Garagebesök hos Dubbel D Drifting

0
200

Det är alldeles för få tjejer som håller på med drifting. Björn Billsten har hälsat på Gritt och Dagge i garaget, paret som båda kör drifting. Häng med dit!

Hur och när började ni med drifting?
Dagge: Jag har alltid sladdat ända sedan jag fick körkort, 2004. Jag minns än idag både min far och bror sa till mig när jag hade köpt min förstabil, en BMW E36 328 på 193hk att körde jag ordentligt varar dom däcken hela sommaren. Efter första helgen var dom slut.
Men just drifting provade jag på 2008 i en helt original BMW M5 E34 på 315hk på ett gammalt flygfält, Bivaröd där vi sladdade runt konor.
Första gången jag körde på riktig bana vara Gatebil på Rudskogen 2012 i en likadan M5. Det gick hur bra som helst trotts sin tunga vikt och få hästkrafter.

Gritt: Först köpte jag den E30 som jag har nu 2014, sen körde jag drifting för allra första gången på Sturup Raceway på Jocks träffen ihop med alla danskarna. Jag hade aldrig någonsin sladdat med en bil förut. Aldrig på någon parkeringsplats eller i snö någon gång. Det var så himla roligt!

Har ni alltid haft intresset gemensamt?
Dagge: Jag hade alltid haft intresse för att sladda men aldrig något mer seriöst. Det var först när jag träffade Gritt som hon fick in mig på att köra bana mer helhjärtat. Och först då väcktes det stora intresset för riktig drifting.

Gritt: Jag var först flaggvakt på folkrace banan men jag ville se mer och vara med dom “stora” pojkarna. Så jag kom i kontakt med det danska eventet Jocks som ordnar drifting på Sturup Raceway och frågade om jag inte kunde få hjälpa till där som flaggvakt 2011. Och sen den dagen har jag varit helt fast. På Youtube såg jag Daigo Saito drifta och sen dess har han varit min stora idol. Jag har under många år tävlat med mina bilar på utställningar och temat på alla mina bilar har alltid varit racing.

Har ni planer för att ställa upp i Sverigecupen eller blir det olika event?
Dagge: Nej jag tycker inte det är roligt att tävla alls. Så för mig blir det att åka på så många frikörningsevent som det finns tid och råd till. Jag har ställt upp i några tävlingar, bland annat på Anderstorp och DHB i Danmark. Men det är inget som tilltalade mig.

Gritt: Jag kan tänka mig att ställa upp i Breisladden på Gatebil, Rudskogen, även i år som jag gjorde ifjol. Det var riktigt roligt. Eventuellt även gymkhana på Vallåkraträffen om jag känner mig redo, men jag är mer för stora banor med stora svängar där jag kan trycka gasen i botten. Annars gillar jag precis som Dagge att köra frikörningar där vi får köra hela banan och mer körtid.

Gritt, Motorsport är väldigt mansdominerad. Hur upplever du det? Blir du bemött som vem som helst eller gör man skillnad på killar och tjejer?
Gritt: Den orangea E30 är min bil. Men Dagge får lov att låna den då han inte har haft någon egen. Och folk har väldigt svårt att förstå att det är min bil och jag gör väldigt mycket med den. I depån kommer de flesta fram till Dagge och frågar honom allt de tänker på. Det är väldigt sällan som jag blir tilltalad om inte Dagge först berättar för dom att det är hans sambos bil. Ibland har dom ställt en fråga om bilen som jag svarar på för jag vet svaret, då tittar dom bara på mig och ställer precis samma fråga till Dagge igen och väntar på ett svar från honom. När det väl går upp för folk att det faktiskt är min bil blir många väldigt positivt överraskade.

Dagge: Jag tycker det är väldigt synd att vi måste överdrivet övertala folk att det faktiskt är Gritts bil och hon kör nästan lika mycket som jag.

