Hultsfred Drifttrack – ”2019 har varit en lyckad säsong”

0
203

Hultsfred Drifttrack genomför sitt sista event för detta året, End of Season pågår för fullt och medans bilarna avverkar varv efter varv runt banan så sätter jag mig med Linuz Ericsson och Tom Dastas Johansson, i Linuz Touareg, för att prata om säsongen som varit. 

Inför årets säsong så har man bland annat asfalterat delar av banan, fått två läktare samt en gångbro för en säkrare transport för åskådarna, media mfl. Läktarna sponsrade av Ad Bildelar i Växjö och gångbron sponsrade E.K plåtprodukter i Överum med. 

De berättar att det har varit en lyckad säsong. Jämfört med förra året, som endast innehöll frikörning, så har det varit något färre fordon som kommit under eventen. Detta beror delvis på att Hultsfred Drifttrack blev tillfrågade om de ville arrangera en av deltävlingarna i Sverigecupen samt en deltävling i SM. Sverigecupen blev inte vad man hoppats på samt förarna som hade möjlighet till frikörning, under samma event, kom inte på grund av att det blev något mindre körtid. 

Tom och Linuz betonar dock vikten av att få visa upp sin bana för drifting-Sverige och vilka potential de har som förening. De har samma funktionärer som ställer upp i vått som torrt under alla evenemang. När föreningen valde att tacka ja till att arrangera deltävlingarna så talades det dock om ett deltagarantal på 60 förare till SM-klassen, vilket halverades när säsongen drog igång. 

Bredden på förarna som besökt banan är stor. Tack vare att banan är liten och tight så behövs det inte 1000 häst. Med liten budget kan man komma och träna varv efter varv. Detta syns tydligt när man besöker deras event. Det är inte ovanligt med lättade BMW bilar med original motorer som är först ut på banan och sist in i depån. 

Under denna säsongen har flera SM-förare besökt banan inför SM-deltävlingen. Även några danska förare har kommit under två dagars eventen. Inför en av deltävlingarna i Drift Masters var även Christian Erlandsson på plats för att testa bilen. 

Många av hemmaförarna har placerat sig högt i SM, de kommer och kör på var och varannat event. Kanske är möjligheten till mycket körtid en av anledningarna till placeringarna i SM?

Årets säsong är snart över men tanken är att fortsätta med ett event per månad även under nästa år. Det vill säga att man startar säsongen i maj och avslutar den i september. Upplägget är dock inte klart men det finns tankar, frågetecken och även frågor utifrån på intressanta event. 

Planer och tankar finns det gott om, men de får rätta sig efter ekonomin men med de medel som finns så tänker Hultsfred Drifttrack inte sluta växa. Att kunna asfaltera hela banan, göra parkeringen bättre samt bredda depåområdet är några mål för framtiden. Inför nästa säsong är tanken att fräscha upp och se över möjligheterna till att få ett permanent spottertorn. 

Ingen har lämnat ett event på Hultsfred Drifttrack och sagt att de inte fått tillräckligt med körtid. 

Text: Björn Billsten – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten – DriftZone.se