Fredde Långkvist: ”Folk tycker nog att det är lite udda!”

0
8

Köra drifting med V12? Ja, varför inte! Det som för Fredde Långkvist började med en önskan om att ha något ”fränt” under huven på 740:n har nu blivit ett fungerande koncept, och något som väcker uppmärksamhet när han dyker upp på event och frikörningar runt om i landet. DriftZone kontaktade Fredde för att höra hur sommaren har varit.

Du har setts på flera håll runt om i Sverige i sommar, hur många körningar har det blivit?
– Oj, ja du! Hur många har de blivit!? 7-8 tror jag det har blivit bara, det har ju strulat lite där emellan också.

Någon körning som varit lite extra rolig eller minnesvärd?
– Mittsverigebanan och Sundsvall Raceway var nog höjdpunkterna i år faktiskt. Det är roliga banor och väldigt trevligt folk just där! Bus1’s avslutning var ju riktigt lyckad kan jag tycka, fast de blev inte så mycket körtid för just oss som driftade!

Vad är det för problem du haft som du nämnde nyss?
– I Sundsvall sprängde jag ena fördelaren till 1-6 cylinderbank. På Summer Meet drog jag av pinjongen i bakaxeln, likaså nu sist på sista driftingen på Gröndal. Och på avslutningen av Bus1 så dog tändningen på cylinderbank 1-6.

Då har du ju haft en del att göra utöver körningen!
– Ja, men det hör väl till lite!

Berätta lite om bilen?
– Det är väl inte så mycket att berätta! Det är ju en Volvo 740 turbo som är försedd med BMW 5,4-liters v12 med överladdning från ett Comp 8894 aggregat med en 6 växlad BMW låda! Levererar ca 1130hk och 1350nm i motorn.

Vad får du för reaktioner på den?
– Många säger ”Du är ju sjuk i huvudet”! Annars får jag väldigt god respons på bilen. Det brukar bli väldigt stor uppståndelse på körningar och evenemang man är på! Såvitt jag vet så är det väl den första Volvo 740:n med v12a i landet, så folk tycker väl att det är lite udda!

Hur kom du på att du skulle ha v12?
– Ja du, väldigt bra fråga! Körde ju trimmad b230 innan, men ville ha nåt ”fränt”. Så jag hittade på en motor på en skrot rätt billigt och tänkte att vi testar väl! Och så vart det! Har kört v12 i fyra år nu, och fem motorer innan vi hittade ett koncept som funkar helt okej!

Hur ser planerna ut för vintern nu då? Kommer du göra ngt speciellt med bilen?
– Stora planen är mer kylning till motorn! Blir att kapa sönder skuffen och köra ner en större kylare samt byta lite stolar samt lite annat smått och gott!

Hur går tankarna inför sommaren 2018?
– Tanken för 2018 är väl att bränna så mycket däck som möjligt! Jag har väl tänkt att åka lite Gatebils-event med bilen! Jag tror att bilen skulle göra sig väldigt bra på Mantorp till exempel. Sedan hoppas jag att Mittsverigebanan får till så att man får drifta på hela banan, det blir grymt i så fall!

 

Text & Foto: Erika Näsberg, DriftZone.se