Fredrik Flinta Lindberg: “Richard Ivars Personliga plåtslagare”

0
291

Fredrik Lindberg, kanske inte är ett namn som ännu har fastnat på minnet. Men om vi säger Flinta så nickar desto fler, han är inte ny i driftingsverige och har alltid haft vassa byggen som tex en snygg Ford Mustang och en brutal Toyota GT86:a. Toyotan och Forden är dock sålda och Fredrik tar det lugnt hemma i soffan…. Tok heller, han håller på för fullt med ett nytt bygge. Denna gång så är bilen en Lexus RC F. En bil som kostar nästan 1 miljon ny. Bilen räknar han med att kunna visa upp på Elmia då ska den vara klar utseendemässigt.

Lexus RC F parkerad i Fredrik Lindbergs Garage. Foto: Fredrik Lindberg

Driftzone tog kontakt med Fredrik och passade på att kolla lite, hur allt gick och vad han planerar inför framtiden.

Först så frågar vi såklart vem är Fredrik? Hur kom han in på drifting?

En småbarnsförälder från Finspång i östergötland, har hållt på med drifting i ca 6 år och kom in på detta genom vänner. Fick upp ögon för driftingen ordentligt när jag besökte första gatebil på mantorp 2007. Har sen dess byggt några bilar och kört tävlingar i RM/SM samt SPDS, är även utsedd till Richard Ivars personliga plåtslagare.

Hur kom du på idén om att bygga på just denna bil?

GT86:an började kännas gammal å snart skattefri, så det kändes som det var dags för något nytt…. Nä! Men tanken var att bygga på en Lexus före GT86:an. Men hittade inte någon lämplig kaross, när detta tillfälle dök upp så kunde jag inte tacka nej. Hade egentligen inte tänkt bygga nytt, utan ta några sabbatsår, men vem kan tacka nej när man får chansen att sätta vinkelslipen i en bil som nästan kostar 1 miljon ny?

Vad planerar du att stoppa i bilen?

De kommer bli en BMW m50i modell 2jz killer 2.0

Hur långt har du kommit nu och när beräknas den vara färdigt?

Just nu svetsas bur för fullt, och jag väntar på massa plast från REbew design, planen är att bilen ska visas på Elmia i påsk och då är den klar utseendemässigt.

Foto: Fredrik Lindberg

Vad är planen med bilen?

Planen är att hinna prova ut bilen lite under sommaren/hösten 2017, för att reda ut barnsjukdomar och få bilen konkurrenskraftig inför tävlingar/event 2018.

Vad tycker du om den nya SM serien?

Har stora förväntningar på SM i år, då dom sista åren inte varit någon höjdare. Även om jag inte kommer köra SM 2017, så kommer jag vara med som mekaniker å spotter. Gatebilserien är ett bra initiativ, dock hoppas jag Gatebil tänker till lite då de kommer kosta förarna mycket pengar, med att betala entré för spotters, mekaniker, depåplatser mm. Kan man vinna 25.000 kr genom att sladda på en parkering i skara, men inte några prispengar hos Gatebilserien, som tjänar miljoner på oss förare?

Fredrik Lindberg vill tacka de som hjälper honom: Atracco i växjö, Asklingbil ab, Txr performance, REbew design, visuell partner samt Rota wheels sweden som hitills är mina sponsorer för bygget, utan er hade de inte gått

Du kan även följa bygget på FB https://www.facebook.com/rcfdrifting/

Vi tackar Fredrik för pratstunden, och vi ser verkligen fram emot, att se bilen ute på banorna. Vi önskar såklart Fredrik lycka till med bygget..

//Henrik Andersson – DriftZone