JJ Drift Team, från gräsrot till SM

0
139

JJ Drift Team från Hudiksvall spänner från en nybörjare på gräsrotsnivå till SM. Nu råder febril aktivitet i garaget och teamet har inte planerat in många lediga helger i sommar.

När DriftZone kommer på besök i garaget ca en mil norr om Hudiksvall är nästan hela teamet på plats. Johan Andersson, Johan Östberg, Stina Andersson och alltiallon och mekanikern Mats Andersson.

Teamets förare; Johan Östberg, Johan Andersson och Stina Andersson

Johan Andersson känner några av er säkert igen från Sverigecupen förra året, som han vann med maximala 300 poäng. Efter att ha haft några roliga gatbilar, bland annat en Volvo 740 med T5:a hittade Johan en BMW E36 i Oskarshamn hösten 2016. Han kontaktade ägaren och det gjordes ett byte. BMW:n hade gått lite på frikörningar och hade då en M50 under huven, och efter en kortare provkörning sent på hösten 2016 rullades bilen in i familjens garage för ombyggnad under vintern, där M50:n bland annat skulle lämna plats för en 2JZ. När man började riva hittade man mer att göra, som det så ofta blir.

-Det fanns i tankarna från början att eventuellt börja tävla, så vi ville bygga allting efter reglementet, så att det skulle gå att skaffa en vagnbok senare, berättar Johan.

Vad hade du tänkt att köra för serie då?
-Hade inte bestämt något, men tvekade att söka till RM eftersom man hörde att det var så många sökande dit. Men så dök Sverigecupen upp och då kändes det helt rätt att börja där.

Förutom en godkänd bil och en bra förare krävs det ju en del runt omkring för att klara av en tävlingssäsong. Första tävlingen i Sverigecupen gick på GTR Motorpark, och dit åkte man med bil och trailer. Men eftersom det var stora svårigheter att få med sig allting började man genast att se sig om efter något bättre alternativ.

-Och då hittade vi den här bussen vi har nu. Gott om plats att ha prylar och sovplats åt alla, så det funkar jättebra! Enda nackdelen är att vi behöver hjälp med att köra, men jag ska försöka hinna ta körkortet nu innan säsongen drar igång.

Som högst placerad i Sverigecupen var Johan given en plats i nya SM, och kommer att vara med från starten på Mantorp Park. Med honom kommer då pappa Mats att vara som mekaniker, lillasyster Stina som spotter och Johan Östberg som mekaniker. Dessutom kommer mamma Susanne att finnas med för att hjälpa till med markservice.

Hur känns det att möta eliten nu då? Kanske stå mot Pawel Korpulinski eller någon av bröderna Joensuu i en första battle på Mantorp Park?
-Det känns riktigt fränt! Det ska bli kul att möta dem!

Johan Andersson under deltävlingen i Sverigecupen på Sundsvall Raceway.

Någon speciell taktik?
-Nej, det är nog bäst att ta dem som vem som helst när man väl står där. Köra som man brukar.

Under vintern har bilen fått sig en genomgång igen. Motorn är samma 2JZ som förra säsongen, den har bara fått nya lager. Bakom motorn har det dock hänt mer, då det har hamnat en Sellholm MPG-växellåda där.

-Vi ville ha en riktigt bra låda, och sedan är det ju en jättestor fördel också att det finns delar i Köping. Skulle det hända något får man bränna ner dit och hämta reservdelar. Man har ju hört om andra som fått vänta i flera veckor på delar till sina lådor.

Närmare marken har det också blivit lite uppgraderingar. Nya stötdämpare och när det gäller fälgar och däck är det ett produkter från Markus på 59 North Wheels.

-Ja, vi har köpt på oss totalt 28 st D-004-fälgar. Åtta köpte vi begagnade, men i övrigt är det nya. Däcken vi kommer att köra på är Zeknova 265:or.

-Tanken när vi bygger är att bilen ska vara i klass för att vinna SM, berättar Mats.

-Precis, man ska kunna satsa till 100% och veta att det är mig det hänger på, inte bilen, fyller Johan i.

Hur ser det ut med tidplanen inför säsongspremiären då?
-Det ser riktigt bra ut. Det är bara småsaker kvar nu. Eftersom motorn gick så bra förra året och allting är lika nu så känner vi inget behov av att mappa om den. Vi är supernöjda med hjälpen vi fick av Emil på Dahlbäcks då. Han sänkte laddtrycket och hittade mer effekt, och vi fick en kurva med jättebra körbarhet.

Vad blir säsongspremiären då?
-Ja, förutom att vi eventuellt får till en testdag i klubben (SHRA Sundsvall) så blir premiären på Elmia i påsk. Det ska bli riktigt kul att köra inför all den publiken.

