkt beröm och positiva ord i efterhand. Jag har alltid varit bra på att surra, så nu var jag ju tvungen att bevisa att jag kunde göra det “live” också!

Foto: Joel Steimer

Var du nervös då, eller rann det bara på?
-Nääe, det gick nog ganska bra. Jag har ju som sagt alltid tyckt om att prata, så det kändes ganska lugnt. Jag pratade ju med Dennis innan också och frågade lite om hur vi skulle göra och om han hade några tips och så vidare, men han sa mest att jag skulle köra som det kändes naturligt. Jag såg ett klipp i efterhand från kvalet och jag var kanske lite darrig på rösten i början men efter ett tag flöt det på riktigt bra. Vi jobbade bra ihop!

Vi hörde av en liten fågel att du fick mersmak, och nu alltså även ska vara speaker på BUS1’s säsongfinal tillsammans med Mattias Jönsson.
– Jo jag kände att det fanns ju fler grejer man skulle kunna prata på, det finns ju fler tävlingar som går i det här länet. Så jag skrev till BUS1 och frågade om det fanns intresse från deras sida, och det fanns det ju! Jag pratade ihop mig med Jönsson och han tyckte också det var en bra idé. Mitt huvuduppdrag är ju fortfarande spotter som jag sa tidigare, men när tillfälle ges så vill jag ju gärna fortsätta med det här, för det var ju skitkul!”

Hur tänker du kring BUS1 då, det är ju inte bara drifting utan även banbilar och motorcyklar och lite annat smått och gott?
– Jag tror inte alls att det är någon fara. Jag brukar säga att om man är motorintresserad så är man MOTOR-intresserad. Du uppskattar allt från gubbar som håller på med traktorer, till motorcyklar, till åkgräsklippare. Du behöver ju inte brinna för allting, men man uppskattar ju det mesta. Så inte tror jag det är någon fara. Har man talets gåva så ska det användas! Så länge det finns någon som är villig att lyssna, då kommer jag prata!

Det där lät nästan som en klatchig rubrik på intervjun?
– Ja det kan vara min nya slogan! Det kan du citera!
– Nej men åter till det här med BUS1, som jag sa, jag kommer absolut vilja göra det här fler gånger. Så länge det är någon som vill ha mig så ställer jag absolut upp. Det är ju roligt när det uppskattas! Även om jag alltid tycker att jag är duktig så är det ju roligt när fler tycker det, haha!

Vad har du annars för bakgrund inom motorsporten, kör du drifting själv eller är det mest som mekaniker och spotter?
– Nja det är väldigt mycket lekstugenivå i så fall. Det är klart jag kört en del drifting själv, men inget tävlande. Jag har en bil som jag håller på att bygga, men det är ju mer på frikörningsnivå, som exempelvis BUS1 och liknande. Det är en bil som är reggad med bur, som jag ska kunna hänga upp däck på taket – kör dit, köra där och köra hem. Den är ju ändå vägregistrerad med bur, så varför inte?

Foto: Joel Steimer

Det är inget du kommer göra en seriös satsning på med andra ord?
– Både Herman Jansson och Jocke Ögren är två av mina närmsta vänner, så jag vet ju hur korkad den här sporten är. Det är ju bland det dummaste man kan göra med sina pengar! Så jag vill ju såklart göra samma sak, fast minus det där stora läckande hålet i plånboken. Man ska kunna göra annat än att äta nudlar, så jag vill hålla det på en rimlig nivå. Om jag får stå uppe på en byggställning och prata om vad andra gör, då får jag ju fortfarande vara med!

Vad tar du med dig för tankar från finalen på Sundsvall Raceway?
– Det var fantastiskt bra körning! Det märktes att det var final, för det var ingen som satt och körde och tänkte att de måste spara på bilen, utan det var tuff körning hela tiden. Vilket såklart underlättade för min premiär som speaker, det är lätt att kommentera bra körning! Hade de styrt runt på åkgräsklippare så hade det varit lite svårare! Tävlingen överlag var fantastiskt bra, det var grym stämning, alla har varit glada och nöjda. Det har varit en grym gemenskap, det har körts sönder mycket bilar, inte bara våran, men det märks så väl att alla vill hjälpa alla! Det lånas ut grejer från höger och vänster och det är så fantastiskt när man går i depån och ser folk från fem olika team hjälpas åt med att laga någons bil.

Avslutningsvis?
– Jag måste ju säga att jag är väldigt tacksam för chansen och att jag fått sådan otroligt fin feedback. Det uppskattades och det var väldigt roligt, det gör ju att jag vill fortsätta. Riktigt kul att jag fick chansen som sagt!

Att Pontus Lundgren har talets gåva, det är inget som undgår en, varesig när han står med mikrofonen i hand eller under vår intervju. Så om du vill höra honom och Mattias Jönsson snacka ihop sig på BUS1’s säsongfinal, då infinner ni er på Mittsverigebanan den 8:e september, mellan klockan 10-17.

Text: Erika Näsberg, DriftZone.se
Foto: Joel Steimer, Stellner Productions