I år kommer ni ha två bilar att köra med. Vad kommer ni ändra inför säsongen och vad återstår att fixa klart? Hur kommer ni lösa transporten till de olika eventen?
Ändringen blir att vi kommer köra mer med E36 i år än E30. Då vi tyvärr inte har möjligheten att ha med oss båda bilarna på alla event. Vi har precis renoverat bakvagnen på E36 och fått den på plats igen. Sen ska den lämnas in till TS Motorsport i Åstorp som skall koppla det sista på elen, sen hoppas vi att den är redo för uppstart. Efter det får vi se om blir något som måste göras eller fixas till när den väl är startad. Motorn aldrig varit igång i vår ägo.

På E30 ska där kopplas in ett oljetermostat. Sen är tanken att bygga om placeringen av den hydrauliska handbromsen. Vi körde de 3 första åren med trumbroms bak och det fungerade fantastisk bra. Men sen föll vi tyvärr för grupptrycket och bytte ut dom mot skivbromsar bak som vi dessvärre inte har fått att fungera tillfredsställande. Så vi går faktiskt i tankarna om att byta tillbaka till trummor igen för det vet vi att det fungerar bra. Då ekonomin för att köpa några rejäla pjäser till bromsar bak tyvärr inte finns just nu.
Vi har ett släp och en dragbil, men när vi skall ha med oss båda bilarna ställer www.lars-foto.se upp med en dragbil. Det blir att hyra släp de gångerna bägge bilarna ska med. Är det någon som kan tänka sig att hjälpa Gritt med ett släp de gångerna vi ska köra med bägge bilarna så finns där reklamplatser lediga på båda bilarna om så önskas =D *blink* *blink* 😉

Er verkstad ligger bredvid huset. Medför det att ni oftare väljer att gå ut och fixa med bilarna?
Det går i perioder. Efter sista körningen för året, som för oss brukar vara i september eller oktober, så kan det gå ända fram till jul innan vi är ute i verkstan. Men när vi väl känner suget för att hålla på med bilarna är vi hellre i verkstan än inne i huset. Under säsongen blir det väldigt ofta. Ibland är det en skön känsla att bara gå ut i verkstan och städa, få ordning och reda på allt.

Ni har ständigt sällskap av era katter i garaget. hur funkar det?
Haha ja, bägge våra katter är alltid med oss ute i verkstan. De tycker det är roligt att vara där och vi gillar att ha dem med oss där ute. Kallar vi på dem, om de ska med ut i verkstan, kommer de direkt. Dem ser skillnad på om vi har arbetskläderna på oss eller om vi har verkstadskläderna. Oftast stjälper dem oss istället för att hjälpa oss, men det är helt klart värt det.

 

Vad kör ni med för motorpaket i era bilar och hur ser framtidsplanerna ut?
I E30 ligger där en V8 M60B40 sugmotor på 343hk (275whp) och 471nm. Den går riktigt fantastiskt bra. Motorn har legat orörd i bilen i sammanlagt 6 år nu. Så det vore synd att ändra på ett vinnande koncept. Men om där skulle göras någonting med den så vore en kompressor trevligt. Vi har några ideér som vi får se om vi gör verklighet av, berättar Gritt.

I E36 har vi stoppat ner en V8 S65B40 som vi också ska köra sugis. På papperet ska den lämna 420hk och 400nm. Men vi får se vad TS Motorsport kan få ur den med eftermarknadssprut. 380whp borde inte vara helt omöjligt men dumt att säga något innan den är klar i bänken. Just nu är där inte gjort någonting alls åt utseendet så det ska ses över i framtiden. Nu är det fullt fokus på att få liv i motorn och köra med bilen först och främst. Sen kan jag väl hålla med Gritt om att kompressor hade kunnat vara trevligt även i E36an.

DriftZone tackar för en trevlig kväll i garaget och stort lycka till med allt som ska hinnas med innan säsongen drar igång.

Text: Björn Billsten – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten – DriftZone.se

Björn Billsten
Skribent - Fotograf | Balsby |