Inte orolig över den lilla, tighta banan med all betong?
-Nej. Jag har bara kört på små, tighta banor. Gröndal är den största bana jag kört på…

Vi konstaterar att det ska bli riktigt roligt att se Johan mäta sig med mer rutinerade förare i SM, och tittar vidare i garaget och hamnar på Johan Östbergs bil. Han har, till skillnad från namnen Andersson, bytt både chassi och motorkoncept.

Vad är det för kärra du kommer att köra?
-Det är en BMW E36:a, den bil som Henrik Johansson i Team Stripes körde förra året.

Johan Östbergs bil för 2019, BMW E36.

Förra året körde du en Volvo 760. Varför bytet av chassi?
-Det kändes som det behövdes för att man ska vara konkurrenskraftig. Ett smidigare chassi och bättre bakvagn är några av orsakerna.

Volvon som Johan körde förra året var Patrik Nygrens gamla, med M50-motorn som följde med Johan Anderssons E36:a. Volvon har nu vandrat vidare till en förare i trakten som kommer att köra frikörningar med den i sommar.

Det ser inte ut att sitta en V8 under huven nu, vad blir det för motorkoncept?
-Det stämmer. Henrik körde med en LS, men nu blir det faktiskt en Volvo-motor. En T6:a.

Så förra året så körde du en Volvo med BMW-motor, och nu byter du till BMW med Volvo-motor?
-Haha, ja, så är det faktiskt. Jag väntar på delar nu. Den blir helsmidd och sedan ska den till Ljusdal för att borras. Målet är ca 650 hjulhästar, utan att ligga på gränsen. Sedan väntar jag på lite ny plast. Den är lite medfaren utvändigt nu. Sedan blir det livery i våra färger lila och svart, men det är lite oklart i vilken form.

Totalt körde Johan Östberg tre deltävlingar i Sverigecupen förra säsongen. Höjdpunkten var andra deltävlingen i Piteå, där de två teamkompisarna möttes i final. Andersson drog längsta strået då. Under den andra deltävlingen på Malmby krånglade bilen under kvalet, men under stegen gick den bra och det fanns goda förhoppningar om en framskjuten placering. Tyvärr var det den tävlingen som fick brytas på grund av mörker, och placeringen blev en åttonde plats.

Johan Östberg på Sundsvall Raceway 2017

-Jag kommer att köra Sverigecupen även i år. Jag räknar med att det blir en inställningssäsong med den nya bilen, men jag ska försöka köra alla deltävlingarna.

Under deltävlingarna i Sverigecupen är tanken att Johan Andersson ska fungera som spotter.

Som yngsta och senast tillkomna förare i teamet har vi Stina Andersson, yngre syster till Johan.

Vad är det för bil du kommer att köra?
-Det är en BMW E36 det också, säger Stina och skrattar, med en turbokonverterad, oöppnad M50.

Vad har du för effekt att tillgå då ungefär?
-Runt 400 hk är den bromsad på hjulen.

Vad är målsättningen för dig med drifting?
-Först och främst nu att lära mig köra. Jag har åkt en del på isen på en sjö i närheten under vintern, och det ger en viss träning.

Även Stina kommer, liksom Johan och Johan, att köra för SHRA Sundsvall och en licenskurs är inplanerad i slutet av mars.

-Det behövs att fler tjejer upptäcker drifting, säger Stina, det är alldeles för få som kör nu!

Stina är inte helt orutinerad, då hon har varit med på många tävlingar och åkt med sina teamkompisar många gånger.

Kommer alla vara med ut på alla event?
-Ja, det är tanken, säger Mats och fortsätter, vi behövs allihop för att få det här att fungera.

Kommer det att vara event där alla kör tillsammans också?
-Det blir det säkert. Vi kommer nog att ta några turer upp till Bus1 på Mittsverigenan till exempel. Vi hoppas fortfarande på att få köra hela banan där uppe. Den är härlig att köra! säger Johan Andersson.

-Ja, och sedan är tanken att vi ska på åtminstone något Gatebil-event också. Rudskogen och kanske något fler, fyller Johan Östberg i.

Teamet på Sundsvall Raceway 2018.

-Något som är roligt är att se hur intresset har vuxit här i Hudiksvall med omnejd nu på senaste tiden, berättar Johan Andersson, totalt är det nog ett tiotal seriösa satsningar nu. Detta trots att det aldrig hållits en driftingtävling i Hälsingland!

Man ser fram mycket emot SM-deltävlingen på Färila Raceway, något som man i teamet tror kommer att kunna höja intresset för drifting i Hälsingland.

När vi stänger dörren till det stora garaget så återgår hela gänget till att pyssla med sina respektive bilar, så att allting är klart när säsongen drar igång på allvar.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Christer Hägglund – DriftZone.se